Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
SIA "MAXIMA Latvija"
Atzinums iesniegts
04.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Grozījumi paredz arī aizliegt tirdzniecības veicināšanas pasākumus “pērc vairākas alkoholiskā dzēriena pudeles par zemāku cenu” utt., kā arī aizliegt lojalitātes programmas ietvaros popularizēt alkoholiskos dzērienu iegādi ar atlaidi. Šī aizlieguma mērķis ir mazināt alkoholisko dzērienu popularitāti vai pieprasījumu pēc tiem, kā arī mazināt alkoholisko dzērienu pārmērīgu un riskantu lietošanu iedzīvotāju vidū. Mūsu ieskatā šis aizliegums nesasniegs iezīmēto mērķi, jo augstāk aprakstīto tirdzniecības veicināšanas pasākumiem nav tiešas saistības ar alkoholisko dzērienu riskantu lietošanu, proti, tirdzniecības tīkla piedāvājums patērētājam iegādāties savā dzimšanas dienā dzirkstošos vīnus ar 15 % atlaidi nekādā veidā neietekmēs patērētāja rīcību, kurš nesvin svētkus ar dzirkstošo vīnu, bet savukārt tam patērētājam, kura plānos ir iedzert dzirkstošo vīnu dzimšanas dienā, šis ļaus iegādājaties dzērienu ar izdevīgu cenu. “MAXIMA Latvija” SIA ieskatā, nav pamatots Veselības ministrijas viedoklis, ka lojalitātes programmas ietvaros piešķirtā atlaide izraisa kardināli atšķirīgu patērētāja uzvedību (impulsīvu alkoholisko dzērienu iegādi, atbilstoši VM norādītajam likumprojekta publiskās apspriešanas laikā izteikto priekšlikumu kopsavilkumā) nekā ārpus lojalitātes akcijas piedāvātās atlaides gadījumā. Ievērojot iepriekšminēto, ierosinām salabāt esošo regulējumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Grozījumi paredz noteikt aizliegumu attiecībā uz alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmu. Sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā tiek norādīts, ka cenu un atlaižu reklāma ir veids, kā gan ražotāji, gan mazumtirgotāji piesaista klientu uzmanību pirkt noteiktas preces un pirkt tās vairāk, veicinot impulsīvu iepirkšanos, kā arī mudina jauniešus uzsākt alkohola lietošanu jaunākā vecumā un lielākā daudzumā. Daļēji var piekrist šim apgalvojumam, proti, jebkuras reklāmas mērķis ir piesaistīt patērētāju uzmanību, tomēr šis apgalvojums nav pilnībā pareizs. Pirmkārt, cenu un atlaižu reklāma nodrošina dažādu ražotāju un tirgotāju cīņu par patērētāju un nodrošina patērētājam iespēju saņemt plašu informāciju un izvēlēties labāko piedāvājumu, taču grūti iedomāties, ka patērētājs, kas vēlas nopirkt minerālūdeni, ieraugot alkoholiskā dzēriena cenas reklāmu, veiks impulsīvu pirkumu un iegādāsies alkoholisko dzērienu. Otrkārt, lai gan apgalvojums, ka reklāma piesaista patērētāja uzmanību, ir patiess, tomēr nepareizs ir secinājums, ka reklāma, kurā ir norādīta alkoholiskā dzēriena cena vai atlaide, kardinālāk maina patērētāja uzvedību un veicina patēriņu, salīdzinājumā ar reklāmu, kurā nav ietverta alkoholiskā dzēriena cena un atlaide. Tādējādi, mūsu ieskatā likumprojektā paredzētais cenu un atlaižu reklāmas aizliegums, neveicinās to, ka kopumā iedzīvotāji mazāk patērē alkoholiskus dzērienu, bet gan bremzēs konkurenci starp dažādiem tirgotājiem un liegs patērētājiem iespēju saņemt informāciju par tirgū pieejamiem piedāvājumiem un izvēlēties labākos piedāvājumus. Ievērojot iepriekšminēto, ierosinām salabāt esošo regulējumu.

 
Piedāvātā redakcija
-