Projekta ID
25-TA-1507Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 6.punktā attiecībā uz valsts budžeta līdzfinansējuma īpatsvaru svītrot vārdus “ne mazāks par”, ņemot vērā, ka valsts budžeta līdzfinansējums nevar pārsniegt 15%.
Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai projekta īstenošanā ir paredzēts piesaistīt arī projekta iesniedzēja privāto finansējumu.
Tāpat aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 1.3.apakšpunktu atbilstoši vadlīniju Nr. 1.4. “Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā” 2. punktā noteiktajam.
Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai projekta īstenošanā ir paredzēts piesaistīt arī projekta iesniedzēja privāto finansējumu.
Tāpat aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 1.3.apakšpunktu atbilstoši vadlīniju Nr. 1.4. “Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā” 2. punktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 10.punktā un tā apakšpunktos norādītās Kohēzijas fonda (turpmāk – KF) finansējuma apmērs pārsniedz pieļaujamo 85% KF līdzfinansējuma likmes robežu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt 10.punktā un tā apakšpunktos norādīto 3.1.1.1.pasākuma 1.kārtai plānoto finansējuma apmēru, piemēram, palielinot nacionālā līdzfinansējuma likmi, lai nodrošinātu, ka KF līdzfinansējums nepārsniedz 85% no kopējām plānotajām izmaksām.
Vienlaikus lūdzam noteikumu projekta 10.punktā un tā apakšpunktos attiecībā uz valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru svītrot vārdus “ne mazāks kā”, ņemot vērā, ka arī valsts budžeta līdzfinansējuma apmēram ir jābūt noteiktam konkrētā apmērā, kas nav pārsniedzams. Attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī anotācijas 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” (turpmāk – anotācijas 1.3.sadaļa).
Vienlaikus lūdzam noteikumu projekta 10.punktā un tā apakšpunktos attiecībā uz valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru svītrot vārdus “ne mazāks kā”, ņemot vērā, ka arī valsts budžeta līdzfinansējuma apmēram ir jābūt noteiktam konkrētā apmērā, kas nav pārsniedzams. Attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī anotācijas 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” (turpmāk – anotācijas 1.3.sadaļa).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu par to, ka noteikumu projekta15.10. apakšpunktā atbalstāmās darbības nedrīkst pārsniegt 10% no kopējiem attiecināmajiem izdevumiem, kā arī anotācijā norādīt pamatojumu šādu izmaksu nepieciešamībai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde un projektu izmaksas ir attiecināmas pirms līguma vai vienošanās noslēgšanas, lūdzam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu papildināt ar jaunu punktu, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī pienākumu un atbildību atbildīgajai iestādei gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka 3.1.1.1.pasākums iekļauts Programmas 9.sadaļā “Plānoto stratēģiski svarīgo darbību saraksts un to plānotais laika grafiks”, lūdzam noteikumu projektā iekļaut informāciju par stratēģiski svarīgu projektu īstenošanu un anotācijā norādīt konkrētus plānotos stratēģiski svarīgos projektus. Gadījumā, ja stratēģiski svarīgi projekti tiks īstenoti 3.1.1.1.pasākuma 2.kārtas ietvaros, lūdzam šo informāciju atspoguļot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā skaidrots, ka pasākuma īstenošanai paredzēts valsts budžeta līdzfinansējums, jo VAS “Latvijas dzelzceļš” attīstīs publisko dzelzceļa infrastruktūru, kas ir būtiska, lai nodrošinātu reģionālos pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu valsts pasūtījuma ietvaros, kā arī skaidrots, ka dzelzceļa infrastruktūras modernizācija ir nepieciešama sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai, tādējādi tā ir tieši saistīta ar valsts politikas mērķu sasniegšanu transporta jomā, it īpaši attiecībā uz sabiedriskā transporta pieejamības, drošības un ilgtspējas nodrošināšanu. Minētais skaidrojums pirmšķietami pamato pasākuma ietvaros veicamās aktivitātes saistībā ar vilcienu kustības ātruma palielināšanu un dzelzceļa publiskās infrastruktūras (peronu) modernizāciju, vienlaikus tas nesniedz pārliecību, ka arī aktivitāte attiecībā uz dzelzceļa sakaru un informācijas sistēmām ir tieši saistīta ar pasažieru pārvadājumiem, attiecīgi lūdzam precizēt norādīto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā ”Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem”:
- aizpildīt ailes “Turpmākie trīs gadi” izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru 2028. gadam;
- aizpildīt 5.1. apakšpunktu;
- precizēt norādīto līdzekļu apjomu sadalījumu pa gadiem, ņemot vērā, ka 6. punktā saskaitot kopā norādīto summas, tās atšķiras no noteikumu projekta 10. punktā noteiktā.
- aizpildīt ailes “Turpmākie trīs gadi” izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru 2028. gadam;
- aizpildīt 5.1. apakšpunktu;
- precizēt norādīto līdzekļu apjomu sadalījumu pa gadiem, ņemot vērā, ka 6. punktā saskaitot kopā norādīto summas, tās atšķiras no noteikumu projekta 10. punktā noteiktā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 4.punktā minētos rādītājus un to vērtības salāgot ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. -2027. gadam (turpmāk – Programma) esošajiem rādītājiem un to vērtībām. Atbilstoši Programmai 3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” (turpmāk – 3.1.1.SAM) ietvaros plānots sasniegt iznākuma rādītājus "Jaunu vai modernizētu dzelzceļa sliežu garums – TEN-T" - 130km un "Jaunas vai modernizētas dzelzceļa stacijas un pieturas" - 23 (skaits), kā arī rezultāta rādītāju "Jaunuzbūvēto, jaunināto, rekonstruēto vai modernizēto sliežu ceļu lietotāju skaits gadā" - 3 534 660 (pasažieru skaits gadā). Gadījumā, ja šos rādītājus plānots sasniegt īstenojot 3.1.1.1.pasākuma “Dzelzceļa transporta attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos” 1.kārtas projektus, kā arī 2.kārtas projektus, tad lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kuras vērtības tiks sasniegtas 1.kārtas ietvaros un attiecīgi, kuras vērtības - 2.kārtas ietvaros.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekta 4.punktā un tā apakšpunktos minētā informācija nedublē noteikumu projekta 11.punktā un tā apakšpunktos esošo informāciju, un nepieciešamības gadījumā lūdzam tos apvienot.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekta 4.punktā un tā apakšpunktos minētā informācija nedublē noteikumu projekta 11.punktā un tā apakšpunktos esošo informāciju, un nepieciešamības gadījumā lūdzam tos apvienot.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai finansējuma saņēmējiem būtu skaidri projekta īstenošanas nosacījumi, lūdzam anotācijā sniegt papildu skaidrojumu par to, kāda veida pakalpojums ir paredzēts zem pozīcijas “apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas”, kā arī skaidrot, vai šīs darbības un izmaksas nepārklājas ar būvuzraudzības un inženiera izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt un savstarpēji saskaņot noteikumu projekta 15.3. un 15.4. apakšpunktos minētās autoruzraudzības izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai finansējuma saņēmējiem būtu skaidri projekta īstenošanas nosacījumi, lūdzam anotācijā skaidrot, kura projekta ietvaros ir paredzētas šāda veida darbības, kā arī norādīt šo izmaksu saturu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka ieguldījuma natūrā finansējums var nebūt paredzēts visos projektos un tā apjoms var nesasniegt 15 %, lūdzam anotācijā skaidrot, no kāda finansējuma avota tiks nodrošināts līdzfinansējums tiem projektiem, kuros ieguldījuma natūrā nebūs. Tāpat lūdzam norādīt, no kāda finansējuma avota tiks segts līdzfinansējuma apjoms, ja ieguldījuma natūrā apmērs būs mazāks par 15 %.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai finansējuma saņēmējiem būtu skaidri projekta īstenošanas nosacījumi, lūdzam anotācijā sniegt papildu skaidrojumu par noteikumu projekta 15.13. apakšpunktā noteikto izmaksu nepieciešamību un būtību.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, skaidrojot, ka noteikumu projekta 15.17. apakšpunktā minētās izmaksas par materiālu iegādes darbiem, ko finansējuma saņēmējs paredzējis veikt saviem spēkiem, ir attiecināmas.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar konkurences ietekmes izvērtējumu, norādot, vai un kā pašu spēkiem veicamie darbi ietekmē vai neietekmē tirgus situāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 23.punktu papildināt ar nosacījumu, ka projektu ietvaros nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības, t.i., darbības, kas jau pabeigtas pirms projektu iesniegumu iesniegšanas sadarbības iestādē.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, ka noteikumu projekta 31.punktā iekļauti visi principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" (turpmāk - NBK) nosacījumi, kas minēti 3.1.1.1.pasākuma NBK novērtējumā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 32. punktu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 17. punktam, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projektam ir paredzēts valsts budžeta līdzfinansējums.
Vienlaikus, ņemot vērā sniegto informāciju par avansa un starpposma maksājumu kopsummas piešķiršanu līdz 100%, lūdzam anotācijā iekļaut izvērstu pamatojumu šāda avansa un starpposma apmēra kopsummas nepieciešamībai. Minēto nosaka arī Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokollēmuma Nr. 22 25. § 3. punkts.
Vienlaikus, ņemot vērā sniegto informāciju par avansa un starpposma maksājumu kopsummas piešķiršanu līdz 100%, lūdzam anotācijā iekļaut izvērstu pamatojumu šāda avansa un starpposma apmēra kopsummas nepieciešamībai. Minēto nosaka arī Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokollēmuma Nr. 22 25. § 3. punkts.
Piedāvātā redakcija
32. Sadarbības iestāde pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 100% no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 100 % no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
19.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā tiek paredzētas vienkāršotās izmaksas, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu noteikumu projekta sadaļā "Tiesiskais pamatojums" (deleģējumā), vienlaikus noteikumu projekta 1. punktā paredzot, ka noteikumu projekts regulē vienkāršotās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas1.3.sadaļas apakšsadaļu “Risinājuma apraksts” ar informāciju par sinerģiju, papildinātību ar ES un citiem atbalsta instrumentiem, kur tikušas vai tiek īstenotas līdzīgas aktivitātes, norādot, kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultfinansējuma riska novēršana gadījumos, kad no dažādiem finanšu avotiem varētu tikt atbalstītas vienas un tās pašas atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 3.1.1.1.pasākuma ietvaros plānots izmantot arī elastības finansējumu (ES fondu elastības finansējums - 12 767 785 euro), lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kuras kārtas ietvaros elastības finansējumu plānots piesaistīt. Gadījumā, ja to plānots piesaistīt 1.kārtas pasākumu īstenošanai, tad vēršam uzmanību, ka nepieciešams papildināt protokollēmumu ar attiecīgu punktu, kas ļautu izmantot elastības finansējumu izmantot pirms Programmas vidusposma grozījumu apstiprināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju vai skaidrot, vai projektu atlase tiks veikta atbilstoši jau izstrādātajiem un apstiprinātajiem projektu iesniegumu atlases vērtēšanas kritērijiem, vai tajos plānots veikt grozījumus. Lūdzam pārliecināties, ka spēkā esošie projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji būs atbilstoši plānotajām 3.1.1.1.pasākuma 1.kārtas un 2.kārtas atlases procedūrām.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu, anotācijā norādīt, ka komunikācijas un vizuālās identitātes prasības tiks īstenotas, ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu, anotācijā ietvert informāciju, kas pamato izvēlēto projektu iesniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Priekšlikums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par to, vai 3.1.1.1.pasākumam būs tieša vai netieša vai nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
