Atzinums

Projekta ID
23-TA-85
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot MK noteikumu projekta 1.punktu, kā arī atbilstoši precizēt saistošos punktus, kas paredz papildināt MK noteikumus ar atbalstu mazemisiju transportam, ņemot vērā, ka šobrīd spēkā esošais Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - ANM) plāns paredz atbalstu tikai bezemisiju transporta iegādei. Lai arī Ekonomikas ministrija ir iesniegusi priekšlikumus grozījumiem ANM plānā, paredzot paplašināt atbalsta tvērumu arī mazemisiju transporta iegādei, vēršam uzmanību, ka attiecīgie ANM plāna grozījumi vēl ir saskaņošanas procesā, kā arī tos nepieciešams apstiprināt Ministru kabinetā un Eiropas Komisijā.  
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir minēts, ka "Savukārt kopējā de minimis atbalsta summa, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam kravu komercpārvadājumu autotransporta komersantam - 100 000 euro un šo de minimis atbalstu nevar izmantot kravas transportlīdzekļu iegādei." Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.1407/2013 3.panta 2.punkts nosaka, ka "Kopējā de minimis atbalsta summa, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam kravu komercpārvadājumu autotransporta uzņēmumam, jebkurā triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz EUR 100 000. Šo de minimis atbalstu nevar izmantot kravas transportlīdzekļu iegādei." Respektīvi, atbalstu, kas nav kravas transportlīdzekļu iegādei, var sniegt arī kravu komercpārvadājumu autotransporta uzņēmumam, jebkurā triju fiskālo gadu periodā nepārsniedzot EUR 100 000, piemēram, nedzīvojamo ēku energoefektivitātes uzlabošanai. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka kravas transportlīdzekli var iegādāties jebkurš citā nozarē strādājošs komersants ar nosacījumu, ka kravas transportlīdzeklis netiek izmantots kravas komercpārvadājumos. Attiecīgi lūdzam precizēt skaidrojumu anotācijā un kā arī pārskatīt noteikumos iekļautās de minimis limita normas, ja plānots, ka atbalstu var saņemt arī kravu komercpārvadājumu autotransporta uzņēmumi, piemēram, nedzīvojamo ēku energoefektivitātes uzlabošanai, jo šobrīd noteikumos ir ietverts tikai EUR 200 000 de minimis atbalsta limits. Papildus lūdzam iekļaut skaidrojumu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.1407/2013 preambulas 5.punktā minēto, ka "Par pārvadājumu pakalpojumu nebūtu uzskatāma tāda integrēta pakalpojuma sniegšana kā pārcelšanās pakalpojumi, pasta vai kurjera pakalpojumi vai atkritumu savākšanas vai pārstrādes pakalpojumi, ja pārvadājumi ir tikai viens no šā pakalpojuma elementiem."
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar MK noteikumu projekta 30.1 punktu, pēc pieteikuma dalībai atbalsta programmā iesniegšanas sabiedrībā "Altum" sniegtais atbalsts, piesakoties aizdevumam, var tikt pārformēts no atbalsta, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.vai 41. pantu, uz de minimis atbalstu un otrādi, ja tiek nodrošināta atbilstība jaunajam atbalsta veidam. Vienlaikus, MK noteikumu Nr.594 50.punkts nosaka nosacījumus, kas komersantam jāņem vērā, lai saņemtu atbalstu atbilstoši Komisijas regulai Nr.651/2014. Arī MK noteikumu Nr.594 43.punkts nosaka atbalsta piešķiršanas brīdi, t.i. tas ir brīdis, kad sabiedrība "Altum" pieņem lēmumu par aizdevuma vai paralēlā aizdevuma, vai garantijas piešķiršanu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apjoms, atbalsta intensitāte un maksimālā pieejamā kapitāla atlaide. 
Ņemot vērā noteikumu MK noteikumu Nr.594 50.un 43.punktā iekļautos nosacījumus, lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, kā atbalsta pārformēšanas gadījumā rīkoties atbalsta sniedzējam un atbalsta saņēmējam, lai tiktu ievēroti MK noteikumu Nr.594 50.un 43.punktā iekļautie nosacījumi, kā arī kāda būs rīcība saistībā ar jau piereģistrēto atbalstu de minimis atbalsta uzskaite sistēmā.
Papildus, lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kādos gadījumos ir plānots pieļaut atbalsta pārformēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo atbalsta programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka atbalsta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un atbalsta programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešo daļu Altum pirms programmas apstiprināšanas Ministru kabinetā novērtē programmas ietekmi, riskus un sagaidāmos zaudējumus, finansiālos rezultātus un programmas īstenošanas izmaksas. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka attiecībā uz MK noteikumiem Nr. 594 joprojām nav izpildīts Ministru kabineta 2022.gada 20.septembra sēdes protokola Nr.48 44. § 3.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Komisijas regulas Nr.1407/2013 3.panta 2.punkts nosaka, ka "Kopējā de minimis atbalsta summa, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam kravu komercpārvadājumu autotransporta uzņēmumam, jebkurā triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz EUR 100 000. Šo de minimis atbalstu nevar izmantot kravas transportlīdzekļu iegādei." Respektīvi, atbalstu, kas nav kravas transportlīdzekļu iegādei, var sniegt arī kravu komercpārvadājumu autotransporta uzņēmumam, jebkurā triju fiskālo gadu periodā nepārsniedzot EUR 100 000, piemēram, nedzīvojamo ēku energoefektivitātes uzlabošanai. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka kravas transportlīdzekli var iegādāties jebkurš citā nozarē strādājošs komersants ar nosacījumu, ka kravas transportlīdzeklis netiek izmantots kravas komercpārvadājumos. Attiecīgi lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 28.7.apakšpunktu tā, lai skaidrs programmas grozījumos plānotais, kas aprakstīts anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skatīt Finanšu ministrijas Komercdarbības atbalsts un kontroles departamenta iebildumu pie MK noteikumu projekta 28.7.apakšpunkta un anotācijas, un lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 32.1.apakšpunktu, kā arī MK noteikumu projekta 32.6.apakšpunktu. Vienlaikus, ja netiek paredzēts atbalsts kravu komercpārvadājumu autotransporta komersantiem, lūdzam precizēt skaidrojumu anotācijā, jo šobrīd no tā ir noprotams, ka atbalsts kravu komercpārvadājumu autotransporta uzņēmumam netiks liegts, piemēram, nedzīvojamo ēku energoefektivitātes uzlabošanai, bet piešķirtais atbalsts nepārsniegs 100 000 euro.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skatīt Finanšu ministrijas Komercdarbības atbalsts un kontroles departamenta iebildumu pie MK noteikumu projekta 32.1.apakšpunkta un precizēt šo MK noteikumuprojekta 32.6.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 43.punkta otrā teikuma redakciju, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr.594 30.un 31.punkts neaptver visus valsts atbalsta nosacījumus, kas ir jāievēro piešķirot atbalstu. Šī brīža redakcija var radīt maldīgu priekštatu, ka tikai šīm valsts atbalsta prasībām ir jāatbilst komersantam. Vienlaikus MK noteikumu Nr. 594 30.vai 31. punktā ir minēts valsts atbalsta regulējums, saskaņā ar kādu atbalstu var piešķirt. Kā arī lūdzam papildināt ar nosacījumu, ka komersanta atbilstība valsts atbalsta nosacījumiem ir vērtējama uz atbalsta piešķiršanas brīdi.  
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā Komisijas regulas Nr. 1407/2013 nozaru ierobežojumus un transportlīdzekļa amortizācijas perioda ilgumu, lūdzam saskaņā ar Eiropas Komisijas skaidrojumiem (Art 1 (2) Funding of equipment in case of different activities - e-State Aid Wiki - EC Extranet Wiki (europa.eu); Art 1 -scope - Funding of equipment in case of different activities (2) - e-State Aid Wiki - EC Extranet Wiki (europa.eu); Article 1 and recitals 1 - 3, scope, monitoring period, depreciation/amortization period - e-State Aid Wiki - EC Extranet Wiki (europa.eu)
Art 1 (2) Funding of equipment in case of different activities - e-State Aid Wiki - EC Extranet Wiki (europa.eu); Art 1 -scope - Funding of equipment in case of different activities (2) - e-State Aid Wiki - EC Extranet Wiki (europa.eu); Article 1 and recitals 1 - 3, scope, monitoring period, depreciation/amortization period - e-State Aid Wiki - EC Extranet Wiki (europa.eu)) precizēt MK noteikumu projekta 82.4.apakšpunktu, nosakot atbilstošu termiņu, kādā ir jāievēro transportlīdzekļa izmantošanas ierobežojumi atbilstoši Komisijas regulai Nr. 1407/2013. Attiecīgi ar skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka vienam aizdevumam kopējo subsīdijas ekvivalentu veido kapitāla atlaide un aizdevuma vai paralēlā aizdevuma daļas, kas pārsniedz piešķirtās kapitāla atlaides apjomu, procentu likmju starpība.
Šobrīd MK noteikumu projekta 101.2.1.apakšpunktā ir noteikts, ka subsīdijas ekvivalents ir kapitāla atlaide, savukārt MK noteikumu projekta 101.2.2.un 101.2.3.apakšpunktos ir noteikts, ka subsīdijas ekvivalents ir faktiski piemērojamo procentu summa, atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi, kā arī riska likmi. Lai nodrošinātu, ka MK noteikumu projekta 101.2.apakšpunkta ievaddaļā jau sākotnēji ir skaidri noteikts, kuras subsīdijas ekvivalenta daļas jāsummē, lūdzam precizēt MK noteikumu projekta101.2.apakšpunktu piedāvātajā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
101.2. sabiedrības “Altum” aizdevumam vai paralēlam aizdevumam, kas pārsniedz piešķirto kapitāla atlaidi, kopējo subsīdijas ekvivalentu aprēķina un nosaka, summējot kapitāla atlaides un aizdevuma vai paralēlā aizdevuma subsīdijas ekvivalenta daļas:
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.apakšsadaļu ar skaidrojumu, vai (un, ja attiecināms, kādā veidā) MK noteikumu projektā 26.7.apakšpunktā noteiktais ietekmēs jau uzsāktas projektu atlases.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijas 1.3.apakšsadaļā pilno Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosaukumu un pieņemšanas datumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, saskaņā ar kuriem anotācijas 1.3.sadaļā ir ietverts secinājums, ka būtiski nemainīgi turpināt sniegt atbalstu energoefektivitātes paaugstināšanai un pārejai uz AER tehnoloģijām līdz šim MK noteikumos Nr.594 noteiktajām nozarēm (ņemot vērā, ka ir norādīta atsauce uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem, vienlaikus dati netiek atspoguļoti).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt, vai noteikuma projekta 33.punkta redakcija nepārklājas ar noteikumu 16.punkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-