Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
Projekta ID
25-TA-105
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam veikt precizējumus 1.pielikumā "Projekta vērtēšanas kritēriji", atbilstoši MK noteikumos veiktajiem precizējumiem par sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par plānoto grozījumu ietekmi uz projektiem, par kuru īstenošanu jau ir noslēgti līgumi un vienošanās par projekta īstenošanu, un vai noslēgtajos līgumos un vienošanās būs nepieciešams veikt grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta 4. punktā ir norādīts, ka "Tiek precizēts Noteikumu Nr.116 43.6 un 43.8 apakšpunkts, paredzot, ka attiecināmas ir iekārtu, t.sk. instrumentu un aprīkojuma, un licenču iegādes izmaksas."
Atbilstoši precizētajiem Noteikumu projekta punktiem, iegādāties var tikai iekārtas un licences, savukārt par aprīkojumu un instrumentiem ir attiecināma nomas maksa. 
Lūdzam precizēt Anotācijā norādīto informāciju vai arī precizēt Noteikumu projekta 43.6. punkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumi papildināti ar atbalstu ar saimniecisko darbību nesaistītiem projektiem, lūdzam pārskatīt noteikumos lietoto terminu "atbalsts" (t.sk. noteikumu 2.1.apakšpunktu) un tur, kur tiek runāts par atbalstu ar saimniecisko darbību saistītam pētniecības un attīstības projektam, kurš atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta nosacījumiem, lietot, piemēram, terminu "komercdarbības atbalsts".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
1) Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām. Ņemot vērā, ka atbildību par projekta īstenošanu uzņemas un saglabā atbalsta saņēmējs (projekta iesniedzējs), pēc nepieciešamības projekta īstenošanā piesaistot arī sadarbības partneri, lūdzam aizstāt Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumu Nr. 116 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 116) plānotajā 2.6.1 apakšpunktā vārdus "kura plāno īstenot projektu sadarbībā ar projekta iesniedzēju" ar vārdiem "ar kuru sadarbībā projekta iesniedzējs plāno īstenot projektu".

2) Papildus lūdzam viennozīmīgai normas izpratnei aizstāt noteikumu Nr. 116 plānotajā 16.7. apakšpunktā vārdus "ja attiecināms" ar vārdiem "ja tiek piesaistīts sadarbības partneris".

3) Lūdzam izvērtēt iespēju aizstāt noteikumu Nr. 116 plānotajā 37.3. apakšpunktā vārdus "atbalsta saņēmējam vai sadarbības partnerim" ar vārdiem "atbalsta saņēmējam un sadarbības partnerim" gadījumā, ja minētajā apakšpunktā norādītais maksimālais finansējuma apmērs noteikts viena projekta īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam nacionālo rādītāju redakcijas (kas attiecās uz RIS3 rādītājiem) precizēt pēc EM, IZM un CFLA saskaņotām "Vadlīnijām par viedās specializācijas stratēģijas jomas noteikšanu un monitoringa veikšanu".
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām.
Ievērojot minēto, lūdzam saglabāt noteikumu Nr. 116 8. punktā norādi uz Ekonomikas ministriju kā nozares ministriju, lai nodrošinātu normatīvā regulējuma skaidrību un atbilstību Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
No anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" sniegtā skaidrojuma iespējams secināt, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras izsniegtajā atbalsta vēstulē tiek iekļauti Eiropas Savienības dalībvalstu, nevis nacionālie, partneri. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumos netiek regulētas projekta iesniedzēja un ārvalstu partnera tiesiskās attiecības tostarp pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, lūdzam izvērtēt iespēju svītrot noteikumu Nr. 116 plānoto 30.1 un 30.2 punktu.

Gadījumā, ja minētās normas tiek saglabātas:
1) lūdzam 30.1 punktā aizstāt vārdus "sadarbības partnerim" ar vārdu "partnerim", lai nodrošinātu viennozīmīgu normas interpretāciju par to, ka tā neattiecas uz nacionāli piesaistāmajiem sadarbības partneriem;
2) vienlaikus, lai nodrošinātu normas viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam papildināt noteikumu Nr. 116 plānoto 30.21.3. apakšpunktu pirms vārda "apliecinājums" ar vārdiem un skaitļiem "šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajā atbalsta vēstulē noteiktā partnera";
3) savukārt noteikumu Nr. 116 plānotajā 30.23. apakšpunktā lūdzam aizstāt vārdu "vienošanos" ar vārdu "līgumu", ņemot vērā potenciālo sadarbības partneru juridisko statusu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums

Lūdzu izskatīt nepieciešamību MK noteikumos iekļaut punktu, kurā tiek noteikts sadarbības partnera minimālā projekta attiecināmo izmaksu daļa, tādējādi nodrošinot, ka projekts tiek īstenots efektīvā sadarbībā starp projekta iesniedzēju un sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu Nr. 116 plānotais 2.6.1 apakšpunkts paredz, ka sadarbības partneris var būt komersants, valsts kapitālsabiedrība vai pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja investīcijas projektu īstenošanā tiek plānots piesaistīt sadarbības partneri, nepieciešams nodrošināt, ka netiek pārkāpts nacionālais normatīvais regulējums iepirkumu jomā, t.i., jāizvērtē, vai nepieciešamā funkcija, kuru plānots veikt sadarbības partneriem, nav veicama ārpakalpojuma rezultātā, par ko veicams iepirkums.
Ievērojot minēto, lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā, kā tiks izvēlēti sadarbības partneri, un vai sadarbības partneriem plānotās funkcijas nav iespējams veikt ārpakalpojuma rezultātā, par ko veicams iepirkums.

Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumus Nr. 116 ar pamata funkcijām, kuras plānots noteikt sadarbības partneriem projektu īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt nepieciešamību MK noteikumos iekļaut punktu, ka ar saimniecisku darbību nesaistītos projektos projekta iesniedzējs un/vai sadarbības partneris, kas atbilst pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija statusam tiek pārbaudīts atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas 2024.gada 1.augustā apstiprinātajai metodikai atbilstības pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas noteikumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu noteikumos iekļauto normu atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles normām, lūdzam noteikumos lietot vienotu terminoloģiju: "pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija", jo citur tekstā tiek lietots arī termins "pētniecības organizācija".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu punktu ar saimnieciskās darbības definīciju.
Piedāvātā redakcija
saimnieciska rakstura darbība - jebkura darbība, kas ietver preču vai pakalpojumu piedāvāšanu tirgū, tai skaitā pētniecības infrastruktūras iznomāšana, saimnieciskās darbības veicēju uzdevumā īstenoti pakalpojumi vai līgumpētījumi
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka grozījumu noteikumu projekts paredz sadarbības partneru iesaisti projektu īstenošanā, lūdzam pārskatīt noteikuma projekta normas un izvērtēt, vai visi atbilstošie nosacījumi ir iekļauti arī attiecībā uz sadarbības partneri, piemēram, noteikumu projekta 40., 55., 56. punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MKN grozījumi paredz sniegt atbalstu arī nesaimnieciskajiem pētījumiem uz kuru iesniedzējiem neattiecas Komisijas reg.651/2014 izslēdzošie nosacījumi (piem. par nepieciešamību pārbaudīt, ka atbalsta saņēmējs neatbilst grūtībās nonākušam komersantam saskaņā ar Komisijas reg.651/2014 2.panta 18.punktam), lūdzam izvērtēt gan MKN grozījumu 42.punktā noteikto prasību attiecināšanu uz nesaimniecisko projektu iesniedzējiem, gan uz citiem Komisijas reg. 651/2014 nosacījumiem kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā iekārtu iegādes attiecināmības nosacījumus citos pētniecību SAM MK noteikumos, lūdzam papildināt 43.6. apakšpunktu nosakot, ka Iekārtu iegādes izmaksas attiecināmas, ja pamatlīdzekļu izmantošanas laiks saskaņā ar finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera grāmatvedības politikā noteikto uzskaiti projekta ietvaros aptver visu šo pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku. Ja pamatlīdzekļu izmantošanas laiks projekta ietvaros neaptver visu šo pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku, izmaksas ir attiecināmas kā iekārtas amortizācijas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
MK noteikumu 7.punkts jau paredz nosacījumu atbalsta saņēmējam ievadīt datus par nacionālajiem rādītājiem vadības informācijas sistēmā, tāpēc lūdzam izvērtēt 63.13. apakšpunkta iekļaušanas nepieciešamību vai skaidrot kā atšķiras abu punktu nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk