Projekta ID
25-TA-2383Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nolūkā aicinām precizēt likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" (turpmāk - likumprojekts) 1.pantā ietverto 1.panta 1.1 punktu, norādot "komersants, kas ir dabas resursu nodokļa maksātājs".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai visā likumprojekta tekstā attiecībā uz kūdru konsekventi ir lietoti termini "nepārstrādātā", "pārstrādātā" un "realizētā", un, ja nepieciešams, aicinām precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam svītrot likumprojekta 2.pantā ietvertajā 3.panta piektajā daļā lietoto saīsinājumu "mežizstrādes komersants", tā kā turpmākajā likumprojekta tekstā minētais saīsinājums netiek lietots.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām likumprojekta 4.pantā ietvertajā 19.2 panta trešās daļas 1.punktā norādīt precīzu sistēmas nosaukumu, proti, dabas resursu apsaimniekošanas sistēma. Tāpat vēršam uzmanību, ka likumprojekta 4.pantā ietvertajā 19.2 panta trešās daļas 1.punktā ir norādīts, ka iesniedz dokumentus, kas apliecina koksnes pārstrādi, kaut gan ar likumprojektu ir paredzēts noteikt, ka ar dabas resursu nodokli apliek nepārstrādāto koksni. Minētā iemesla dēļ arī aicinām precizēt likumprojekta 4.pantā ietverto 19.2 panta trešās daļas 1.punktu.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai likumprojekta 4.pantā ietvertais 19.2 panta trešās daļas 1.punkta teksts nav salāgojams ar likumprojekta 4.pantā ietverto 19.2 panta trešās daļas 3.punkta tekstu.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.3.apakšpunktam, normatīvo aktu tekstu raksta normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai likumprojekta 4.pantā ietvertais 19.2 panta trešās daļas 1.punkta teksts nav salāgojams ar likumprojekta 4.pantā ietverto 19.2 panta trešās daļas 3.punkta tekstu.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.3.apakšpunktam, normatīvo aktu tekstu raksta normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nolūkā aicinām precizēt likumprojekta 4.pantā ietvertajā 19.2 panta otrajā daļā lietoto terminu "apsaimniekotājs".
Vēršam uzmanību, ka Dabas resursu nodokļa likumā jau šobrīd tiek lietots termins "apsaimniekotājs" (sk. 1.panta 1.punktu), savukārt ar likumprojektu Dabas resursu nodokļa likumā ir plānots ieviest terminu "dabas resursu apsaimniekotājs".
Vēršam uzmanību, ka Dabas resursu nodokļa likumā jau šobrīd tiek lietots termins "apsaimniekotājs" (sk. 1.panta 1.punktu), savukārt ar likumprojektu Dabas resursu nodokļa likumā ir plānots ieviest terminu "dabas resursu apsaimniekotājs".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nolūkā aicinām precizēt likumprojekta 4.pantā ietverto 19.2 panta pirmās daļas 1.punktu, norādot, ka dabas resursu apsaimniekotājam ir pienākums nodrošināt informāciju par nepārstrādātas koksnes veidiem un apjomiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai saskaņā ar likumprojekta 5.pantu papildinot Dabas resursu nodokļa likuma 27.panta pirmās daļas 1.punktu ar vārdiem "un nepārstrādātu un realizētu koksni" Dabas resursu nodokļa likuma 27.panta pirmās daļas 1.punktā netiks ietverts dublējošs regulējums.
Norādām, ka saskaņā ar šobrīd spēkā esošo Dabas resursu nodokļa likuma 27.panta pirmās daļas 1.punktu Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā uzskaita iegūto vai izmantoto dabas resursu veidu un apjomu, vides piesārņojumu un videi kaitīgas preces, tekstilizstrādājumus, vienreiz lietojamus plastmasu saturošus izstrādājumus un plastmasu saturošus zvejas rīkus, iepakojumu, vienreiz lietojamos galda traukus un piederumus, radioaktīvās vielas un uguņošanas ierīces.
Vēršam uzmanību, ka nepārstrādāta un realizēta koksne ir dabas resurss.
Norādām, ka saskaņā ar šobrīd spēkā esošo Dabas resursu nodokļa likuma 27.panta pirmās daļas 1.punktu Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā uzskaita iegūto vai izmantoto dabas resursu veidu un apjomu, vides piesārņojumu un videi kaitīgas preces, tekstilizstrādājumus, vienreiz lietojamus plastmasu saturošus izstrādājumus un plastmasu saturošus zvejas rīkus, iepakojumu, vienreiz lietojamos galda traukus un piederumus, radioaktīvās vielas un uguņošanas ierīces.
Vēršam uzmanību, ka nepārstrādāta un realizēta koksne ir dabas resurss.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nolūkā aicinām precizēt likumprojekta 7.pantā ietverto 29.pantu, nosakot, ka pašvaldība zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības mērķu saistību izpildei izmanto pamatbudžeta līdzekļus, kas iegūti no nodokļa maksājumiem par kūdru un realizēto nepārstrādāto koksni.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (turpmāk - anotācija) atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 170.-172. punktam, atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/841 par zemes izmantošanā, zemes izmantošanas maiņā un mežsaimniecībā radušos siltumnīcefekta gāzu emisiju un piesaistes iekļaušanu klimata un enerģētikas politikas satvarā laikposmam līdz 2030. gadam un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 525/2013 un Lēmumu Nr. 529/2013/ES.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā skaidrots, ka, lai sasniegtu siltumnīcefekta gāzu emisju samazināšanas mērķus, jāīsteno pienākumi, kas noteikti Latvijai saistošos starptautiskajos un Eiropas Savienības tiesību aktos, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regulā (ES) 2018/841 par zemes izmantošanā, zemes izmantošanas maiņā un mežsaimniecībā radušos siltumnīcefekta gāzu emisiju un piesaistes iekļaušanu klimata un enerģētikas politikas satvarā laikposmam līdz 2030. gadam un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 525/2013 un Lēmumu Nr. 529/2013/ES un ANO Vispārējās konvencijās par klimata pārmaiņām. Ņemot vērā norādīto, aicinām aizpildīt anotācijas 5.sadaļu, kuras mērķis ir atspoguļot, kā nacionālais tiesību akts atbilst attiecīgajiem Eiropas Savienības un starptautiskajiem tiesību aktiem, norādot, kā tiek nodrošināta šo prasību izpilde.
Piedāvātā redakcija
-
