Projekta ID
24-TA-622Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija konceptuāli neiebilst tiesību akta projektam, tomēr atzīmējam, ka Valsts drošības dienests norāda uz nepieciešamu izņēmumu izdarīšanu. Proti, attiecībā uz valsts pārvaldes daļu, kuras iestādēm informācija par to finansēm, materiāltehnisko nodrošinājumu un personālsastāvu ir valsts noslēpuma objekts (piemēram, valsts drošības iestādes), šo kārtību nebūs iespējams īstenot.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pakalpojumu sniegšanas kārtība, sadarbība noteikumi starp Valsts kasi un pakalpojuma saņēmējiem (citām iestādēm) nevar tikt noteikta vienpusēji. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 12.pantam sadarbības jautājumi tiek atrunāti sadarbības līgumā, jo, lai nodrošinātu valsts pārvaldes funkciju efektīvu izpildi, piekritīgā iestāde likumā noteiktajā kārtībā slēdz publisko tiesību līgumu valsts pārvaldes jomā. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma Valsts kases izstrādātie iekšējie tiesību akti var būt saistoši tikai pašai Valsts kasei, nevis citām iestādēm (pakalpojumu saņēmējiem).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav saprotams, kāda materiāltehniskā bāze Pakalpojuma saņēmējam ir jānodrošina, un kādām prasībām tai būtu jāatbilst! Vai punktā norādītās atsauces uz 16. un 32.punktiem ir korektas?
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Punktā norādīta nekorekta atsauce uz 38.punktu
Piedāvātā redakcija
Aizstāt vārdus "38.punktā" ar vārdiem "37.punktā"
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Daļa nemateriālo ieguldījumu inventarizēt elektroniski nevar
Piedāvātā redakcija
Izslēgt punktā vārdu “elektroniski”
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūgums izvērtēt, vai 24.3. apakšpunktā ir korekta atsauce uz 21.punktu, jo 21.punkts attiecas uz pakalpojuma saņēmēja inventarizāciju, nevis Valsts kases veikto inventarizāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs, vai Valsts kase izstrādās Personāla lietvedības procesu aprakstu vienpersoniski vai sadarbojoties ar Pakalpojuma ņēmēju. Procesus, kuri attiecas uz pakalpojuma saņēmējiem, jēgpilni ir iespējams noteikt un saskaņot ar iestāžu vajadzībām, tikai iesaistot pakalpojumu saņēmējus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt vai Valsts kases izstrādātie Sistēmas lietošanas metodiskie noradījumi, Sistēmas drošības politika tiks saskaņota ar Pakalpojumu saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nekorekta atsauce
Piedāvātā redakcija
Aizstāt punktā vārdus "39.punktā" ar vārdiem "38.punktā"
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nekorekti norādītas atsauces
Piedāvātā redakcija
Aizstāt vārdus "32.punktā" ar vārdiem "31.punktā"; vārdus "22.punktā" ar vārdiem "23.punktā"; vārdus "37.punktā" ar vārdiem "36.punktā"
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts drošības dienests norāda, ka nedz grozījumos Grāmatvedības likumā, nedz Likumā par budžetu un finanšu vadību joprojām nav viennozīmīgi (konkrēti) noregulēts, ka ir kādas no valsts pārvaldes iestādēm, kas nevarēs pievienoties grāmatvedības un personāla lietvedības vienotā pakalpojuma centra ietvaros un tām būtu nosakāma cita kārtība, kas nav centralizēta un elektroniska.
Aicinām, lai šis normatīvais regulējums ir viennozīmīgs un izpildāms arī iestādēm, kas grāmatvedību un personāla lietvedību turpinās veikt decentralizēti. Problēma varētu būt tā, ka vispārējie grāmatvedības normatīvi valsts pārvaldes kontekstā sasaistīsies ar valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra konceptu. Proti, valsts iestādei, kas kārtos grāmatvedību decentralizēti, pastāv risks, ka tā nespēs izpildīt normatīvos aktus, jo tie būs specifiski pielāgoti valsts pārvaldes vienotajam pakalpojumu centram, ja nebūs atstāti izņēmumi decentralizētai kārtībai.
Aicinām, lai šis normatīvais regulējums ir viennozīmīgs un izpildāms arī iestādēm, kas grāmatvedību un personāla lietvedību turpinās veikt decentralizēti. Problēma varētu būt tā, ka vispārējie grāmatvedības normatīvi valsts pārvaldes kontekstā sasaistīsies ar valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra konceptu. Proti, valsts iestādei, kas kārtos grāmatvedību decentralizēti, pastāv risks, ka tā nespēs izpildīt normatīvos aktus, jo tie būs specifiski pielāgoti valsts pārvaldes vienotajam pakalpojumu centram, ja nebūs atstāti izņēmumi decentralizētai kārtībai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu 3.punkts nosaka, ka Pakalpojumus sniedz Valsts kase, sadarbojoties ar Pakalpojuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
vārdus “kārto grāmatvedības uzskaiti” aizstāt ar vārdiem “un sadarbojas, lai veiktu grāmatvedības uzskaiti”
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iestādes realizē dažādus projektus, kuriem ir atšķirīgi attaisnojuma dokumentu uzglabāšanas termiņi.
Piedāvātā redakcija
Papildināt punktu aiz vārdiem “ nākamajam gadam” ar vārdiem “kuru saskaņo ar Pakalpojuma sniedzēju”.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
21.punktā ir paredzēts, ka iestāde izstrādā zembilances aktīvu inventarizācijas veikšanas kārtību. Bet zembilances aktīvos ietilpst, piemēram, iespējamie aktīvi, aprēķinātie līgumsodi, naudas sodi, soda naudas un kavējuma naudas. Vai to inventarizāciju nebūtu loģiski veikt Valsts kasei!
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā grāmatvedības uzskaiti saskaņā ar noteikumi 15.punktu veic Valsts kase un nav zināms, cik detalizēts būs grāmatvedības apraksts, inventarizācijas saraksti par punktā minētajām inventarizācijām jāsagatavo Valsts kasei, t.sk., par materiāliem un krājumiem. kuriem elektronisko inventarizāciju nevar veikt.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums – papildināt aiz vārdiem "Pakalpojuma sniedzējs" ar vārdiem "sadarbībā ar Valsts kasi"
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 33. punkts paredz Valsts kasei noteikt pienākumu atbalsta sistēmā informēt Pakalpojuma saņēmēju par Personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojuma lietošanā konstatētajām neatbilstībām Personāla lietvedības procesu aprakstam – aizstāt noteikumu projekta 33. punktā vārdu “tiesības” (attiecīgā locījumā) ar vārdu “pienākums” (attiecīgā locījumā).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izvērtēt noteikumu projekta 40.3. apakšpunktā un 50. punktā norādīto datu glabāšanas termiņu salāgošanu, proti, noteikumu projektā Sistēmas auditācijas pierakstu glabāšanas termiņš paredzēts trīs gadi un personas datu (tajā skaitā tehniskās piekļuves informācijas) glabāšanas termiņš plānots pieci gadi.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Biroja ieskatā, ieviešot centralizāciju, jāņem vērā iestāžu specifika. Tā, piemēram, attiecībā uz grāmatvedības jomu būtiski ņemt vērā, ka izmeklēšanas iestādēm un operatīvās darbības subjektiem ir specifiskas nianses saistībā ar grāmatvedības kārtošanas jomu, par kurām attiecīgajam grāmatvedim ir nepieciešamas speciālās zināšanas (operatīvās darbības finansēšana, rīcība ar konfiscētajiem finanšu līdzekļiem). Šajā gadījumā attiecīgo pakalpojumu centralizācija būtu izvērtējama, ja vienoto pakalpojumu centra speciālistiem visiem (vai dažiem) būtu specifiskas zināšanas attiecībā uz iestāžu specifiku, kā arī, speciālisti, kuri apkalpo noteiktu loku iestāžu (IDB, VP struktūrvienības, VDD u.c.) būtu ar speciālo atļauju darbam ar valsts noslēpumu.
Līdzīga problemātika saskatāma arī attiecībā uz personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojuma centralizāciju. Arī šajā iecerē jāņem vērā specifisku iestāžu prasības, tajā skaitā prasības, kas attiecas uz informācijas aizsardzību. Piemēram, informācija par operatīvo darbību atzīstama par slepenu, tātad attiecīgajiem vienoto pakalpojumu centra speciālistiem (visiem vai atsevišķiem) būtu nepieciešamas speciālās atļaujas darbam ar valsts noslēpumu. Tāpat arī jānosaka, kā operatīvās darbības subjekts ātri un droši nodos valsts noslēpumu saturošu informāciju vienotajam pakalpojumu centram (respektīvi – citai iestādei), ņemot vērā to, ka ir ierobežojumi attiecībā uz informācijas apmaiņu.
Ņemot vērā augstāk minētos apsvērumus, Birojs izsaka priekšlikumu paredzēt Noteikumu projektā izņēmumu attiecībā uz izmeklēšanas iestādēm un operatīvās darbības subjektiem.
Līdzīga problemātika saskatāma arī attiecībā uz personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojuma centralizāciju. Arī šajā iecerē jāņem vērā specifisku iestāžu prasības, tajā skaitā prasības, kas attiecas uz informācijas aizsardzību. Piemēram, informācija par operatīvo darbību atzīstama par slepenu, tātad attiecīgajiem vienoto pakalpojumu centra speciālistiem (visiem vai atsevišķiem) būtu nepieciešamas speciālās atļaujas darbam ar valsts noslēpumu. Tāpat arī jānosaka, kā operatīvās darbības subjekts ātri un droši nodos valsts noslēpumu saturošu informāciju vienotajam pakalpojumu centram (respektīvi – citai iestādei), ņemot vērā to, ka ir ierobežojumi attiecībā uz informācijas apmaiņu.
Ņemot vērā augstāk minētos apsvērumus, Birojs izsaka priekšlikumu paredzēt Noteikumu projektā izņēmumu attiecībā uz izmeklēšanas iestādēm un operatīvās darbības subjektiem.
Piedāvātā redakcija
57.10. Iekšlietu ministrija un tās padotības iestādes, izņemot izmeklēšanas iestādes un operatīvās darbības subjekti – 2027.gada 1.janvārī.
