Atzinums

Projekta ID
23-TA-243
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktam nodrošinot, ka anotācijā ir sniegts skaidrojums par visu noteikumu projektā paredzēto grozījumu būtību, nepieciešamību un mērķi. Norādām, ka šobrīd anotācijā nav sniegts skaidrojums par noteikumu projekta 7. punkta (ciktāl netiek paredzēts, ka IMI sistēmas piekļuves pārvaldnieks reglamentēto profesiju un profesionālās kvalifikācijas atzīšanas jomā Latvijā ir Izglītības un zinātnes ministrija), 58. punkta būtību, nepieciešamību un mērķi, tāpat nav arī sniegts pamatots skaidrojums par noteikumu projekta 15. un 16. punktā paredzēto kompetenci, tai skaitā nav saprotams, vai no minētās kompetences izrietošie pienākumi un tiesības ietverti Eiropas Savienības tiesību aktos, kā arī pamatojums noteikumu projekta 15. un 16. punktā minēto institūciju izvēlei.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu:
pirmkārt, ar skaidrojumu par konkrētu Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 25. oktobra Regulas (ES) Nr. 1024/2012 par administratīvo sadarbību, izmantojot Iekšējā tirgus informācijas sistēmu, un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2008/49/EK un
Eiropas Komisijas 2015. gada 24. jūnija Īstenošanas regulas Nr. 2015/983 par Eiropas profesionālās kartes izdošanu un brīdināšanas mehānisma piemērošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/36/EK prasību ieviešanu noteikumu projektā, ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu paredzēts izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 419 "Noteikumi par informācijas apmaiņas un uzraudzības kārtību Iekšējā tirgus informācijas sistēmas ietvaros, informācijas apmaiņā iesaistīto iestāžu atbildību un Eiropas profesionālās kartes izdošanas kārtību" (turpmāk - noteikumi Nr. 419) vienībās, ar kurām iepriekš ieviestas minēto regulu prasības;
otrkārt, ar skaidrojumu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 12. decembra Direktīvas 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū, Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 9. marta Direktīvas 2011/24/ES par pacientu tiesību piemērošanu pārrobežu veselības aprūpē, Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 20. novembra Direktīvas 2013/55/ES, ar ko groza Direktīvu 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu un Regulu (ES) Nr. 1024/2012 par administratīvo sadarbību, izmantojot Iekšējā tirgus informācijas sistēmu (IMI regulu), Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija Direktīvas 2014/60/ES par no dalībvalsts teritorijas nelikumīgi izvestu kultūras priekšmetu atgriešanu un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija Direktīvas 2014/67/ES par to, kā izpildīt Direktīvu 96/71/EK par darba ņēmēju norīkošanu darbā pakalpojumu sniegšanas jomā, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1024/2012 par administratīvo sadarbību, izmantojot Iekšējā tirgus informācijas sistēmu, "Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Direktīvas 2020/1057, ar ko attiecībā uz izpildes nodrošināšanas prasībām groza Direktīvu 2006/22/EK un attiecībā uz Direktīvu 96/71/EK un Direktīvu 2014/67/ES nosaka īpašus noteikumus autotransporta nozarē strādājošo transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbā, un groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. marta Direktīvas 2021/555 par ieroču iegādes un glabāšanas kontroli u.c. direktīvu (tai skaitā noteikumu projektā paredzētajās informatīvajās atsaucēs minēto direktīvu, kā arī direktīvu, kas jau ir pārņemtas noteikumu Nr. 419 vienībās, kuras ar noteikumu projektu paredzēts grozīt) pārņemšanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktu noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.-8. punktu, nodrošinot, ka noteikumu Nr. 419 1. punktā ir precīzi atspoguļots Brīvas pakalpojumu sniegšanas likuma 22. panta otrajā daļā un likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" (turpmāk abi kopā - Likumi) 36. panta 11. punktā un 56. panta pirmās daļas 3.-8. punktā ietvertais pilnvarojums. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt arī citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta kopumā skaidri neizriet, kas ir saprotams ar terminu - kompetentās iestādes -, tai skaitā, vai ar šīm iestādēm saprotami vienīgi noteikumu projektā ietvertajā noteikumu Nr. 419 7., 7.1 un 7.2 punktā norādītie tiesību subjekti. Ja noteikumu projektā ietvertais regulējums attiecās gan uz Brīvas pakalpojumu sniegšanas likumā minētajiem tiesību subjektiem - Latvijas Republikas atbildīgajām iestādēm un tirgus uzraudzības iestādēm un citu dalībvalstu atbildīgajām iestādēm un tirgus uzraudzības iestādēm, gan uz likumā "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" minētajām Eiropas Savienības dalībvalstu un Eiropas Ekonomikas zonas valstu kompetentajām institūcijām u.c. tiesību subjektiem, lūdzam izvērtēt un, piemēram, atrunāt noteikumu projektā atbilstošu saīsinājumu - kompetentā iestāde -, precīzi norādot, kādus tiesību subjektus aptvers attiecīgais saīsinājums bet noteikumu projekta anotācijā sniedzot pamatojumu tam, ka konkrētās noteikumu projekta normas attiecināmas uz visām kompetentajām iestādēm, bet ne konkrētām minētajos likumos norādītajām institūcijām (skaidrojot arī to, vai tādējādi netiek pārsniegtas noteikumu projekta izdošanas tiesiskajā pamatā paredzētā pilnvarojuma robežas), piemēram, atbildīgajām iestādēm un tirgus uzraudzības iestādēm, uz kurām norādīts vienīgi Brīvas pakalpojumu sniegšanas likumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 18. punktā atsevišķi norādīt kompetentās iestādes tiesības un pienākumus, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka nav skaidri saprotams, kuras iestādes atbilstoši noteikumu projekta 18. punktam ir kompetentās iestādes, turklāt norāde uz kompetentajām iestādēm atbilstoši kompetencei ir redakcionāli nekorekta, tādēļ lūdzam precizēt noteikumu projektu un sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, vai noteikumu Nr. 419 43. punktā ietvertais pienākums attiecināms uz IMI sistēmas piekļuves pārvaldnieku vai nacionālo IMI sistēmas piekļuves pārvaldnieku. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projekta 55. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta trešo daļu direktīvas dalībvalstīm uzliek saistības attiecībā uz sasniedzamo rezultātu, bet ļauj šo valstu varasiestādēm noteikt to īstenošanas formas un metodes. Proti, direktīvas atšķirībā no regulām nav tieši piemērojams Eiropas Savienības tiesību akts, līdz ar to Latvijas tiesību aktu tekstos (normās) neietver atsauces uz direktīvām. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu, izslēdzot no tā atsauci uz direktīvu, bet tā vietā pārņemt attiecīgās direktīvas prasības noteikumu projektā vai izdarot atsauces uz Latvijas ārējiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem attiecīgās direktīvas prasības ir pārņemtas nacionālajā tiesību sistēmā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 73. punktā norādīt atskaites punktu vienas nedēļas termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot attiecīgās normas nepārprotamu izteiksmi. Tāpat līdzīgi lūdzam arī cituviet noteikumu projektā, piemēram, 31., 32. punktā u.c. norādīt atskaites punktus attiecīgo termiņu aprēķināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumi satur tiesību normas, proti, vispārējus, saistošus un vairākkārt piemērojamus uzvedības noteikumus, nevis informāciju, tādēļ lūdzam precizēt noteikumu projekta anotāciju, no kuras izriet, ka Ministru kabineta noteikumos ir ietverta informācija.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar vairākām noteikumu projekta vienībām termini “atbildīgās iestādes, "tirgus uzraudzības iestādes”, “kompetentās institūcijas”, “institūcijas” un “Latvijas kompetentās institūcijas” u.c. tiek aizstāti ar terminu "kompetentās iestādes", lūdzam izvērtēt un attiecīgos grozījumus noteikumos Nr. 419 ietvert vienā noteikumu projekta punktā saskaņā ar noteikumu Nr. 108 152. un 153. punktu, attiecinot to uz visu noteikumu Nr. 419 tekstu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas vienībām lūdzam, izsakot jaunā redakcijā noteikumu Nr. 419 vienības, neiekļaut norādes uz svītrotām minēto noteikumu vienību apakšvienībām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 75. punktu, norādot uz to, ka attiecīgais tiesību akts ir direktīva.
Piedāvātā redakcija
-