Atzinums

Projekta ID
25-TA-1687
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
29.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Ņemot vērā, ka bibliotēkas ir valsts un pašvaldību institūciju dibinātas, Valsts kanceleja rosina ietekmi uz bibliotēkām norādīt likumprojekta anotācijas 7.sadaļā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Ņemot vērā to, ka likumprojektam nav veikts administratīvā sloga aprēķins, lūdzu izvērtēt likumprojektā iekļautos informācijas sniegšanas pienākumus (7. un 9.pants). Atbilstoši vērtējumam lūdzu iekļaut likumprojekta anotācijā administratīvo izmaksu monetāru novērtējumu.

Lai veiktu administratīvo izmaksu monetāru novērtējumu, ir nepieciešams izprast informācijas sniegšanas metodi un veicamās darbības, proti, kā tieši informācija ir sagatavojama un sniedzama (iesnieguma sagatavošanas laiks, papildus iegūstamās informācijas metodes, iesnieguma nosūtīšana - e-pasts, sistēma, vēstule u.c.), pēc kā ir jānoskaidro noteikumos Nr. 617 iekļautās formulas parametru vērtības. 

Lai veiktu aprēķinu, Valsts kanceleja aicina izmantot Vadlīnijās tiesību akta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā TAP portālā (pieejamas Ministru kabineta tīmekļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/media/16905/download?attachment) 22.-25.lp ietvertos norādījumus administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanai. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz precizēt un arī papildināt bibliotēku funkcijas, lūdzam vērtēt ietekmi uz iesaistītajām institūcijām un to atspoguļot likumprojekta anotācijas 7.4.apakšpunktā. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā grozījumu apjomu un līdz ar to izvērsto pamatojumu likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā, Valsts kanceleja rosina numurēt problēmu uzskaitījumu, tādejādi padarot attiecīgo sadaļu pārskatāmu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Valsts kanceleja aicina pārskatīt likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļu, aprakstos par iecerētajām izmaiņām pamatojumā norādīt vairāk kā vienu piemēru. Piemēram, likumprojekta anotācijā ietvertais "Pašvaldības bibliotēku pakalpojumu sniegšanas vietas tiek izveidotas un darbojas kādas citas attiecīgās pašvaldības bibliotēkas ietvaros, piemēram, Jelgavas novada Jaunsvirlaukas pagasta Dzirnieku bibliotēka tika reorganizēta par Jaunsvirlaukas pagasta Staļģenes bibliotēkas pakalpojumu sniegšanas vietu Dzirnieku ciemā." ar tikai viena piemēra minēšanu nesniedz pārliecinošu iespaidu. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likuma mērķis ir ar bibliotēku starpniecību nodrošināt ikvienam brīvu un neierobežotu piekļuvi informācijai, zināšanām, kultūras mantojumam, atbalstīt izglītību un zinātni, sekmēt mūžizglītību, veicināt sabiedrības pilsonisko līdzdalību demokrātiskos procesos un valstiskuma stiprināšanā, aicinām apsvērt iespēju veikt likuma ex-post ietekmes novērtēšanu trīs līdz piecu gadu laikā no tā spēkā stāšanās brīža.
Ex-post izvērtējums ir veicams ar mērķi noskaidrot, kā ir praksē ieviestas likuma prasības, vai ir sasniegts noteikumu mērķis un kāda ir regulējuma ietekme uz mērķa grupām. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 20.punktu, ja projektam paredzēta tiesību akta pēcpārbaudes ietekmes (ex-post) izvērtēšana, šo informāciju iekļauj anotācijā, norādot pamatojumu, termiņu, kā arī projekta mērķa sasniegšanas rezultātus un to vērtēšanas rādītājus. Ex-post novērtējuma rezultāti savukārt kalpo par pamatu lēmuma pieņemšanai par tiesību akta īstenošanas turpināšanu, pārskatīšanu vai jauna normatīvā regulējuma izstrādi, tādējādi uzlabojot tiesiskā regulējuma kvalitāti, aktualitāti un efektivitāti. Ietekmes novērtējums var kalpot arī par pamatu jaunām iniciatīvām, lai sekmētu konkrētā regulējuma īstenošanu.
Nolūkā stiprināt tiesību aktu izvērtēšanas praksi Latvijā, cita starpā, Valsts kanceleja ir izstrādājusi vadlīnijas tiesību aktu ex-post ietekmes izvērtēšanai, kas tiks prezentētas plašākai auditorijai š.g. 9. oktobrī un drīzumā būs publiski pieejamas praktiskai izmantošanai tiesību aktu ietekmes izvērtēšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzu papildināt ietekmes aprakstu par to, kā tieši mērķa grupas ietekmē veiktās izmaiņas.
Piedāvātā redakcija
-