Atzinums

Projekta ID
21-TA-1420
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
18.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(1) Lai nodrošinātu gaisa piesārņojuma samazināšanos un normatīvajos aktos noteikto antropogēno emisiju samazināšanas un gaisa kvalitātes uzlabošanas mērķu izpildi, Klimata un enerģētikas ministrija organizē valsts līmeņa gaisa piesārņojuma samazināšanas plāna izstrādi un koordinē tā īstenošanu. Šo plānu izstrādā sadarbībā ar Zemkopības ministriju, Ekonomikas ministriju, Satiksmes ministriju, Finanšu ministriju, Veselības ministriju, valstpilsētu pašvaldībām, kā arī citām iestādēm, ja to pieņemtajiem lēmumiem ir tieša vai pakārtota ietekme uz gaisu piesārņojošo vielu emisijām.
Iebildums
Izslēgt normā vārdu "valstpilsētu", jo saskaņā ar likumprojekta 12. panta pirmo daļu valsts un pašvaldību iestādes īsteno pasākumus, lai teritorijās, kurās netiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi, tiktu saglabāts labākais iespējamais gaisa kvalitātes stāvoklis, kas atbilst ilgtspējīgai attīstībai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(2) Ja kādā teritorijā ir pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi, valsts un pašvaldību iestādes īsteno pasākumus, kas noteikti pašvaldības gaisa kvalitātes uzlabošanas plānā.
Iebildums
Pārskatīt normu, jo valsts neveic kontroli pār pašvaldību plānu uzraudzību. Pašvaldības kompetencē ir uzraudzīt pašvaldības gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(1) Pašvaldība izstrādā īstermiņa un ilgtermiņa gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju un citām iestādēm, kuras iesaistītas plāna īstenošanā. 
Iebildums
Pašvaldību plānus īsteno pati pašvaldība, proti, tā var iesaistīt vien pašvaldības institūcijas, nevis citas institūcijas (valsts institūcijas). Tādējādi lūdzam precizēt šo normu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(6) Ja izstrādātais īstermiņa un ilgtermiņa gaisa kvalitātes uzlabošanas plāns ietver pasākumus, kuru īstenošana nav pašvaldības kompetencē, šo pasākumu īstenošanu koordinē ministrija, kuras pārziņā ir attiecīgās nozares politikas izstrāde.
Iebildums
Pašvaldību gaisa kvalitātes uzlabošanas plānā ietvertie pasākumi ir saistāmi tikai ar pašvaldības kompetenci un nevar būt attiecināti uz valsts pārvaldes iestāžu kompetencē esošiem jautājumiem, jo valsts institūcijas neatrodas pašvaldību padotībā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(4) Pašvaldība var izņēmuma gadījumā pieņemt lēmumu atkāpties no šī panta 16. panta trešajā daļā noteikto prasību ievērošanas. Pašvaldība izņēmumus var paredzēt teritorijām un objektiem, kas nepieciešami būtisku sabiedrības interešu nodrošināšanai, dabas resursu aizsardzībai un ilgtspējīgai izmantošanai. Šādā gadījumā pašvaldība teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā sniedz pamatojumu šāda izņēmuma noteikšanai.
Iebildums
Izslēgt normas pirmo teikumu, jo izņēmumi ir jānosaka pašvaldības saistošajos noteikumos par teritorijas plānojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
2) savas kompetences ietvaros izdot administratīvos aktus, kas nepieciešami šajā pantā minētajos saistošajos noteikumos noteikto prasību izpildes kontrolei.
Iebildums
Precizējamas pašvaldības tiesības izdot administratīvos aktus, jo nav noteiktības par to, kādus administratīvos aktus pašvaldība būs tiesīga izdot.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(5) Pašvaldībai ir pienākums laikus informēt sabiedrību un tos iedzīvotājus, kuru dzīvesvieta ir deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā un kurus tieši ietekmē paredzētās izmaiņas par saistošajos noteikumos paredzētajām prasībām un to spēkā stāšanās termiņiem.
Iebildums
Pārskatīt vai izslēgt šo normu, jo saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu, kas nav mazāks par divām nedēļām. Saņemtos viedokļus par saistošo noteikumu projektu pašvaldība apkopo un atspoguļo šo noteikumu projekta paskaidrojuma rakstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
(6) Pašvaldības, pieņemot šajā pantā minētos saistošos noteikumus, attiecībā uz esošajām apkures iekārtām paredz vismaz vienu gadu garu pārejas periodu.
Iebildums
Likumprojektā jānoteic noteikums par vēlāku pašvaldības saistošo noteikumu spēkā stāšanos. Piemēram, pašvaldību saistošie noteikumi, kas izdoti saskaņā ar šā panta otro daļu,  stājas spēkā ne agrāk kā vienu gadu pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
(8) Šajā pantā noteikto prasību izpildes kontroli veic pašvaldības.
Iebildums
Izslēdzama norma, jo pašvaldība nav tiesīga pašvaldību saistošo noteikumu kontroli nodot valsts institūcijām.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
(4) Persona drīkst laist tirgū un pircējs drīkst iegādāties un lietot krāsas un lakas, kas pārsniedz Ministru kabineta atļauto gaistošo organisko savienojumu saturu, ja attiecīgās krāsas un lakas nepieciešamas, lai atjaunotu vēsturiska spēkrata pārklājumu vai restaurētu, atjaunotu vai uzturētu valsts aizsargājamu arhitektūras un mākslas pieminekli. Šādā gadījumā personai, kas krāsas un lakas laiž tirgū un pircējam ir jāsaņem licenci tādu krāsu un laku tirdzniecībai vai iegādei, kuru sastāvā ir paaugstināts organisko šķīdinātāju saturs (turpmāk – licence).
Iebildums
Izslēdzami vārdi “un otrajā daļā”, jo pašvaldības saistošo noteikumu izpildes kontroli un administratīvo sodu piemērošanu neveic valsts institūcijas, jo tās neatrodas pašvaldību padotībā.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(2) Centrs sadarbībā ar Veselības inspekciju, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, vietējo pašvaldību un Valsts vides dienestu informē sabiedrību par trauksmes līmeņa pārsniegumiem.
Iebildums
Izslēdzams vārds “vietējo”, jo atbilstoši Pašvaldību likumam ir viena līmeņa pašvaldības.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
27. Iebraukšana zemo emisiju zonā un bezemisiju zonā ar neatbilstošu transportlīdzekli
Iebildums
Norādām, ka likumprojektā nevar paredzēt administratīvo atbildību par pašvaldības saistošajos noteikumos noteikto prasību pārkāpšanu, jo pašvaldības tiesības regulēt noteiktu jautājumu ietver tiesības regulēt atbildību par saistošo noteikumu pārkāpšanu, ievērojot likumā noteiktos ierobežojumus. Tādējādi lūdzam pārskatīt šo normu un anotācijā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
28. Neatbilstošas apkures iekārtas vai kurināmā izmantošana
Iebildums
Norādām, ka likumprojektā nevar paredzēt administratīvo atbildību par pašvaldības saistošajos noteikumos noteikto prasību pārkāpšanu, jo pašvaldības tiesības regulēt noteiktu jautājumu ietver tiesības regulēt atbildību par saistošo noteikumu pārkāpšanu, ievērojot likumā noteiktos ierobežojumus. Tādējādi lūdzam pārskatīt šo normu un anotācijā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
(1) Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 27. pantā minētajiem pārkāpumiem veic pašvaldības pilnvarota institūcija vai amatpersona.
Iebildums
Administratīvās atbildības likuma 115. panta trešās daļas pirmais teikums noteic, ka pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto sodu piemērošanai administratīvā pārkāpuma procesu veic šā panta pirmajā daļā minēto pašvaldību iestāžu amatpersonas, kā arī citas pašvaldības saistošajos noteikumos pilnvarotās pašvaldību iestāžu amatpersonas. Tādējādi lūdzam pārskatīt normu ievērojot, ka saistošajos noteikumos pilnvaro pašvaldību iestāžu amatpersonas.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļu par likumprojekta 16.pantu, atbilstoši likumprojektā paredzētajam regulējumam, aizstājot norādi par teritorijas plānošanas dokumentiem ar atsauci uz teritorijas plānojumu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk