Atzinums

Projekta ID
22-TA-1512
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Apsardzes darbības likums vairs neparedz, ka tiek izsniegtas speciālās atļaujas (licences). Apsardzes darbības likuma 1.panta 7.punkts paredz, ka apsardzes komersants ir komersants, kas reģistrēts apsardzes darbības reģistrā (turpmāk — reģistrs) apsardzes darbības veikšanai. Atbilstoši minētā likuma 6.panta pirmajai daļai apsardzes komersants apsardzes darbību var uzsākt pēc reģistrācijas reģistrā.
Ņemot vērā minēto, aizstāt projekta 68.punktā vārdus “uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), kas saņēmis speciālo atļauju (licenci) apsardzes darbības veikšanai” ar vārdiem “apsardzes komersants”.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 71.punkts noteic, ka objektu, kurā atrodas 1. kategorijas jonizējošā starojuma avoti - kodolmateriāli, apsargā Iekšlietu ministrijas norīkots apsardzes dienests.  Ņemot vērā Valsts pārvaldes iekārtas likumā, kā arī Ministru kabineta 2020.gada 22.septembra noteikumos Nr.589 “Iekšlietu ministrijas nolikums” Iekšlietu ministrijai paredzēto kompetenci, tā nav tiesīga noteikt  papildu kompetenci iestādēm. Ņemot vērā minēto, attiecīgi precizēt projektu.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta normās, kas noteic apsardzes darbības veikšanu tiek lietota Apsardzes darbības likumam neatbilstoša terminoloģija (piemēram, tiek lietoti tādi termini kā: apsardzes dienests; apsardzes dienesta darbinieks; apsardzes staciju darbinieks. Līdz ar to nav skaidri saprotams, vai termins "apsardzes dienests" attiecas uz apsargājamā objekta apsardzes dienestu vai apsardzes komersantu vai abiem; vai termins "apsardzes dienesta darbinieks" attiecas uz apsargājamā objekta apsardzes dienestu, uz apsardzes komersantu vai abiem; vai termins "apsardzes staciju darbinieks" attiecas uz apsardzes (komersanta) darbinieku, kam ir atbilstošs sertifikāts apsardzes darba veikšanai, vai uz jebkuru objekta darbinieku, kuram pienākumos ietilpst darbs apsardzes stacijā. Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi precizēt projektu atbilstoši Apsardzes darbības likumam vai sniegt pamatotu skaidrojumu sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (turpmāk - anotācija) par augstāk minētajiem terminiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Spēkā esošo Ministru kabineta 2002.gada 4.novembra noteikumu Nr.508 "Jonizējošā starojuma avotu fiziskās aizsardzības prasības" 75.punkts paredz, ka darbam apsardzes dienestā I un II kategorijas apsargājamos objektos un III kategorijas apsargājamos objektos, kuros veic darbības ar šo noteikumu 13.1. un 13.2.apakšpunktā minētajiem apsargājamiem avotiem, operators var pieņemt personu, kura atbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām apsardzes darbiniekiem un kurai ir apsardzes sertifikāts. Pārējo kategoriju apsargājamo objektu apsardzes darbinieks var būt persona bez apsardzes sertifikāta.
Norādām, ka projekts šādu regulējumu vairs nesatur, kā arī projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā nav sniegta informācija attiecībā uz  tiesiskā regulējuma maiņu. Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību, lūgums papildināt projekta sākotnējo ietekmes novērtējuma ziņojumu, sniedzot skaidrojumu par to, vai apsardzes darbiniekiem, kuri  nodarbināti objektā, kurā atrados jonizējošā starojuma avots, ir nepieciešams apsardzes sertifikāts, kas iegūts apsardzes darbības jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta 71.punkts paredz, ka citos objektos, kurā atrodas 1., 2. un 3.kategorijas jonizējošā starojuma avots, operators izveido attiecīgu apsardzes dienestu. Vēršam uzmanību, ka  Apsardzes darbības likuma 11.panta pirmā daļa noteic, ka iestādes, komersanti un organizācijas, kuras pašas organizē savu objektu apsardzi, apsardzes darbības veikšanai izveido iekšējās drošības dienestu, pieņemot darbā personu, kas saņēmusi apsardzes sertifikātu. Ja darbā pieņemti vairāk nekā pieci apsardzes darbinieki, nepieciešama iekšējās drošības dienesta reģistrācija reģistrā. Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību, lūgums papildināt projekta sākotnējo ietekmes novērtējuma ziņojumu, sniedzot skaidrojumu, vai uz projektā paredzēto apsardzes dienestu ir attiecināmas Apsardzes darbības likumā noteiktās prasības.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību aizstāt vārdu "neitralizācija" ar citu atbilstošu vārdu vai vārdkopu, kas atklāj neitralizācijas būtību un ir nepārprotams projekta minētā punkta kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam ievērot konsekveni un precizēt minēto normu, saskaņojot to ar projekta 3.punktā iekļauto normu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projektu ar rīcību gadījumā, ja Valsts drošības dienests konstatē projekta 24.punktā noteiktos apstākļus.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši projekta 75.1.apakšpunktam operators nodrošina, ka apsardzes stacijās un apsardzes punktos ir nepārtraukti sakari ar policiju un operatoru. Aicinām precizēt projektu, konkrēti norādot institūciju – Valsts policija, pašvaldības policija vai ostas policija, ar kuru ir nodrošināmi nepārtraukti sakari.
Piedāvātā redakcija
-