Projekta ID
22-TA-3243Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
22.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Pasākuma mērķis ir izveidot un attīstīt vienotu un stratēģiski pārraudzītu vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu (turpmāk - izglītības iestādes) profesionālā atbalsta un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides sistēmu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī, veicinot pedagogu profesijas attīstību un prestiža uzlabošanu, kā arī izglītojamo snieguma izcilību.
Iebildums
Projekta mērķī ir noteikts izveidot un attīstīt atbalsta sistēmu vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm un pedagogiem profesionālās kompetences pilnveidei valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī, bet netiek paredzēta vajadzība nodrošināt atbalstu Darba vidē balstīto mācību vadītājiem uzņēmumos un vajadzība izveidot profesionālā atbalsta sistēmu uzņēmumiem, kas īsteno DVB.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
5. Nacionālie rādītāji ir:
Iebildums
Projektā noteiktajos Nacionālajos rādītājos pēc būtības nav nodefinēts neviens rādītājs, kas būtu kā izmērāms rezultāts projekta ietvaros izveidotai profesionālās izglītības iestādes, kā arī DVB uzņēmuma profesionālā atbalsta un profesionālās izglītības pedagogu un DVB vadītāju uzņēmumā profesionālās kompetences pilnveides sistēmai valsts, nozaru un izglītības iestāžu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
12. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno sadarbībā ar pašvaldībām, valsts un valsts augstskolu dibinātām profesionālās un vispārējās izglītības iestādēm, lai nodrošinātu izglītības iestāžu profesionālo atbalstu un pedagogu, vadības komandu un citu izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistīto personu, kā arī pašvaldību izglītības speciālistu profesionālās kompetences pilnveidi.
Iebildums
Kā Finansējuma saņēmēja sadarbības partneri Projektā ir noteikti tikai pašvaldības, valsts un valsts augstskolu dibinātas profesionālās un vispārējās izglītības iestādes, bet nav norādītas nozaru organizācijas un uzņēmumi, līdz ar to tiek ierobežotas/apgrūtinātas profesionālās izglītības pedagogu nozares profesionālo kompetenču pilnveides iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
17. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
Iebildums
Pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību definējums nerada skaidru, saprotamu un pārliecinošu priekšstatu par aktivitātēm, kas domātas profesionālās izglītības iestāžu, pedagogu un DVB mācību īstenotāju vajadzību nodrošināšanai, piemēram:
17.1. punktā nav saprotams, vai tiks nodrošināts atbalsts profesionālās izglītības pedagogiem un DVB mācību vadītājiem nozares līmenī;
17.3. punktā nav saprotams, vai tiks nodrošināta iespēja profesionālās meistarības konkursu norisei tiešsaistē (ja attiecināms);
17.4. punktā ir minēta pētījumu īstenošana un tulkošana mācību priekšmetu metodikā un didaktikā, bet profesionālajā izglītībā tiek īstenota modulārā apmācība, līdz ar to nav saprotams, vai šāda veida aktivitāte tiks nodrošināta arī profesionālo moduļu īstenošanas metodikā;
17.5. punktā ir minēta metodiskā atbalsta materiālu izstrāde un adaptācija prioritāro virzienu jomās, bet nav saprotams, kuri ir prioritārie virzieni profesionālajā izglītībā.
17.1. punktā nav saprotams, vai tiks nodrošināts atbalsts profesionālās izglītības pedagogiem un DVB mācību vadītājiem nozares līmenī;
17.3. punktā nav saprotams, vai tiks nodrošināta iespēja profesionālās meistarības konkursu norisei tiešsaistē (ja attiecināms);
17.4. punktā ir minēta pētījumu īstenošana un tulkošana mācību priekšmetu metodikā un didaktikā, bet profesionālajā izglītībā tiek īstenota modulārā apmācība, līdz ar to nav saprotams, vai šāda veida aktivitāte tiks nodrošināta arī profesionālo moduļu īstenošanas metodikā;
17.5. punktā ir minēta metodiskā atbalsta materiālu izstrāde un adaptācija prioritāro virzienu jomās, bet nav saprotams, kuri ir prioritārie virzieni profesionālajā izglītībā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
18. Šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētā profesionālā atbalsta īstenošanai finansējuma saņēmējs:
Iebildums
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēja sadarbības partneru lokā nav iekļautas nozaru organizācijas un uzņēmumi, kas īsteno DVB, nerodas pārliecinošs priekšstats par to kā tiks nodrošināts, piemēram:
- 18.1. punktā minētās kvalitatīvās profesionālā atbalsta un profesionālās kompetences pilnveides iespējas profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem un DVB vadītājiem uzņēmumos;
- 18.4. punktā minētais profesionālais atbalsts darba vidē balstītu mācību saturam atbilstoši valsts profesionālās izglītības standartiem;
- 19.1. punktā minētā profesionālās izglītības pedagogu un DVB mācību vadītāju uzņēmumos profesionālās kompetences pilnveides un profesionālā atbalsta vajadzību analīze.
- 18.1. punktā minētās kvalitatīvās profesionālā atbalsta un profesionālās kompetences pilnveides iespējas profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem un DVB vadītājiem uzņēmumos;
- 18.4. punktā minētais profesionālais atbalsts darba vidē balstītu mācību saturam atbilstoši valsts profesionālās izglītības standartiem;
- 19.1. punktā minētā profesionālās izglītības pedagogu un DVB mācību vadītāju uzņēmumos profesionālās kompetences pilnveides un profesionālā atbalsta vajadzību analīze.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz atbalsta sistēmu vispārējā izglītībā, LDDK aicina Projekta ietvaros prioritāri izstrādāt mācību metodiskos līdzekļus STEM mācību priekšmetos, nosakot to izstrādes laiku līdz 2024.gada 31.decembrim. Noteikumos prioritāri iekļaut tieši dabaszinātņu metodisko atbalsta materiālu pieejamību, kas tādējādi secīgi veidotu un noslēgtu jau šobrīd izstrādāto Fizika I, Ķīmija I un Bioloģija I metodisko materiālu pilnu komplektu (pamatskolai un padziļinātajam kursam).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai virzītos uz valsts attīstības plānos noteiktajiem mērķiem izglītībā, LDDK piedāvā sākotnēji vienoties par plānotās atbalsta sistēmas koncepciju – atbalsta sistēmas dalībniekiem, iesaistes lomu un plānoto atbildību. LDDK uzskata, ka koncepcija veidojama atsevišķi vispārējās izglītības atbalstam un profesionālās izglītības atbalstam. Pēc atbilstoša risinājuma izstrādes profesionālās izglītības sistēmas atbalstam aicinām izvērtēt iespēju nepieciešamās darbības un tām atbilstošo finansējumu pārcelt no 4.2.2.3. pasākuma un īstenot konsolidēti 4.2.2.9. pasākumā "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai", kas arī saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas sniegto informāciju nodrošina profesionālās izglītības sistēmas attīstību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LDDK uzskata, ka MK noteikumu redakcija koncentrējas tieši uz vispārējo izglītību, tādējādi profesionālās izglītības mērķi ir kļuvuši sekundāri (piemēram, šo uzskatāmi pierāda, ka nacionālo sasniedzamo rezultātu definējumā pie mācību līdzekļu izstrādes minēti tikai vispārējās izglītības satura mācību līdzekļi, par finansējuma saņēmēja sadarbības partneriem nav noteiktas nozaru organizācijas un uzņēmumi, kas īsteno DVB). Secinām, ka profesionālās izglītības vajadzības nav pietiekami analizētas, jo, piemēram, Projektā akcentēta sadarbība ar mācību priekšmetu skolotāju asociācijām un pedagogu kopienām, taču nav vispār analizēts, ka profesionālajā izglītībā atbalstu sniedz tieši nozaru asociācijas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LDDK uzskata, ka MK noteikumu projekts un Anotācija nesniedz pietiekamu, skaidru un pārliecinošu redzējumu par izstrādātā risinājuma profesionālajā izglītībā atbilstību MK noteikumu projekta mērķim - noteikt Projekta īstenošanas nosacījumus vienotas un stratēģiski pārraudzītas profesionālā atbalsta sistēmas ieviešanai un profesionālās kompetences pilnveides īstenošanai pedagogiem un citām izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītajām personām, un izglītojamo talantu attīstībai. Vēršam uzmanību, ka profesionālajā izglītībā ir iesaistīti arī nozaru uzņēmumi un to speciālisti, profesionālās izglītības pedagogiem ir nepieciešams pilnveidot ne tikai pedagoģiskās kompetences, bet arī kompetences nozarē. Tomēr par profesionālā atbalsta sistēmas izveides nosacījumiem nav iepriekš diskutēts ar darba devējiem, nozaru asociācijām un ekspertiem, kas ir aktīvi līdzdarbojušies, veicinot profesionālās izglītības attīstību un atbilstību tautsaimniecības vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas līdz 2030. gadam “Latvija2030” vienā no prioritārajiem rīcības virzieniem “Cilvēkkapitāla attīstība un produktivitātes kāpinājums” uzsvērts “Daudz lielāks uzsvars jāliek uz izglītību visa mūža garumā – uz mūžizglītības attīstību, pieaugušo izglītošanu esošās izglītības sistēmas ietvaros”.
Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam "Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai" (turpmāk Pamatnostādnes) kā vienu no nozīmīgām pārmaiņām profesionālajā izglītībā iezīmē koordinētas un stratēģiskas sadarbības ar tautsaimniecības nozaru pārstāvjiem un darba devējiem stiprināšanu. Pamatnostādnēs izvirzītā mērķa “Augsti kvalificēti, kompetenti un uz izcilību orientēti pedagogi un akadēmiskais personāls” sasniegšanai ir noteikts uzdevums: “Veidot ilgtspējīgus profesionālās pieredzes apmaiņas un sadarbības tīklus”, īpaši uzsverot plānu stiprināt sadarbību starp izglītības iestādēm un nozaru, kā arī NVO ekspertiem, lai nodrošinātu zināšanu un prakses pārnesi un pedagogiem aktuālu kompetenču attīstību. Pamatnostādnēs norādīts, ka šādas sadarbības jo īpaši nozīmīgas ir profesionālajā izglītībā. Savukārt uzdevuma “Izglītības un tautsaimniecības nozaru sadarbība efektīvai pārvaldībai” izpildei plānots “stiprināt darba devēju iesaisti izglītības īstenošanā, īpašu uzmanību veltot darba vidē balstītu mācību pilnveidei profesionālajā izglītībā. Šajā procesā būtiska loma ir sadarbībai ar atbilstošo nozaru ministrijām, sociālajiem partneriem un arodbiedrību iesaistei izglītības īstenošanā”.
Ņemot vērā “Latvija 2030” un Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam izvirzīto mērķi Cilvēkkapitāla attīstībai un politiskās rīcības virzienus tā sasniegšanai, kur uzsvērta nozaru ekspertu, darba devēju un sociālo partneru īpašā loma profesionālajā izglītībā, Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) uzskata, ka Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.3. pasākuma "Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai" īstenošanas noteikumu projekts (turpmāk Projekts) nenodrošina profesionālajā izglītībā iesaistīto mācībspēku vajadzības.
Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam "Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai" (turpmāk Pamatnostādnes) kā vienu no nozīmīgām pārmaiņām profesionālajā izglītībā iezīmē koordinētas un stratēģiskas sadarbības ar tautsaimniecības nozaru pārstāvjiem un darba devējiem stiprināšanu. Pamatnostādnēs izvirzītā mērķa “Augsti kvalificēti, kompetenti un uz izcilību orientēti pedagogi un akadēmiskais personāls” sasniegšanai ir noteikts uzdevums: “Veidot ilgtspējīgus profesionālās pieredzes apmaiņas un sadarbības tīklus”, īpaši uzsverot plānu stiprināt sadarbību starp izglītības iestādēm un nozaru, kā arī NVO ekspertiem, lai nodrošinātu zināšanu un prakses pārnesi un pedagogiem aktuālu kompetenču attīstību. Pamatnostādnēs norādīts, ka šādas sadarbības jo īpaši nozīmīgas ir profesionālajā izglītībā. Savukārt uzdevuma “Izglītības un tautsaimniecības nozaru sadarbība efektīvai pārvaldībai” izpildei plānots “stiprināt darba devēju iesaisti izglītības īstenošanā, īpašu uzmanību veltot darba vidē balstītu mācību pilnveidei profesionālajā izglītībā. Šajā procesā būtiska loma ir sadarbībai ar atbilstošo nozaru ministrijām, sociālajiem partneriem un arodbiedrību iesaistei izglītības īstenošanā”.
Ņemot vērā “Latvija 2030” un Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam izvirzīto mērķi Cilvēkkapitāla attīstībai un politiskās rīcības virzienus tā sasniegšanai, kur uzsvērta nozaru ekspertu, darba devēju un sociālo partneru īpašā loma profesionālajā izglītībā, Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) uzskata, ka Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.3. pasākuma "Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai" īstenošanas noteikumu projekts (turpmāk Projekts) nenodrošina profesionālajā izglītībā iesaistīto mācībspēku vajadzības.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Novērtējot līdzšinējo pieredzi nozarēm iesaistoties izglītojamo izcilības pasākumu nodrošināšanā, LDDK secina, ka valsts prakse ir realizēta fragmentāri un nav sakārtotas rīcībpolitikas izcila snieguma attīstībai profesionālajā un vispārējā izglītībā (arī Projektā nav izprotams, vai plānotie pasākumi tiks organizēti profesionālās izglītības nozares izglītojamajiem, piemēram, nodrošinot viņu dalību starptautiskajās nozaru izstādēs). Līdz šim izcilības veicināšanas pasākumu finansēšana no valsts resursiem nav bijusi pietiekama, darba devēji regulāri tiek uzrunāti un sniedz papildu finansējumu gan starptautisko, gan vietējo fizikas, informātikas, dabaszinātņu olimpiāžu organizēšanai, gan konkursantu sagatavošanai dalībai profesionālās meistarības konkursos un meistarības konkursu rīkošanai. LDDK aicina nodefinēt valsts un nozaru kompetenci un iesaistes apjomu izglītojamo izcilības atbalstam, izvērtējot nepieciešamību veidot motivējošu iesaistes sistēmu uzņēmumiem, piemēram, nodokļu atlaides.
Aicinām izvērtēt Projektā piedāvāto izglītojamo izcilības atbalsta programmas īstenošanu veidot atsevišķa pasākuma īstenošanas kārtā.
Aicinām izvērtēt Projektā piedāvāto izglītojamo izcilības atbalsta programmas īstenošanu veidot atsevišķa pasākuma īstenošanas kārtā.
Piedāvātā redakcija
-