Atzinums

Projekta ID
24-TA-50
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums papildināt anotācijas 1.3.sadaļas 5.1.apakšpunktu ar izvērstāku skaidrojumu atbalsta saņemšanai līdz 5000 EUR granta gadījumā.
Tāpat, tā kā Atveseļošanas fonda plānā ir paredzēta EDIC iesaiste 2.2.1.2.i. investīcijas īstenošanā, lūdzam par anotācijas 5.1.apakšpunktā minēto nosacījumu iesniegt skaidrojušo informāciju ar jautājumu angļu valodā iesniegšanai saskaņošanai EK.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt izvērtējumu par ierosināto grozījumu – atbalstāmo darbību papildinājuma - ietekmi uz CID noteikto investīcijas rādītāju sasniegšanu. Tāpat lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā anotācijā skaidrot pārejas nosacījumus attiecībā uz jau iesniegtajiem gala saņēmēju projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā precizējumus MK noteikumos, aicinām veikt atbilstošus precizējumus anotācijā sniegtajā informācijā, tostarp:
1. precizēt anotācijas 1.3.sadaļā norādīto, ka "MK noteikumos Nr. 10 iekļautas de minimis atbalsta normas, kuras 2023. gada 31. decembrī zaudējušas spēku, lai nodrošinātu atbilstošu atbalsta sniegšanu, nepieciešams precizēt de minimis atbalsta nosacījumus atbilstoši pārizdotajai de minimis regulai." - skaidrojam, ka iekļautās normas nav zaudējušas spēku, ņemot vērā, ka atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1407/2013 šobrīd var sniegt un attiecīgā regulējuma nosacījumus var piemērot līdz 30.06.2024. Iemesls grozījumiem MK noteikumos Nr.10 ir drīzāk, lai novērstu atbalsta programmas pārrāvumu, kā arī, lai pēc 30.06.2024 varētu piešķirt de minimis atbalstu, piemērojot jaunā de minimis regulējuma (Komisijas regulas Nr.2023/2831), kas aizvieto Komisijas regulu Nr.1407/2013, nosacījumus. 
2. lūdzam paredzēt, ka 20 darba dienu laikā pēc atbalsta programmas grozījumu spēkā stāšanās dienas Eiropas Komisijā, izmantojot SANI2 sistēmu, tiks iesniegta kopsavilkuma informācija par grozījumiem attiecīgajā atbalsta programmā, ņemot vērā to, ka attiecināmās izmaksas tiek papildinātas ar papildus pozīciju - digitālo prototipēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
16.9.1 digitālu procesu prototipēšana – jaunu digitālu risinājumu izstrāde;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu 16.9.1apakšpunktā ietvertās izmaksas neatbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 49.punktā ietvertajai sākotnējo ieguldījumu definīcijai un tajā ietvertajiem nosacījumiem, kas ir jānodrošina, piešķirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta nosacījumiem. Līdz ar to MK noteikumu 16.9.1apakšpunktā ietvertās izmaksas nevar tikt klasificētas kā ieguldījums materiālajos aktīvos vai nemateriālajos aktīvos atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantā minētajam. Lūdzam precizēt noteikumu projektu, nosakot, ka gadījumā, ja 16.9.1apakšpunktā minētās izmaksas plānots saglabāt kā attiecināmās izmaksas, tās tiks segtas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, nevis Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
51. Priekšfinansējumu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra var saņemt 30 % apmērā no šo noteikumu 5. punktā minētā finansējuma, ja ir izstrādāta un ar Ekonomikas ministriju saskaņota šo noteikumu 25.6. apakšpunktā minētā kārtība. Nākamos starpposma maksājumus Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra var pieprasīt, ja iepriekšējie maksājumi ir izlietoti pilnā apmērā. Priekšfinansējuma un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 % no šo noteikumu 5. punktā minētā finansējuma.
Iebildums
Norādām, ka ministrija un cita centrālā valsts iestāde atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajam var pieprasīt līdzekļu pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" valsts budžeta līdzfinansējumam un priekšfinansējumam Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka šajos noteikumos nav jāparedz nosacījumi LIAA priekšfinansējuma vai avansa saņemšanai, attiecīgi lūdzam dzēst MK noteikumu 51.punktu (MK noteikumu grozījumu projekta 33.punkts), precizējot anotācijā sniegto informāciju. Vienlaikus lūdzam skatīt arī Vadlīniju informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu 68.punkta 34.atsauci, kas nosaka, ka ja finansējuma saņēmēji ir valsts pārvaldes iestādes, tām avansa maksājumi netiek plānoti, jo tām ir iespējams saņemt priekšfinansējumu, pieprasot to no valsts budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
57.13. pēc Eiropas digitālās inovācijas centra sākotnējā digitālā brieduma testa un ceļa kartes saņemšanas, pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam, saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Iebildums
Ņemot vērā, ka no MK noteikumiem ir svītrots 67.punkts, aicinām vai nu papildināt MK noteikumu 57.13 apakšpunktu ar informāciju, vai LIAA lēmums par komercdarbības atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam ir uzskatāms par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi, vai atgriezt MK noteikumu 67.punktu, paredzot, ka par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi gala labuma guvējam uzskatāms brīdis, kad Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
71. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai investīciju projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka gadījumā, ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, ir jāveic tikai tāda komercdarbības atbalsta atgūšana, kas tiks uzskatīts par nelikumīgu, aicinām izteikt MK noteikumu 71.punktu piedāvātajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai investīciju projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem
8.
Noteikumu konsolidētā versija
79.1. Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm, ja gala labuma guvējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831;
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.punkta 1.punktā neatbalstāmās nozares ir minētas a), b), c) un d) apakšpunktā, savukārt Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā ir minētas neatbalstāmās darbības, aicinām izteikt MK noteikumu 79.1.apakšpunktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
ja gala labuma guvējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, de minimis atbalstu nepiešķir Regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā noteiktajām nozarēm un Regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā noteiktajām darbībām.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
80. Ja gala labuma guvējs darbojas kādā no šo noteikumu 79. punktā minētajām neatbalstāmajām nozarēm vai veic neatbalstāmās darbības, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības vai finanšu plūsmas no citu darbības nozaru finanšu plūsmas, nodrošinot, ka darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. punktu.
Iebildums
Ņemot vērā, ka:
- gadījumā, ja atbalsta pretendents darbojas kādā no Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajām nozarēm, vai 1408/2013 1.panta noteiktajās nozarēs, tam jānodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu vai Komisijas regulas Nr.1408/2013 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem, kā arī 
- MK noteikumos ir paredzētas papildu neatbalstāmās nozares (kas nav ietvertas Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā), kurām atbalstu programmas ietvaros nedrīkst sniegt,
aicinām izteikt MK noteikumu 80.punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, vai 1408/2013 1.panta noteiktajās nozarēs, tas nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu vai Komisijas regulas Nr.1408/2013 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
Ja Pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs, kas minētas šo noteikumu 60.2.-60.4. un 60.6.-60.10. apakšpunktos, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tas nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, nodrošinot, ka darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar noteikumiem."
10.
Noteikumu konsolidētā versija
81.1.1 atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru;
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 noteiktā de minimis atbalsta apjoma aprēķināšanas metode (skat. Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktu) atšķiras no Komisijas regulas Nr.1408/2013 paredzētā, aicinām dzēst no MK noteikumu 81.1.apakšpunkta atsauci uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktu, attiecīgo nosacījumu ietverot 81.1.1 apakšpunktā piedāvātajā redakcijā. Aicinām ar atbilstošu skaidrojumu papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
pretendentam plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados piešķirto atbalstu nepārsniedz Komisijas Regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteikto maksimālo apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī.
11.
Noteikumu konsolidētā versija
87. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai visu investīciju projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka gadījumā, ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.1408/2013 nosacījumi, ir jāveic tikai tāda de minimis atbalsta atgūšana, kas tiks uzskatīts par nelikumīgu, aicinām izteikt MK noteikumu 87.punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 nosacījumi, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai investīciju projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem
12.
Noteikumu konsolidētā versija
90. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punktam vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 6. panta 3. punktam informācijas uzglabāšana tiek nodrošināta šādā veidā:
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punkts nosaka, ka "Dalībvalstis reģistrēto informāciju par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas", taču vienlaikus Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punkts nosaka, ka “pēc rakstiska Komisijas pieprasījuma attiecīgā dalībvalsts 20 darbdienu laikā vai tādā ilgākā laikposmā, kāds noteikts pieprasījumā, sniedz Komisijai visu informāciju, kuru Komisija uzskata par vajadzīgu, lai novērtētu, vai šīs regulas nosacījumi ir izpildīti, un jo īpaši informāciju par uzņēmuma saņemto de minimis atbalsta kopsummu šīs regulas un citu de minimis regulu nozīmē”, pastāv gadījumi, ka Eiropas Komisija, ievērojot Padomes Regulā (ES) 2015/1589 (2015. gada 13. jūlijs), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (jeb Procesuālā regula) noteikto 10 gadu noilguma periodu saistībā ar nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, var pieprasīt dalībvalstīm iesniegt informāciju, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 1.punktā ietverto informācijas apjomu, lūdzam precizēt MK noteikumu 90.punktā minēto atsauci, vai nu norādot sasaisti ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu un Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punktu, vai nu dzēšot atsauci uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu.

Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju, vai būs nepieciešami grozījumi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
27. Šo noteikumu 5. punktā minētā Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros atbalsts pieejams gala labuma guvējiem, lai saņemtu atbalstu šajos noteikumos noteiktajām atbalstāmajām darbībām līdz 5000 euro.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plānoto Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra noteikumos Nr. 10 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 10) 27. un 30. punktu redakcijas, lai no minētajām normām būtu skaidri saprotams, kādos gadījumos kurš konkrētais punkts ir attiecināms, vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcija abiem punktiem ir vienāda, atšķiroties tikai summai. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
34.4.2.2. personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma;
Priekšlikums
Lūdzam apvienot MK noteikumu Nr. 10 34.4.6. punktu ar 34.4.2.2. apakšpunktu, lai nodrošinātu izslēgšanas nosacījumu atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. panta pirmās daļas 2. punkta "b" apakšpunktam.  
Piedāvātā redakcija
34.4.2.2. personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;
16.
Noteikumu konsolidētā versija
36. Ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) vai Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/9) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013), atbalsta saņemšanai gala labuma guvējs Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai iesniedz:
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regula Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam ir pieņemta 2023.gada 13.decembrī, līdz ar to aicinām MK noteikumu 36.punktā aizvietot vārdus "2013.gada 18.decembra" ar vārdiem "2023.gada 13.decembra".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
76.13. pēc Eiropas digitālās inovācijas centra sākotnējā digitālā brieduma testa un ceļa kartes saņemšanas, pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam, saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tiek svītrots MK noteikumu 85.punkts un nosacījums par to, kurš brīdis tiek uzskatīts par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi tiek ietverts MK noteikumu 91.punktā, lai nodrošinātu normu nepārprotamu piemērošanu aicinām vai nu papildināt MK noteikumu 76.13 apakšpunktu ar informāciju, vai LIAA lēmums par de minimis atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam ir uzskatāms par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi, vai atgriezt MK noteikumu 85.punktu.
Piedāvātā redakcija
-