Atzinums

Projekta ID
23-TA-2880
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka 20 darba dienu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās Ekonomikas ministrija izmantojot SANI2 sistēmu nosūtīs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai par grozījumiem pasākumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
3. Akcelerācijas fondu (turpmāk – fonds) ietvaros pasākuma gala labuma guvēji ir komersanti un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības (turpmāk – saimnieciskās darbības veicēji).
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 651/2014 21.panta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), lūdzam noteikumus papildināt, piemēram, ar definīciju, ka ar terminu “saimnieciskās darbības veicējs” tiek saprasts MVU, kas vērtējams grupas līmenī, vai arī katrā no nosacījumiem, kur jāpārbauda/jāpiemēro MVU grupa, to attiecīgi skaidri norādīt. Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā 'undertaking' tiek lietots, piemēram, 21.panta 3. - 8.punktos, tostarp pārbaudot, ka noteiktie limiti netiek pārsniegti grupas līmenī. Vienlaikus ar skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
52.2 Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. ​651/2014, saimnieciskās darbības veicējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai Altum projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši ​Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka atgūstams ir nelikumīgs komercdarbības atbalsts neatkarīgi no tā ar kādu komercdarbības atbalsta regulējumu tas tiek sniegts, ja tiek pārkāptas tā prasības, lūdzam šo noteikumu 52.2 punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
552.2 Ja tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo atbalstu no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
53. Finanšu starpnieki nodrošina šo noteikumu ietvaros sniegtā atbalsta uzskaiti, tai skaitā detalizētu informatīvu un pamatojošu dokumentāciju, kas nepieciešama, lai noteiktu, ka ir izpildīti šo noteikumu nosacījumi. Minēto uzskaiti un dokumentāciju finanšu starpnieki glabā 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas. Saimnieciskās darbības veicēji informāciju par šo noteikumu ietvaros saņemto atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta saņemšanas dienas.
Iebildums
Ņemot vērā šo noteikumu 20.2.punktā ietverto nosacījumu par iespējamo līguma termiņu un to, ka attiecīgi dokumenti ir jāglabā visu līguma darbības laiku, lūdzam precizēt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt problēmas apraksta pēdējo teikumu. 
Piedāvātā redakcija
Līdz ar to nepieciešams precizēt MK noteikumus Nr. 226, nosakot labvēlīgākas normas atbalsta sniegšanai saimnieciskās darbības veicējiem to biznesa projektu īstenošanai, t.sk. paredzot labvēlīgākus nosacījumus attiecībā uz zemāka privātā līdzfinansējuma sliekšņa piemērošanu sākot ar 01.07.2023., proti ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 grozījumu spēkā stāšanos. 
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto, vai papildināt izziņu/anotāciju, norādot, ka EM ir izvērtējusi un apliecina, ka programmas rādītāju novērtējums saskaņā ar šiem grozījumiem nav jāveic.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
8.2. tam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums, tā saimnieciskā darbība ir izbeigta vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma pieprasītu maksātnespējas procedūru;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, paredzot, ka atbalsta pretendents iesniedz apliecinājumu par atbilstību 8.2. apakšpunktā minētajam nosacījumam “vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma pieprasītu maksātnespējas procedūru”, ņemot vēra, ka nacionāli šī prasība tiek pārbaudīta, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. 


 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
27.2. Komisijas regulas Nr. 651/2014 22. panta 2. punktā noteiktajam, ievērojot šo noteikumu 27.3. apakšpunktā minētos nosacījumus. Piemērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 22. panta 2. punkta trešajā daļā minēto atkāpi no 22. panta pirmās daļas "c" apakšpunkta, ņem vērā brīdi, kad reģistrēts katrs atsevišķais apvienošanā iesaistītais uzņēmums;
Priekšlikums
Lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam papildināt, ka ieguldījumus veic nekotētos uzņēmumos atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 22.panta 2.punktam.
Piedāvātā redakcija
-