Projekta ID
23-TA-1346Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”” (turpmāk - likumprojekts) 6. pantā iekļautā likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 8.1 panta precizētā septītā daļa paredz atteikties no iespējas lēmumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu pieņemt rezolūcijas formā.
Anotācijā minētais pamatots: "[..] Ja līdz šim šī izvērtēšana varēja būt formāla un lēmums tikt pieņemts rezolūcijas formā, tad ar likuma grozījumiem tiek piedāvāts noteikt, ka turpmāk lēmumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu pieņem un noformē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, izvērtējot iesniegumā minēto pamatojumu un norādot lēmuma detalizētu pamatojumu saskaņā ar šā panta piektās daļas 1. punktu un citu normatīvo aktu prasībām.[..]"
Likumprojekta 6.pantā iekļautās likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 8.1 panta septītās daļas prasība norādīt lēmumā detalizētu pamatojumu, dublē Administratīvā procesa likuma 67. panta otrās daļas 6.punktu, kas noteic, ka rakstveida administratīvais akts citastarp ietver arī tā pamatojumu.
Turklāt likumprojekta anotācijā kā tā izstrādes pamatojums ir norādīts Valsts kontroles revīzijas ziņojums "Valsts pārvalde – "quo vadis"? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais", proti, likumprojekts nepieciešams, lai novērstu praksi valsts amatpersonām ieņemt vadošus amatus (padomes un valdes locekļu amatu) valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās. No anotācijā sniegtā skaidrojuma nav gūstama pārliecība par to, ka iepriekš minētā mērķa sasniegšanu sekmēs atteikšanās no lēmuma atļaut valsts amatpersonai amatu savienot ar citu amatu izdošana rezolūcijas formā.
Līdz ar to lūdzam izslēgt no likumprojekta regulējumu, kas paredz atteikties no lēmuma atļaut valsts amatpersonai amatu savienot ar citu amatu pieņemšanas rezolūcijas formā, jo šāda regulējuma izmaiņām nav norādīts attiecīgs izvērtējums un pamatojums.
Vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 69. panta otrajā daļā jau pašlaik paredzēts, ka, ja administratīvais akts izdots citādi, nevis rakstveidā vai ja tas ir izdots rakstveidā, bet neatbilst šā likuma 67.panta prasībām, procesa dalībniekam ir tiesības viena mēneša laikā pieprasīt, lai iestāde to noformē rakstveidā atbilstoši minētā panta prasībām. Iestāde šo administratīvo aktu noformē 14 dienu laikā pēc attiecīgā pieprasījuma saņemšanas un paziņo to adresātam Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Apstrīdēšanas termiņš sākas pēc šā akta vai atteikuma paziņošanas.
Anotācijā minētais pamatots: "[..] Ja līdz šim šī izvērtēšana varēja būt formāla un lēmums tikt pieņemts rezolūcijas formā, tad ar likuma grozījumiem tiek piedāvāts noteikt, ka turpmāk lēmumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu pieņem un noformē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, izvērtējot iesniegumā minēto pamatojumu un norādot lēmuma detalizētu pamatojumu saskaņā ar šā panta piektās daļas 1. punktu un citu normatīvo aktu prasībām.[..]"
Likumprojekta 6.pantā iekļautās likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 8.1 panta septītās daļas prasība norādīt lēmumā detalizētu pamatojumu, dublē Administratīvā procesa likuma 67. panta otrās daļas 6.punktu, kas noteic, ka rakstveida administratīvais akts citastarp ietver arī tā pamatojumu.
Turklāt likumprojekta anotācijā kā tā izstrādes pamatojums ir norādīts Valsts kontroles revīzijas ziņojums "Valsts pārvalde – "quo vadis"? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais", proti, likumprojekts nepieciešams, lai novērstu praksi valsts amatpersonām ieņemt vadošus amatus (padomes un valdes locekļu amatu) valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās. No anotācijā sniegtā skaidrojuma nav gūstama pārliecība par to, ka iepriekš minētā mērķa sasniegšanu sekmēs atteikšanās no lēmuma atļaut valsts amatpersonai amatu savienot ar citu amatu izdošana rezolūcijas formā.
Līdz ar to lūdzam izslēgt no likumprojekta regulējumu, kas paredz atteikties no lēmuma atļaut valsts amatpersonai amatu savienot ar citu amatu pieņemšanas rezolūcijas formā, jo šāda regulējuma izmaiņām nav norādīts attiecīgs izvērtējums un pamatojums.
Vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 69. panta otrajā daļā jau pašlaik paredzēts, ka, ja administratīvais akts izdots citādi, nevis rakstveidā vai ja tas ir izdots rakstveidā, bet neatbilst šā likuma 67.panta prasībām, procesa dalībniekam ir tiesības viena mēneša laikā pieprasīt, lai iestāde to noformē rakstveidā atbilstoši minētā panta prasībām. Iestāde šo administratīvo aktu noformē 14 dienu laikā pēc attiecīgā pieprasījuma saņemšanas un paziņo to adresātam Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Apstrīdēšanas termiņš sākas pēc šā akta vai atteikuma paziņošanas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam projekta anotācijā iekļaut pamatojumu projekta 3.punktam, proti, papildinot likumu ar 7.panta ceturtās daļas d.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt norādi uz 8.1 pantu, lai norma būtu skaidra un saprotama.
Piedāvātā redakcija
-