Atzinums

Projekta ID
22-TA-243
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tieslietu ministrija vairākkārtīgi vērsusi uzmanību uz to, ka Ministru kabinets ārējo normatīvo aktu var izdot tikai tādā gadījumā, ja likumdevējs likumā formulējis pilnvarojumu šāda akta izdošanai un noteicis pilnvarojuma robežas (skat. Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Turklāt Ministru kabineta noteikumu saturam jāatbilst likumdevēja noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Jēdziens "kārtība" nozīmē norises īstenošanas veidu vai darbības organizāciju (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2012. gada 2. maija sprieduma lietā Nr. 2011-17-03 13.3. apakšpunktu). Atsevišķos gadījumos Ministru kabineta noteikumu saturu var veidot arī materiālās normas, taču tām jābūt pieņemtām, pamatojoties uz nepārprotamu likumdevēja pilnvarojumu (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2018. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2017-33-03 14. punktu).
Papildus Tieslietu ministrija vērsa uzmanību uz to, ka, piemēram, šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta 2010. gada 10. augustā noteikumu Nr. 773 "Kārtība, kādā iegūstama, glabājama un izmantojama no Valsts robežsardzes videoinformācijas fiksēšanas iekārtām iegūtā informācija" 6. punktā ir noteikts iegūtās videoinformācijas glabāšanas termiņš, kas ir materiāla tiesību norma, bet Latvijas Republikas valsts robežas likuma 29. panta trešajā daļā nav attiecīga pilnvarojuma Ministru kabinetam.
Turklāt no likumprojekta "Grozījumi Valsts robežsardzes likumā" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 4.1.2. apakšsadaļā ietvertās informācijas izriet, ka Ministru kabineta noteikumu projektā "Noteikumi par kārtību, kādā Valsts robežsardze savu uzdevumu izpildei veic novērošanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi" tiks paredzētas ne tikai procesuālās tiesību normas, bet arī materiālās tiesību normas, bet projekta 1. pantā paredzētajā Latvijas robežsardzes likuma 5. panta trešajā daļā nav attiecīga pilnvarojuma Ministru kabinetam.
Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 1. pantā paredzētajā Valsts robežsardzes likuma 5. panta trešajā daļā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam vai projekta izziņā norādīt, ka Tieslietu ministrijas izteiktais priekšlikums nav ņemts vērā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir ietverta informācija par projekta 2. pantā paredzēto Valsts robežsardzes likuma pārejas noteikumu 7. un 8. punktu, bet nav atbilstoša skaidrojuma šāda regulējuma nepieciešamībai. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotācijas 1.3. apakšsadaļu ar atbilstošu skaidrojumu par projekta 2. pantā paredzēto Valsts robežsardzes likuma pārejas noteikumu 7. un 8. punktu.
Piedāvātā redakcija
-