Atzinums

Projekta ID
23-TA-3121
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu atbilstoši Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 11. punktā un likumprojektā "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" (Nr. 148/Lp14; turpmāk – likumprojekts) piedāvātajā Dzīvnieku aizsardzības likuma 18.2 panta ceturtajā daļā un 18.4 pantā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.

Paskaidrojam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 100. punktam Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Piedāvātā redakcija
1. Noteikumi nosaka:
1.1. valsts veterinārās uzraudzības objektu reģistrācijas kārtību;
1.2. attiecībā uz apmācību mājas (istabas) dzīvnieku (turpmāk – mājas dzīvnieks) labturības un aizsardzības jomā:
1.2.1. prasības attiecībā uz izglītību un darba pieredzi personām, kas ir tiesīgas apmācīt;
1.2.2. prasības attiecībā uz izglītību un darba pieredzi personām, kurām nav nepieciešama papildu apmācība;
1.2.3. apmācības programmas saturu un apjomu, periodiskumu un pārbaudījuma norises kārtību;
1.2.4. prasības attiecībā uz apmācīto personu uzskaiti un apliecībā par apmācību norādāmo informāciju;
1.3. prasības specializētajām tirdzniecības vietām (turpmāk – tirdzniecības vieta) attiecībā uz to telpām, aprīkojumu un inventāru;
1.4. tirdzniecības vietu dezinfekcijas kārtību;
1.5. blakusproduktu savākšanas un uzglabāšanas kārtību tirdzniecības vietās;
1.6. prasības attiecībā uz mājas dzīvnieku turēšanu, barošanu un dzirdināšanu tirdzniecības vietās;
1.7. mājas dzīvnieka pircējam tirdzniecības vietā sniedzamo informāciju par attiecīgās sugas mājas dzīvnieka turēšanas prasībām;
1.8. prasības attiecībā uz mājas dzīvnieka sugu, fizioloģiju un veselības stāvokli, kuras jāievēro, lai mājas dzīvnieku pieņemtu tirdzniecībai tirdzniecības vietā;
1.9. kārtību, kādā mājas dzīvnieku pieņem tirdzniecībai tirdzniecības vietā.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā pieteikto vārdkopas "mājas (istabas) dzīvnieks" saīsinājumu "dzīvnieks" ar saīsinājumu "mājas dzīvnieks" (vai citu atbilstošu saīsinājumu).

Vēršam uzmanību, ka minētā saīsinājuma lietošana noteikumu projekta tekstā nav vienveidīga. Piemēram, no noteikumu projekta 4.2. apakšpunkta izriet, ka specializētās tirdzniecības vietas (turpmāk – tirdzniecības vieta) darbiniekam nepieciešama izglītība mājas (istabas) dzīvnieku aizsardzības un labturības jomā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt noteikumu projekta anotācijā normatīvo aktu, no kura izriet nepieciešamība iesniegumu tirdzniecības vietas reģistrēšanai sagatavot uz noteiktas formas veidlapas vai svītrot noteikumu projekta 3. punktā vārdus "atbilstoši dienesta tīmekļvietnē publicētajam iesnieguma veidlapas paraugam".

Vēršam uzmanību, ka no Administratīvā procesa likuma 55. un 56. panta izriet, ka persona iesniegumu administratīvās lietas ierosināšanai iestādē var iesniegt brīvā formā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 3.1. un 3.9. apakšpunktu un aizstāt noteikumu projekta 3.2. apakšpunktā vārdus "vārdu, uzvārdu, personas kodu vai personas identifikācijas kodu, deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi" ar vārdiem "personas kodu vai personas identifikācijas kodu".

Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 11. punktu.

Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa noteic, ka persona administratīvās lietas ierosināšanai iestādē iesniedz iesniegumu, kurā ietverts iesniedzēja vārds un uzvārds, dzīvesvieta (juridiskajai personai — nosaukums, adrese, reģistrācijas numurs), prasījums un iesniedzēja paraksts. Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 3.8. apakšpunktu. Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 12. punkta ievaddaļu.

Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmā daļa noteic, ka, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Tādējādi nav pieļaujams noteikumu projektā noteikt, ka personai jāizsaka vēlme saņemt uz iesnieguma pamata izdoto administratīvo aktu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam aizstāt noteikumu projekta 4.1. apakšpunktā vārdu "darbinieka" ar vārdiem "tirdzniecības vietas darbinieka".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam vērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 4.2. apakšpunktu.

Izglītības likuma 11.1 panta pirmā daļa, cita starpā, noteic, ka ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi veic Akadēmiskās informācijas centrs (turpmāk – AIC). Šā panta piektā daļa noteic, ka pēc dokumentu ekspertīzes personai tiek izsniegta izziņa par to, kādam Latvijā izsniedzamam izglītības dokumentam vai Latvijā piešķiramam grādam, vai Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim atbilst vai ir pielīdzināms ārvalstī izsniegtais izglītības dokuments. Vienlaikus šā panta sestās daļas 3. punkts noteic, ka lēmumu par izglītības dokumenta atzīšanu, pamatojoties uz šā panta piektajā daļā noteikto izziņu, pieņemšanai darbā profesijās, kurās profesionālā darbība vai tai nepieciešamā izglītība nav reglamentēta normatīvajos aktos par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, pieņem darba devējs.

Atbilstoši likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" 26. panta pirmajai daļai veterinārmedicīnas jomā reglamentēta ir veterinārārsta profesija. Savukārt reglamentētās profesijas ciltsdarba jomā atbilstoši Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likuma 14. pantam ir dzīvnieku pārraugs, dzīvnieku vērtēšanas eksperts un mākslīgās apsēklošanas tehniķis.

Tādējādi, ja persona ieguvusi izglītību dzīvnieku aizsardzības un labturības jomā ārvalstī un attiecīgā profesionālā kvalifikācija atbilstoši normatīvajiem aktiem par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu ir reglamentēta profesija, lēmumu par izglītības dokumenta atzīšanu pieņem AIC, par to izsniedzot profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecību (sk. Ministru kabineta 2017. gada 19. septembra noteikumus Nr. 566 "Noteikumi par informācijas institūcijām un institūcijām, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās"). Savukārt, ja persona ieguvusi izglītību dzīvnieku aizsardzības un labturības jomā ārvalstī un attiecīgā profesionālā kvalifikācija atbilstoši normatīvajiem aktiem par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu nav reglamentēta profesija, lēmumu par izglītības dokumenta atzīšanu, pamatojoties uz AIC izsniegtu izziņu, pieņem darba devējs.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 4.3. apakšpunktā vārdu "darboties" ar vārdiem "veikt komercdarbību".

Noteikumu Nr. 108 2.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektu raksta, cita starpā, ievērojot juridisko terminoloģiju.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam apvienot noteikumu projekta 4.3. un 4.4. apakšpunktā ietverto regulējumu.

Noteikumu projekta 4.3. apakšpunkts paredz nepieciešamību noteikumu projekta 3. punktā minētajam iesniegumam pievienot dokumentu, kas apliecina personas tiesības veikt komercdarbību attiecīgajā nekustamajā īpašumā. Vienlaikus noteikumu projekta 4.4. apakšpunkts paredz nepieciešamību šim iesniegumam pievienot attiecīgās telpas vai teritorijas īpašnieka rakstveida atļauju tirdzniecības vietas ierīkošanai. Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 6. punktu, vienlaikus atbilstoši precizējot noteikumu projekta 7. punktu.

Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmā daļa jau noteic, ka pēc administratīvās lietas ierosināšanas iestāde iegūst informāciju, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir nepieciešama, lai pieņemtu attiecīgo lēmumu. Lai iegūtu nepieciešamo informāciju un panāktu tiesisku, taisnīgu un efektīvu lietas izskatīšanu, iestāde pēc iespējas dod administratīvā procesa dalībniekiem norādījumus un ieteikumus. Atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 8. punktā vārdus "Pēc visu dokumentu saņemšanas dienests 15 darbdienu laikā" ar vārdiem "Pēc šo noteikumu 3. punktā minētā iesnieguma saņemšanas".

Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa noteic: ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Tādējādi, ja pēc noteikumu projekta 3. punktā minētā iesnieguma saņemšanas dienests secina, ka ir nepieciešams pieprasīt no personas (vai citas institūcijas) papildu informāciju vai dokumentus, nosakot saprātīgu laiku to iesniegšanai, un dienests veic pārbaudi 15 darbdienu laikā pēc šīs informācijas vai dokumentu saņemšanas, pastāv liela iespējamība, ka noteikumu projekta 8. punktā minētais lēmums netiks pieņemts Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktajā termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt noteikumu projekta 9. punktā noteikto termiņu. Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 9. punkta otro teikumu.

Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta jau izriet, ka tirdzniecības vietas reģistrācija ir priekšnoteikums tirdzniecībai ar dzīvniekiem.
 
Piedāvātā redakcija
9. Dienests datus par tirdzniecības vietu ievada dienesta uzraudzības objektu reģistrā trīs darbdienu laikā pēc šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētā lēmuma pieņemšanas.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 10. punktu.

Norādām, ka noteikumu projekta 10. punktam nav juridiskas slodzes. Proti, izdevumi par tirdzniecības vietas pārbaudi tiek segti atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 681 "Noteikumi par kārtību, kādā aprēķina un veic maksājumus par Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām, un maksas pakalpojumiem" arī tad, ja noteikumu projekts šādu kārtību neparedz.  
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam apvienot noteikumu projekta 30.1. un 30.2. apakšpunktā ietverto regulējumu. Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļu.

No noteikumu projekta 30.1. un 30.2. apakšpunkta izriet, ka apmācība nav nepieciešama personai, kura ir ieguvusi izglītību veterinārmedicīnā ne agrāk kā piecus gadus pirms darba uzsākšanas tirdzniecības vietā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā sniegto skaidrojumu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar noteikumu, kas paredz atzīt Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumus Nr. 266 "Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai" par spēku zaudējušiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 37. punktu.

Tiesību doktrīnā ir atzīts, ka "tiesību normas saistošais spēks ir attiecināms uz iepriekš uzsāktām tiesiskajām attiecībām vai faktiskajiem apstākļiem, kas normas spēkā stāšanās brīdī turpinās" (sk. Onževs, M. Tiesību normu atpakaļejošs spēks laikā un tā ierobežošana tiesiskā un demokrātiskā valstī, Latvijas Universitātes žurnāls Nr. 4, 2013. 170. lpp.). Tādējādi nav nepieciešams noteikumu projekta 37. punktā noteikt, ka tirdzniecības vietām, kas jau ir reģistrētas dienesta uzraudzības objektu reģistrā, saglabājas iepriekš piešķirtais statuss un reģistrācijas numurs.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 40. punktu vai pamatot noteikumu projekta 40. punkta atbilstību likumprojektā piedāvātajā Dzīvnieku aizsardzības likuma 18.2 panta ceturtajā daļā un 18.4 pantā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.

Vēršam uzmanību, ka Dzīvnieku aizsardzības likums neparedz tirdzniecības vietas reģistrācijas anulēšanu. Tāpat šādu regulējumu neparedz likumprojekts. Tieslietu ministrijas ieskatā šādu pilnvarojumu Ministru kabinetam neparedz arī likumprojektā piedāvātā Dzīvnieku aizsardzības likuma 18.2 panta ceturtā daļa un 18.4 pants.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā vārdus "Tā kā līdz ar likumprojekta stāšanos spēkā noteikumi Nr. 266 zaudēs spēku, tirdzniecības vietu reģistrācijas kārtība, kurai pilnvarojums ir noteikts Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 11. punktā, ir iekļauta jaunajā noteikumu projektā".

Vēršam uzmanību, ka likumprojekts neparedz šādu nosacījumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 23.1. apakšpunktu atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.7. nodaļā noteiktajām atsauču uz citiem tāda paša vai augstāka juridiska spēka normatīvajiem aktiem noformēšanas prasībām.
 
Piedāvātā redakcija
-