Atzinums

Projekta ID
23-TA-3084
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
64.2. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto Latvijas pilsoņa vai Latvijas nepilsoņa personas apliecību (elektroniskās identifikācijas karti);
Iebildums
No projekta 64.2.apakšpunkta izriet, ka persona platformā var autentificēties, izmantojot arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto Latvijas pilsoņa vai Latvijas nepilsoņa personas apliecību (elektroniskās identifikācijas karti).
Attiecīgajā gadījumā autentifikācija notiek, izmantojot Latvijas pilsoņa vai Latvijas nepilsoņa personas apliecībā iestrādātajā mikroshēmā iekļauto kvalificēto elektroniskā paraksta sertifikātu.
Vēršama uzmanība, ka projekta 17.1.3.apakšpunktā minētajām personām saskaņā ar Personu apliecinošu dokumentu likuma 5.pantu tiek izsniegtas cita veida personu apliecības.
Ņemot vērā minēto, papildināt projekta 64.2.apakšpunktā ietverto personas apliecību veidu uzskaitījumu, paredzot iespēju autentificēties platformā arī projekta 17.1.3.apakšpunktā minētajām personām.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
67.1.3. personas kods vai identifikācijas numurs;
Iebildums
Projekta 67.1.3.apakšpunktā norādīts, ka personai, reģistrējoties platformā un izveidojot individuālo mācību kontu, platforma iegūst no Fizisko personu reģistra personas kodu vai identifikācijas numuru.
Fizisko personu reģistra likuma 6.panta pirmajā daļā norādīts, ka, iekļaujot Fizisko personu reģistrā ziņas par personu, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde tai piešķir automātiski ģenerētu individuālu personas kodu. Savukārt Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmās daļas 1.punktā norādīts, ka Fizisko personu reģistrā par personu iekļauj ziņas par personas kodu.
Vēršam uzmanību, ka Fizisko personu reģistrā netiek uzkrātas ziņas par identifikācijas numuru.
Ņemot vērā minēto, svītrot projekta 67.1.3.apakšpunktā vārdus “vai identifikācijas numuru”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
67.1.5. dzimums;
Iebildums
Projekta 67.1.5.apakšpunktā norādīts, ka personai, reģistrējoties platformā un izveidojot individuālo mācību kontu, platforma iegūst no Fizisko personu reģistra datus par personas dzimumu.
Iekšlietu ministrija, izskatot projektu un projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (turpmāk – anotācija) nav guvusi pārliecību nepieciešamībai iegūt datus par personas dzimumu, lai fiziskai personai varētu aktivizēt individuālo mācību kontu.
No projekta anotācijas 8.1.13.apakšsadaļas secināms, ka dati par personas dzimumu nepieciešami statistikas nodrošināšanai, nevis individuālā mācību konta aktivizācijai fiziskai personai.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Savukārt pārzinim, veicot personas datu apstrādi, ir jānodrošina godprātīga attieksme pret personas datiem.
Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti.
Datu regulas 5.panta 1.punkta b) apakšpunktā ir ietverts nolūka ierobežojuma princips, proti, jebkura personas datu apstrāde jāveic noteikta, precīzi definēta mērķa sasniegšanai un tikai tādu papildu mērķu sasniegšanai, kas ir saderīgi ar sākotnējo mērķi. Personas datu apstrāde nenoteiktam un/vai neierobežotam nolūku skaitam ir nelikumīga.
Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā Fizisko personu reģistra pārzinis ir atbildīga par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apstrādes mērķim.
Ņemot vērā minēto, izvērtēt datu apstrādes atbilstību Datu regulas 5.panta 1.punktā norādītajiem personas datu apstrādes principiem, un nepieciešamības gadījumā precizēt projekta 67.1.5.apakšpunktu vai projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
67.1.6. valstiskā piederība;
Iebildums
Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmās daļas 10.punktā norādīts, ka Fizisko personu reģistrā par personu iekļauj ziņas par valstisko piederību un tās veidu.
Ņemot vērā minēto, apvienot projekta 67.1.6. un 67.1.7.apakšpunktus vienā apakšpunktā, izsakot to šādā redakcijā:
“67.1.6. valstiskā piederība un tās veids”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
67.1.8. personas statuss iedzīvotāju reģistrā (aktīvs, pasīvs);
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 2021.gada 28.jūnijā ir stājies spēkā Fizisko personu reģistra likums, kas paredz, ka valsts institūcijas un amatpersonas veiks vienotu fizisko personu identifikāciju un datu apstrādi vienotā fizisko personu reģistrācijas un uzskaites sistēmā – Fizisko personu reģistrā. Līdz ar Fizisko personu reģistra likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Iedzīvotāju reģistra likums, tādējādi, valsts informācijas sistēma “Iedzīvotāju reģistrs” izbeidza savu darbību.
Ņemot vērā minēto, aizstāt projekta 67.1.8.apakšpunktā vārdus “iedzīvotāju reģistrā” ar vārdiem “Fizisko personu reģistrā”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
67.1.11. oficiālā e-adrese;
Iebildums
Projekta 67.1.11.apakšpunktā norādīts, ka personai, reģistrējoties platformā un izveidojot individuālo mācību kontu, platforma iegūst no Fizisko personu reģistra datus par personas oficiālo e-adresi.
Norādām, ka ziņas par personas oficiālo e-adresi netiek iekļautas un apstrādātas Fizisko personu reģistrā.
Saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likumu personas oficiālo e-adresi reģistrē Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā, kuras pārzinis ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra.
Ņemot vērā minēto, svītrot projekta 67.1.11.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
67.1.12. bēgļa vai alternatīvās personas statuss;
Iebildums
Projekta 67.1.12.apakšpunktā norādīts, ka personai, reģistrējoties platformā un izveidojot individuālo mācību kontu, platforma iegūst no Fizisko personu reģistra datus par personas bēgļa vai alternatīvās personas statusu.
Vēršam uzmanību, ka Fizisko personu reģistra likuma 11.panta otrajā daļā noteikts, ka valstiskā piederība ir personas saikne ar valsti, kas personai izdevusi vai likumā noteiktajā kārtībā izdos personu apliecinošu dokumentu vai to aizstājošu dokumentu. Valstiskās piederības veidi Fizisko personu reģistra likuma izpratnē ir:
1) pilsonis;
2) nepilsonis;
3) bezvalstnieks;
4) bēglis;
5) alternatīvais statuss;
6) pagaidu aizsardzība;
7) nenoteikts.
No minētā izriet, ka ziņas par personas valstisko piederību un tās veidu ietver informāciju, vai personai ir noteikts bēgļa vai alternatīvais statuss, kā arī pārējos Fizisko personu reģistra likuma 11.panta otrajā daļā uzskaitītos valstiskās piederības veidus.
Ņemot vērā minēto, ka arī to, ka dati par personas bēgļa vai alternatīvās personas statusu ir izgūstami, pieprasot datus par personas valstisko piederību un tās veidu, svītrot projekta 67.1.12.apakšpunktu.

Vienlaikus aizstāt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 8.1.13.apakšsadaļā tekstu “6) bēgļa vai alternatīvās personas statuss, lai piešķirtu 100% finansējumu profesionālās tālākizglītības programmas apguvei, kuras noslēgumā var saņemt kvalifikācijas apliecību un iegūt profesiju un profesionālās pilnveides izglītības programmas apguvei, kuras noslēgumā var saņemt apliecību par profesionālās pilnveides izglītības programmas apguvi;” ar tekstu “6) valstiskā piederība un tās veids, lai personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu piešķirtu 100% finansējumu profesionālās tālākizglītības programmas apguvei, kuras noslēgumā var saņemt kvalifikācijas apliecību un iegūt profesiju un profesionālās pilnveides izglītības programmas apguvei, kuras noslēgumā var saņemt apliecību par profesionālās pilnveides izglītības programmas apguvi;”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Norādām, ka ziņas par personas oficiālo e-adresi netiek iekļautas un apstrādātas Fizisko personu reģistrā.
Saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likumu personas oficiālo e-adresi reģistrē Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā, kuras pārzinis ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra.
Ņemot vērā minēto, aizstāt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 8.1.13.apakšsadaļā tekstu “5) dzīvesvietas deklarētā adrese;  oficiālā e-adrese, lai varētu nodrošināt administratīvā akta nosūtīšanu, kā arī, lai  uzkrātu un apkopotu aprobācijas datus reģionālā griezumā;” ar tekstu “5) dzīvesvietas deklarētā adrese, lai varētu nodrošināt administratīvā akta nosūtīšanu, kā arī, lai  uzkrātu un apkopotu aprobācijas datus reģionālā griezumā;”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Aizstāt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 8.1.13.apakšsadaļā tekstu “3) personas statuss iedzīvotāju reģistrā (aktīvs, pasīvs, miris), lai varētu aktivizēt individuālo mācību kontu;” ar tekstu “3) personas statuss Fizisko personu reģistrā (aktīvs, pasīvs), lai pārbaudītu vai personai nav zudis tiesiskais statuss Latvijas Republikā un varētu aktivizēt individuālo mācību kontu;”.
Vēršam uzmanību, ka 2021.gada 28.jūnijā ir stājies spēkā Fizisko personu reģistra likums, kas paredz, ka valsts institūcijas un amatpersonas veiks vienotu fizisko personu identifikāciju un datu apstrādi vienotā fizisko personu reģistrācijas un uzskaites sistēmā – Fizisko personu reģistrā. Līdz ar Fizisko personu reģistra likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Iedzīvotāju reģistra likums, tādējādi, valsts informācijas sistēma “Iedzīvotāju reģistrs” izbeidza savu darbību.
Savukārt Fizisko personu reģistra likuma 9.panta pirmajā daļā noteikts, ka Fizisko personu reģistrā personai norāda statusu “aktīvs” vai “pasīvs”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
64.2. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto Latvijas pilsoņa vai Latvijas nepilsoņa personas apliecību (elektroniskās identifikācijas karti);
Priekšlikums
Izvērtēt projekta 64.2.apakšpunkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka projekta 64.1.apakšpunkts jau ietver visus iespējamos autentifikācijas rīkus, tajā skaitā Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto personas apliecību, kuras iestrādātajā mikroshēmā iekļauts kvalificēts elektroniskā paraksta sertifikāts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aizstāt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3.apakšsadaļā vārdus “Fizisko personu datu reģistrā esošajiem datiem” ar vārdiem “Fizisko personu reģistrā esošajiem datiem”.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Aizstāt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 8.1.13.apakšsadaļā tekstu “2) dzimums; valstiskā piederība; valstiskās piederības veids, lai uzkrātu un apkopotu datus par personām dzimumu griezumā investīcijas progresa pārskatiem Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai, kā arī veiktu mērķa grupas pārbaudi;” ar tekstu “2) dzimums, lai uzkrātu un apkopotu datus par personām dzimumu griezumā investīcijas progresa pārskatiem Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai, kā arī veiktu mērķa grupas pārbaudi;”.
Piedāvātā redakcija
-