Atzinums

Projekta ID
21-TA-62
Atzinuma sniedzējs
AS "Latvenergo"
Atzinums iesniegts
01.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar likumprojekta 34.panta pirmās daļas f) apakšpunktu emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansējumu izmanto, lai mazinātu klimata pārmaiņas un nodrošinātu pielāgošanos klimata pārmaiņām, tajā skaitā arī tādu projektu un finanšu instrumentu finansēšanai, kuru mērķis ir veicināt oglekļa dioksīda uztveršanu, transportēšanu, uzglabāšanu, ģeoloģisko noglabāšanu videi drošā veidā un uztvertā oglekļa dioksīda izmantošanu. Savukārt ar likumprojekta 42.panta otro daļu oglekļa dioksīda ģeoloģiskā noglabāšana Latvijā tiek aizliegta.

Likumprojekta Pārejas noteikumu 11.punktā ir noteikts, ka Klimata un enerģētikas ministrija līdz 2025. gada 30. jūnijam sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu par oglekļa dioksīda ģeoloģisko noglabāšanu Latvijas teritorijā, tās ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā un kontinentālajā šelfā, nenorādot ziņojuma sagatavošanas un izmantošanas mērķi.

Vienlaicīgi Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021. – 2030.gadam aktualizētajā projektā (turpmāk – NEKP) ir paredzēts pienākums uzstādīt oglekļa uztveršanas iekārtas lielu rūpniecisko procesu oglekļa dioksīda emisiju radošo rūpniecisko ražošanas iekārtu komersantiem un siltumenerģijas un/vai elektroenerģijas ražošanas iekārtām ar kopējo jaudu lielāku nekā 100 MW.

Izvērtējot Lietuvas sagatavoto Enerģētikas un klimata plānu, Eiropas Komisija ir norādījusi, ka oglekļa dioksīda uztveršanas gadījumā ir nepieciešams identificēt pilnu ciklu rīcībai ar uztverto oglekli. Šāda prasība ir racionāla un nepieciešama, lai panāktu faktisku oglekļa dioksīda emisiju samazinājumu.

NEKP norādītā uztvertā oglekļa atkalizmantošanas tehnoloģija vēl nav sasniegusi komercializācijas briedumu un tāpēc nav izvērtējama, kā risinājums uztvertā oglekļa noturēšanai ārpus atmosfēras.

Klimata mērķu sasniegšanai ir būtiski attīstīt enerģijas ražošanu no atjaunojamajiem energoresursiem. Vienlaicīgi, palielinot atjaunojamās enerģijas īpatsvaru kopējā enerģijas bilancē, ir jāpielāgojas atjaunojamajai (vēja un saules) enerģijai raksturīgajai mainīgajai ģenerācijai, ko var nodrošināt ar rezerves jaudām, izmantojot pastāvīgi pieejamus zemu emisiju energoresursu, uzglabājot oglekļa dioksīdu videi drošā veidā. Kā norādīts Eiropas Komisijas ziņojumā Eiropas Parlamentam un Padomei par to, kā tiek īstenota Direktīva 2009/31/EK par oglekļa dioksīda ģeoloģisko uzglabāšanu,  lielākā daļa dalībvalstu atļauj oglekļa dioksīda ģeoloģisko uzglabāšanu. Novērtējumos, kuri veikti saistībā ar ES ceļvedi virzībai uz konkurētspējīgu ekonomiku ar zemu oglekļa dioksīda emisiju līmeni 2050.gadā un Enerģētikas ceļvedi 2050.gadam, norādīts, ka oglekļa dioksīda uztveršanas tehnoloģijai, ja tā tiks komercializēta, būs liela nozīme ES pārejā uz mazoglekļa energosistēmu.

Saskaņā ar Latvijas valsts vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centra publiskoto informāciju Latvijā ģeoloģiskās struktūras var būt piemērotas siltumnīcas efektu izraisošo gāzu uzglabāšanai (Struktūras dabasgāzes un CO2 uzglabāšanai (lvgmc.lv) ). Šāda prakse ir sekmīgi piemērota virknē valstu (plašāka informācija pieejama CGS Europe - the "Pan-European coordination action on CO2 Geological Storage" projekta tīmekļa vietnē).

Savlaicīgai oglekļa dioksīda uztveršanas, uzglabāšanas un utilizācijas izpētei un ieviešanai būs liela nozīme gan klimata mērķu sasniegšanā, gan Latvijas konkurētspējas nodrošināšanā.

Lai pēc Pārejas noteikumu 11.punktā noteiktā ziņojuma izskatīšanas Ministru kabinetā oglekļa dioksīda ģeoloģiskā noglabāšana ģeoloģiskās struktūrās un vertikālajā ūdens slānī varētu tikt uzsākta iespējami drīz, tā sniedzot maksimālu ietekmi uz klimata mērķu sasniegšanu, aicinām likumprojektā noteikt, ka oglekļa dioksīda ģeoloģiskā noglabāšana ģeoloģiskās struktūrās un vertikālajā ūdens slānī ir atļauta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un Pārejas noteikumu 11.punktā noteikt, ka divu mēnešu laikā pēc ziņojuma izskatīšanas Ministru kabinetā Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā īsteno 42.panta otrajā punktā noteikto oglekļa dioksīda ģeoloģiskā noglabāšanu ģeoloģiskās struktūrās un vertikālajā ūdens slānī.
 
Piedāvātā redakcija
Ministru kabinets nosaka kārtību oglekļa dioksīda ģeoloģiskajai noglabāšanai ģeoloģiskās struktūrās, kā arī vertikālajā ūdens slānī Latvijas teritorijā, tās ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā un kontinentālajā šelfā.
 
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lai pēc Pārejas noteikumu 11.punktā noteiktā ziņojuma izskatīšanas Ministru kabinetā oglekļa dioksīda ģeoloģiskā noglabāšana ģeoloģiskās struktūrās un vertikālajā ūdens slānī varētu tikt uzsākta iespējami drīz, tā sniedzot maksimālu ietekmi uz klimata mērķu sasniegšanu, aicinām likumprojektā noteikt, ka oglekļa dioksīda ģeoloģiskā noglabāšana ģeoloģiskās struktūrās un vertikālajā ūdens slānī ir atļauta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un Pārejas noteikumu 11.punktā noteikt, ka divu mēnešu laikā pēc ziņojuma izskatīšanas Ministru kabinetā Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā īsteno 42.panta otrajā punktā noteikto oglekļa dioksīda ģeoloģiskā noglabāšanu ģeoloģiskās struktūrās un vertikālajā ūdens slānī.
 
Piedāvātā redakcija
Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju līdz 2024. gada 31. decembrim sagatavo un klimata un enerģētikas ministrs iesniedz Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu par oglekļa dioksīda ģeoloģisko noglabāšanu Latvijas teritorijā, tās ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā un kontinentālajā šelfā.
Ministru kabinets divu mēnešu laikā pēc ziņojuma izskatīšanas nosaka kārtību, kādā īsteno 42.panta otrajā punktā noteikto oglekļa dioksīda ģeoloģisko noglabāšanu ģeoloģiskās struktūrās un vertikālajā ūdens slānī.