Projekta ID
24-TA-2847Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
15.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzu atšifrēt Centrs pirmajā sastapšanas reizē
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzu skaidrot anotācijā, ka pētniecībai domātie dati tiek uzglabāti saskaņā ar FAIR principiem
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Atkārtota 1) punkta redakcija. Aicinājums dzēst šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu nepārprotamu interpretāciju, aicinām izvērtēt, vai korektāks nebūtu formulējums, kurā tiek norādīti tie, uz kuriem attiecas šie pienākumi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā, kā tas ietekmē Cilvēka genoma izpētes likumu. Piemēram, ģenētiskos datu anonimizācija un pseidonimizācija ir ļoti specifiska un bieži nav iespējama.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzu vērtēt atbilstību CSP kompetencei, jo pēc būtības šī ir ārstnieciska darbība - nav skaidrs, kas konstatē atradi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt punkta formulējumu, pielīdzinot to pārējiem. Papildus aicinām izvērtēt, vai šajā gadījumā ir korekta punktā sniegt uz pašu (1.) punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Kas domāts ar līmeni? Vienkāršāk būtu - profesionālajā un augstākajā izglītībā. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka medicīniskā izglītība saskaņā ar Ārstniecības likumu ir primāro veselības datu izmantošanas mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzu skaidrot, kā šos punktus iespējams ievērot mākslīgā intelekta trenēšanas gadījumā. Nav iespējams aizliegt MI algoritmam vērtēt kādu fizisku personu grupu zemāk, ja tas izriet no trenēšanai pieejamajiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
Priekšlikums
Paredzams, ka datu izmantotāji būs t.sk. pētniecības grupas, kuras ir saņēmušas starptautisko finansējumu. Savukārt starptautiskā finansējuma viens no nosacījumiem ir projektu rezultātu popularizēšana. Līdz ar to aicinām precizēt šī punkta formulējumu, piemēram, papildinot, ka reklāma vai mārketinga darbības ir aizliegtas komerciāliem nolūkiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vai šeit ir domāti primāro veselības datu turētāji? Lūdzu, to skaidrot anotācijā. Pretējā gadījumā šie pienākumi izplatās arī uz sekundāro datu turētājiem, piem., zinātniskajām institūcijām. Tas jebkurā gadījumā nebūs budžeta neitrāli.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
Priekšlikums
Punkts ir ļoti neskaidrs. Kas notiek, ja datu kopa ir sagatavota un tad pacients aizliedz izmantošanu? Vai dati, kuri ir selektīvi modificēti, tiek kaut kā marķēti? Tas būtu jāapraksta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
Priekšlikums
Abas teikumu daļas atkārtojas.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
Priekšlikums
Šādas programmas bieži ir pacienta īpašums. Vai šo var prasīt?
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
Priekšlikums
Latvijā vairāk tiek lietots jēdziens "vadošais pētnieks".
Piedāvātā redakcija
-
