Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-3345
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, lai gan uz publisko tiesību subjektiem attiecīgie Finanšu regulas 136. pantā minētie kritēriji pēc būtības nevarētu tik attiecināti, ņemot vērā objektīvi pamatotu risku neesamību šajā jomā, tomēr nosacījumam, ka visi projekta iesniedzēji tiek pārbaudīti atbilstoši Finanšu regulā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem, tiesību aktā par investīcijas īstenošanu ir obligāts. Papildus jāakcentē, ka ņemot vērā, ka investīcijas ieviešana plānota veicot atklātu projektu iesniegumu atlasi - visiem pretendentiem jābūt vienādiem nosacījumiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.1. apakšpunktu, svītrojot piebildi par pašvaldības kapitālsabiedrībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pamatojoties uz Finanšu ministrijas vadlīniju nr. 1 "Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu" 70. punktu, avansa maksājumu var plānot ne lielāku kā 30% no projektā paredzētā publiskā finansējuma apmēra. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.1.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot 37.2.1. apakšpunktā "Pieprasījumu starpposma maksājumam finansējuma saņēmējs var iesniegt arī laikposmā, kad finansējuma saņēmējs izmanto šo noteikumu 37.1.1. apakšpunktā minēto avansa maksājumu". Vēršam uzmanību, ka no drošas finanšu vadības, starpposma maksājumu var pieprasīt kad ir izmantots pieprasītais avanss un finansējuma saņēmējs ir iesniedzis atbilstošu informāciju par tā izlietošanu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka  jautājumi par pašvaldību aizņemšanās  iespējām 2024.gadā, tai skaitā  Atveseļošanas fonda finansēto projektu īstenošanai, ir skatāmi tikai likumprojekta  “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” izstrādes procesā, ir nepieciešams precizēt protokollēmuma 6.punktu un attiecīgi arī anotāciju.


 
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrijai likumprojekta par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam izstrādes procesā,  izvērtējot  valsts budžeta iespējas, izstrādāt priekšlikumu pašvaldību  aizņemšanās iespējām  3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanai, tajā skaitā  papildu  pašvaldības izmaksām līdz 10 procentiem no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma.

 
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinam izvērtēt un redakcionāli precizēt
Piedāvātā redakcija
8.2.2. finansējuma saņēmēja sagatavots pārskats par izveidotajām pakalpojumu sniegšanas vietām, kas ietver informāciju:
8.2.2.1. par ēku skaitu, to atrašanās vietu, platību kvadrātmetros (m2), šo noteikumu 4. punktā minēto mērķa grupas personu izmitināšanai paredzētais vietu skaitu ar finansējuma saņēmēja apstiprinājumu, ka šīs personas būs investīcijas galasaņēmēji, pieejamais aprīkojums;
8.2.2.2. par investīciju apmēru, kas nodrošina pāreju no institucionālās aprūpes uz vietējās kopienas nodrošinātu aprūpi pensijas vecuma personām;
8.2.2.3. ka pabeigtie projekti atbilst Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvā LBN 200-21 noteiktajām minimālajām vides pieejamības prasībām un ministrijas izstrādātajiem labās prakses ieteikumiem vides piekļūstamības nodrošināšanai.

 

 
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot 11.punktā vārdu “attiecināmo”, jo AF kontekstā atbilstoši FM “Vadlīnijās informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” noteiktajam šis termins tiek lietots attiecībā uz AF finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 11.punktā vārdus "un noturības mehānisma", ņemot vērā iepriekš noteikto saīsinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdiem "Latvijas Republikas" pirms vārda "oficiālajā".
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā nozares ministrijas skaidrojumā norādīto par vēlmi nodrošināt projekta iesniedzēju informētību, lūdzam, pilnīgai skaidrībai un precizitātei priekš projektu iesniedzējiem precizēt atskaites brīdi, no kura iestājas 40 darbadienu termiņš.
Piedāvātā redakcija
18. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz vadības informācijas sistēmā vienu investīcijas otrās kārtas projekta iesniegumu. Projekta iesnieguma sagatavošanai un iesniegšanai vadības informācijas sistēmā paredz ne mazāk kā 40 darbdienas no informācijas par atlasi publicēšanas dienas Latvijas republikas oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un tīmekļvietnē  www.cfla.gov.lv
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar pēdējos audita ziņojumos kontekstā ar interešu konflikta jautājumu pārbaudēm ir saņemtas norādes, ka interešu konflikta traktējums ir jāskatās regulas Nr. 2018/1046 61.punkta tvērumā, aicinām precizēt, papildinot 19.punkta beigu daļu ar norādēm uz minēto regulējumu.

Tāpat arī pilnīgai skaidrībai (ņemot vērā, ka atlase tiek organizēta atklāta konkursa formātā) aicinām papildināt, ka arī konfidencialitātes apliecinājums ir viens no apliecinājumiem, ko paraksta vērtēšanas komisijas locekļi.
Piedāvātā redakcija
19. Investīcijas otrās kārtas projektu iesniegumu vērtēšanai aģentūra izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kuras sastāvā ir aģentūras pārstāvji un vismaz divi  ministrijas pārstāvji. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas balsstiesīgie locekļi paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61.punktā noteikto un konfidencialitātes apliecinājumu.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka nozares ministrijai ir ļoti pārdomāti ranžēšanas soļi, aicinām dzēst MK noteikumu 22.punktu, jo CFLA ieskatā ir salīdzinoši maza iespējamība par MK noteikumu 22.punktā minētā mehānisma piemērošanas nepieciešamību. Turklāt MK noteikumu 22.1.apakšpunkts nekādā gadījumā nav objektīvs priekšrocības radošs atlases kritērijs.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izdalīt noteikumu projekta 33. punkta pēdējo teikumu kā atsevišķu punktu noteikumu projekta II nodaļā, ņemot vērā, ka tas attiecas uz projekta iesniegumu vērtēšanu un finansējuma piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un noteikt termiņu, kādā tiek izvērtēts avansa maksājuma pieprasījums un veikts maksājums.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot 37.3.2.apakšpunktā palīgteikumu "ko veido starpība starp projektam pieejamo kopējo Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru un avansa maksājuma un starpposma maksājumos norādītā Atveseļošanas fonda finansējuma kopsummu", jo līdz šim praksē citos Ministru kabineta noteikumos par Eiropas savienības fondu projekta īstenošanu nav aprakstīts noslēguma maksājuma aprēķināšanas algoritms, ņemot vērā to, ka to horizontāli reglamentē CFLA iekšējie noteikumi visiem ES fondu atbalsta pasākumu Ministru kabineta noteikumiem.
Vispārīgi maksājumu veikšanas kārtību regulē Ministru kabineta 2015. gada 17. marta noteikumi Nr. 130 "Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā", proti, 22.punktā, nosakot, ka sadarbības iestāde pieņem maksājuma pieprasījumus, pārbauda tos un atmaksā attiecināmos izdevumus finansējuma saņēmējam (ja attiecināms) līgumā noteiktajā kārtībā, līdz ar to nav nepieciešamības detalizēti aprakstīt noslēguma maksājuma aprēķināšanas algoritmu specifiskā atbalsta mērķa Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām MK noteikumu projekta 38. punktu izteikt šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
Ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma sniegšanas ēku izveidi plāno uz zemes īpašuma, kas ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai finansējuma saņēmējam ir Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā nostiprinātas lietošanas tiesības uz termiņu, kas nav īsāks par 2031.gada 31.decembri.
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot 40.7.apakšpunktu, ņemot vērā to, ka CFLA nepieciešamības gadījumā operatīvi konsultē finansējuma saņēmēju par  izsniegtajiem avansiem pakalpojumu sniedzējiem. Šī ierobežojuma neiekļaušana MK noteikumos ļaus operatīvāk risināt projektu vadības jautājumus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām apvienot 3.9.2. un 3.9.3.apakškritērijus vienā un izteikt solījuma nevis priekšlikuma formātā.
Piedāvātā redakcija

Finansējuma saņēmējs apliecina, ka ir pietiekama cilvēkresursu un administratīvā kapacitāte, kā arī finanšu kapacitāte projekta īstenošanai, t.sk. ir saņemta pašvaldības garantija izmaksu pieauguma rezultātā radušos izmaksu segšanai – 2

18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt un precizēt MK noteikumu 1.pielikumā izslēgšanas kritērijam Nr. 1.1. atsauces Nr. 3. redakciju attiecībā uz atbilstības kritērija Nr. 2.6. vērtēšanu, t.i., norādot  atbilstības kritēriju Nr. 2.2. (nodokļu parādu statuss). 
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt, papildināt anotāciju ar izvērstākiem piemēriem, skaidrojumiem, kādas izmaksas klasificējas zem MK noteikumu 30.2.apakšpunktā noteikto atbalstāmo darbību “teritorijas labiekārtošana”. Šobrīd diezgan nepietiekams un interpretējams skaidrojums, piem., teritorijas labiekārtošanas ietvaros var paredzēt arī teritorijas pielāgojumus brīvā laika pavadīšanai vai, piem., Senioru ĢVPP attīstīšanas teritorijā plānots veikt labiekārtošanas darbus, piemēram, koku stādīšanu, apzaļumošanu. Tāpat, priekšlikums izvērtēt, vai nav nepieciešams tomēr noteikt ierobežojumus šo izmaksu īpatsvaram no attiecināmajām izmaksām.
Aicinām tāpat arī precizēt, papildināt anotāciju arī par MK noteikumu 30.5.apakšpunktā noteikto atbalstāmo darbību "vides pieejamības konsultācijas".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saistībā ar Finanšu ministrijas 19.04.2023. atzinumā izteikto 8.iebildumu joprojām uzskatām, ka anotācijas 1.3.sadaļas punktā “Risinājuma apraksts” tabulas “Projekta vadības personāla izmaksu aprēķins” ailē “Amata saime” nepieciešams norādīt arī projektu vadītāja un projekta koordinatora amatu apakšsaimes, ņemot vērā, ka atbilstoši MK 26.04.2022. noteikumu Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” 1.pielikumam 39.amatu saimei ir 3 apakšsaimes. Vienlaikus  ailē “Mēnešalgas grupa” norādītā mēnešalgu grupa grāmatveža/finansista un juriskonsulta/iepirkumu speciālista amatam neatbilst ailē “Amata saime” norādītajai amatu saimei.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdu "fonda". Vēršam uzmanību, ka attiecīgā finanšu instrumenta nosaukums ir "Atveseļošanas un noturības mehānisms" vai saīsinājumā "Atveseļošanas fonds".
Piedāvātā redakcija
-
22.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju precizēt MK noteikumu 4.punktu atbikstoši MK noteikumu 7.punktam, papildinot 4.1.apakšpunktā noteikto ar mērķrādītāja skaitu pēc Eiropas Komisijas lēmuma par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem.
Piedāvātā redakcija
4. Atbalstīt 3.1.2.3.i. investīcijas otrajā kārtā šādu mērķrādītāju noteikšanu un to sasniegšanu šādos termiņos:
4.1. līdz 2023. gada 30. jūnijam – 18 līgumu noslēgšana ar pašvaldībām par projektu īstenošanu (pēc Eiropas Komisijas lēmuma par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem  – līdz 2023. gada 31. decembrim – 17 līgumu noslēgšana ar pašvaldībām par projekta īstenošanu);
4.2. līdz 2024. gada 31. decembrim (pēc Eiropas Komisijas lēmuma par Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumiem  – līdz 2026. gada 30. jūnijam) – jaunu vietu nodrošināšana 852 senioriem tādu ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu saņemšanai, kas pietuvināti ģimeniskai videi.
 
23.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt protokollēmuma 5.punktā vārdus "Atveseļošanas fonda" ar vārdiem "Atveseļošanas un noturības mehānisma", attiecīgu precizējumu lūdzam veikt arī protokollēmuma 6.punktā.
Piedāvātā redakcija
-