Atzinums

Projekta ID
23-TA-2786
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No anotācijas un pievienotajiem paskaidrojošiem dokumentiem izriet, ka 2018. gada 10. janvārī akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) uz Zemkopības ministrijas pilnvaras pamata ir noslēgusi zemes nomas līgumu Nr. 5-7.L0001_260_18_1 ar AS "Inčukalns Timber". Saskaņā ar to AS "Inčukalns Timber" tika iznomātas divu zemes vienību daļas.
Nomas līguma mērķis atbilstoši līguma 1.2. apakšpunktam ir rūpnieciskās ražošanas objektu apbūve – izvietot attiecīgajā teritorijā koksnes krautnes un koksnes šķirošanas laukumu, kas ietver asfaltētu laukumu, ceļu un zem tiem esošu lietusūdens savākšanas sistēmu, tostarp ceļa pieslēguma un sūkņu stacijas, izbūvi. 

2017. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Civillikumā. Civillikums papildināts ar apbūves tiesību institūtu, kas paredz, ka apbūves tiesība ir ar līgumu piešķirta mantojama un atsavināma lietu tiesība celt un lietot uz sveša zemes gabala nedzīvojamu ēku vai inženierbūvi kā īpašniekam šīs tiesības spēkā esamības laikā. Papildinot Civillikumu ar apbūves tiesību institūtu, likumdevēja mērķis bija nepieļaut turpmāku dalītā īpašuma veidošanos un veicināt vienota īpašuma veidošanos, vienlaikus nosakot, ka pēc apbūves tiesību notecējuma būves kļūst par zemes īpašnieka īpašumu.

Ņemot vērā, ka 2017.gada 1.janvārī stājās spēkā jauns tiesību institūts - apbūves tiesība un to, ka 2018.gada 10.janvārī tika noslēgts nomas līgums, kas paredz izvietot attiecīgajā teritorijā koksnes krautnes un koksnes šķirošanas laukumu, kas ietver asfaltētu laukumu, ceļu un zem tiem esošu lietusūdens savākšanas sistēmu, tostarp ceļa pieslēguma un sūkņu stacijas, izbūvi, lūdzam attiecīgi skaidrot noslēgtā nomas līguma tiesisko regulējumu saistībā ar izbūvi, ko paredz nomas līgums.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu paredzēts pārdot par brīvu cenu, ko, savukārt, regulē Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma III nodaļa "Pārdošana par brīvu cenu, maiņa vai ieguldīšana kapitālsabiedrībā", tai skaitā 37.panta pirmās daļas 4.punkts, lūdzam izvērtēt iespēju minēto normu norādīt kā pamatojumu nekustamā īpašuma atsavināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 4.punkts nosaka, ka zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme (funkcionālā platībā) nepieciešama Latvijas Republikā reģistrētai kapitālsabiedrībai, lai paplašinātu tās īpašumā esošās rūpnieciskās ražošanas būves vai kompleksās būves rūpnieciskajai ražošanai (izņemot ieguves rūpniecības vai iežieguves būves), un attiecīgais kapitālsabiedrības zemes īpašums robežojas ar valsts meža zemi, kā arī ja īpašumā esošās rūpnieciskās ražošanas būves vai kompleksās būves rūpnieciskajai ražošanai (izņemot ieguves rūpniecības vai iežieguves būves) atrodas uz valsts meža zemes.
Ievērojot to, ka 2021.gada 31.augustā SIA "Inčukalns Timber" iesniedza VAS "Valsts nekustamie īpašumi" atsavināšanas ierosinājumu, un ņemot vērā Meža likuma 44.panta piekto daļu, proti, ka šā panta ceturtās daļas 4., 6. un 7. punktā minētā zeme atsavināma Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. Atsavinot zemi šā panta ceturtās daļas 4. un 6. punktā minētajām personām, piemērojama Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktā kārtība nekustamo īpašumu pārdošanai par brīvu cenu, kādā pārdodami nekustamie īpašumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta ceturtajā daļā minētajām personām, lūdzam izvērtēt, vai rīkojuma projekts nebūtu papildināms ar informāciju, kam (konkrēti norādot kapitālsabiedrību) nekustamais īpašums par brīvu cenu atsavināms.

Vienlaikus, aicinām pārbaudīt vai kapitālsabiedrības atsavināšanas ierosinājums ir iesniegts 2021.gada 30. vai 31.augustā. Attiecīgi nepieciešamības gadījumā precizējot anotācijā norādīto datumu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu paredzēts pārdot par brīvu cenu, ko, savukārt, regulē Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma III nodaļa "Pārdošana par brīvu cenu, maiņa vai ieguldīšana kapitālsabiedrībā", tai skaitā 37.panta pirmās daļas 4.punkts, lūdzam izvērtēt iespēju minēto normu norādīt kā pamatojumu nekustamā īpašuma atsavināšanai par brīvu cenu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rīkojuma projekta 2.punkts paredz saskaņā ar Meža likuma 44. panta piekto daļu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 9. panta pirmo daļu atļaut valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" pārdot šā rīkojuma 1. punktā minēto nekustamo īpašumu par brīvu cenu.
Meža likuma 44.panta piektā daļa nosaka, ka atsavinot zemi šā panta ceturtās daļas 4. un 6. punktā minētajām personām, piemērojama Atsavināšanas likumā noteiktā kārtība nekustamo īpašumu pārdošanai par brīvu cenu, kādā pārdodami nekustamie īpašumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta ceturtajā daļā minētajām personām.

Vienlaikus, Atsavināšanas likuma 14.panta pirmā daļa nosaka, ka ja izsludinātajā termiņā ir saņemts pirmpirkuma tiesību izmantošanas pieteikums no personas, kurai ir pirmpirkuma tiesības un kura nav minēta šā likuma 4.panta ceturtajā daļā, tā var iegūt publiskas personas mantu par izsolē nosolīto augstāko cenu. Šai personai 10 dienu laikā no izsoles rezultātu apstiprināšanas jāpaziņo izsoles rīkotājam par pirmpirkuma tiesību izmantošanu, jānoslēdz pirkuma līgums un jāsamaksā augstākā nosolītā cena, ja izsoles noteikumos nav paredzēta citāda samaksas kārtība.

Ievērojot Meža likuma 44.panta piektajā daļā un Atsavināšanas likuma 14.panta pirmajā daļā noteikto, lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar attiecīgajām Atsavināšanas likuma normām, vienlaikus skaidrojot, vai šajā gadījumā uz AS " Inčukalns Timber" attiecināma Atsavināšanas likuma 14.panta pirmā daļa. 
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši aktuālajiem zemesgrāmatas datiem atsavināmajam nekustamajam īpašumam ir dzēstas atzīmes par reģistrētajām ceļa servitūta teritorijām, lūdzam attiecīgi precizēt anotācijā norādīto informāciju, kā arī pievienot aktuālo zemesgrāmatas izdruku.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam sadaļā "Cita informācija" norādīt šādu tekstu: "Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. VNĪ saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu un Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 37.punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīs valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas. Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt īpašuma pārdošanas vērtību, jo nekustamā īpašuma atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no nekustamā īpašumu tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta paredzētajā kārtībā."
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Anotācijas 7.1.apakšpunktā norādīts, ka projekta izpildē ir iesaistīta Finanšu ministrija. Lūdzam attiecīgi minēto no anotācijas 7.1.apakšpunkta dzēst, ņemot vērā, ka Finanšu ministrija nav iesaistīta minētā projekta izpildē.
Piedāvātā redakcija
-