Atzinums

Projekta ID
23-TA-1822
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas nosaka, ka projekta iesniegumam jāpievieno izmaksu ieguvumu analīze, ņemot vērā noteikumu projekta 42.7.1.apakšpunktā noteikto prasību, anotācijā minēto informāciju, kā arī 2.2.3.7.pasākuma “Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē” projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju kopā iekļauto kritēriju, kas paredz vērtēt, vai projekta izmaksu lietderīgums ir pamatots ar projekta izmaksu un ieguvumu analīzi.
Vēršam uzmanību uz Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikto – proti, lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu izvērtējuma par izmaksu un ieguvumu analīzi veikšanu ne tikai gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, atbildīgā iestāde, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, paredz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi. Atbildīgā iestāde minēto risinājumu var nepiemērot, ja to objektīvi un izvērsti pamato Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķa īstenošanu anotācijā.
Izmaksu un ieguvumu analīze pēc būtības ir nepieciešama, lai noteiktu, vai plānotajā projektā gaidāmie ieguvumi (finanšu vai sociālekonomiskie) ir lielāki par projekta izmaksām visā projekta dzīves ciklā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka rādītājam nav noteikta sasniedzamā vērtība un anotācijā norādīts, ka informāciju par sasniegtajām vērtībām ir paredzēts ziņot pēc projekta īstenošanas, lūdzam šo rādītāju svītrot no 5.punkta, bet paredzēt MK noteikumos kā finansējuma saņēmēja uzkrājamo informāciju, kuru iesniedz pēc projekta īstenošanas. 
Vēršam uzmanību, ka sadarbības iestāde neveiks nacionālo rādītāju pārbaudi, tikai nodrošinās informācijas uzkrāšanu par to KPVIS.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu, jo nav skaidrs, kas domāts ar terminu "nav izlietots" - finansējums, kas palicis neizmantots atlases rezultātā vai arī tāds finansējums, kas atbrīvojies projektu īstenošanas rezultātā.
Tāpat lūdzam precizēt - pieļaujama viena vai vairākas papildu projektu iesniegumu atlases.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 23.2. apakšpunkta lietderību, ņemot vērā, ka noteikumu projektā nav iekļautas atbalstāmas darbības attiecībā uz siltumenerģijas pārvades un sadales sistēmu.

Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā nosaka, ka projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus).
Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 29.3.apakšpunktā noteikto ierobežojumu, nosakot, ka ierobežojums ir no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.

Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027.gada plānošanas periodā izveidojošos praksi un horizontālajos normatīvajos aktos lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 29.4. un 43.1.apakšpunktu.
Vienlaikus lūdzam svītrot noteikumu projekta 29.4.apakšpunktā vārdus un skaitļus "kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana", ņemot vērā, ka minētie normatīvie akti nosaka komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, bet ne izmaksas.

Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt prasības samērību un paredzēt, ka kā aktīvi finansējuma saņēmēja bilancē obligāti būtu iekļaujami tikai ilgtermiņa ieguldījumi, nevis jebkādas izmaksas, kuras paredzētas 29.punktā (t.sk. publicitātes pasākumu izmaksas, pakalpojumu līgumu izmaksas (būvuzraudzība, autoruzraudzība utt.)
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz pretrunu, kas veidojas starp noteikumu projekta 34.2.apakšpunktu, kurā tiek atļauta kumulācija ar citu komercdarbības atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES​​, citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām un noteikumu projekta 37.punktu, kurš nosaka, ka projektā plānotās darbības netiek finansētas no citiem valsts, pašvaldības un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, vai citiem publiskajiem līdzekļiem. Lūdzam precizēt noteikumu projektu, nodrošinot šo punktu savstarpēju saderību.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt apakšpunktu, atsevišķi izdalot finansējuma saņēmēja pienākumu attiecībā uz horizontālo principu ievērošanu un datu uzkrāšanu par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem, norādot konkrētus rādītājus un atsevišķā punktā finansējuma saņēmēja pienākumu uzkrāt un iesniegt informāciju par putekļu daļiņu emisiju ietaupījumu pēcuzraudzības periodā.
Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz horizontālo principu rādītājiem nav paredzēta informācijas sniegšana pēcuzraudzības periodā.
Piedāvātā redakcija
42.2. ievēro principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem, tai skaitā par:
42.2.1. lūdzam norādīt konkrētu rādītāju;
42.2.2. lūdzam norādīt konkrētu rādītāju;
42.3. uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu un ievēro principus:
42.3.1.klimatdrošināšana;
42.3.2.nenodarīt būtisku kaitējumu;
42.4. pēc projekta īstenošanas, piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas katru gadu līdz 31. janvārim sniedz sadarbības iestādei informāciju par putekļu daļiņu emisiju ietaupījumu iepriekšējā gadā;
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 45.punktu ar nosacījumu vai anotāciju ar skaidrojumu, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta. Vienlaikus lūdzam papildināt, ka finansējuma saņēmējs paraksta apliecinājumus par interešu konflikta neesamību īstenojot projektā noteiktās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst 48. punktu, jo sabiedrisko pakalpojumu infrastruktūrai nenosaka dzīves cikla ilgumu, tāpat vēršam uzmanību, ka pēcuzraudzības termiņam nav jāsakrīt ar  sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja pilnvarojuma darbības termiņu. Aicinām precizēt pēcuzraudzībai noteikto termiņu, kas nepārsniedz 5 gadu periodu, kā to paredz Regulas Nr.2021/1060 65.panta 1.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 49.punktu ņemot vērā, ka minētais izriet no Ministru kabineta 21.03.2023. noteikumiem Nr.135 “Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā” un līgumā par projekta īstenošanu noteiktā, attiecīgi nav nepieciešams dublēt normas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz anotācijā norādīto atsauci uz izvērtējumu “Vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas 2021.-2027. gada ES fondu plānošanas periodā”, vēršam uzmanību, ka tas satur izvērtētāju kā ekspertu viedokli, bet nav pietiekams pamatojums vienkāršoto izmaksu nepiemērošanai. Ņemot vērā minēto, lūdzam VARAM kā atbildīgo iestādi izvērtēt vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas pasākumā, t.sk. sniegt argumentētu pamatojumu, kāpēc šajā pasākumā neizpildās Regulas Nr. 2021/1060 53.panta 2.punktā noteiktā prasība par vienkāršoto izmaksu obligātu piemērošanu projektos līdz 200 000 EUR.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 33. un 34.punktā minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.punktu ar jaunu apakšpunktu, nosakot komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.4.apakšpunktu un 3.nodaļas nosaukumu ar vārdiem "un finansējuma saņēmējam" pēc vārda "iesniedzējam", ņemot vērā noteikumu projekta 18.punktā minēto.

 
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 21.punktā vārdu "elektroniski", lai nerastos interpretācijas iespējas. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas funkcionalitātei, sistēmā ir iestrādāti projekta iesnieguma datu lauku, kuros tiek norādīta atbilstoša informācija.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārcelt noteikumu projekta 27.3.apakšpunktā noteikto nosacījumu uz noteikumu projekta 29. punktu un izteikt to kā  attiecināmās izmaksas,  papildinot arī ar atsauci uz Regulu.

Piedāvātā redakcija
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu, ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas norādīt atsevišķā punktā, ņemot vērā, ka tās ir saistītas jau ar projekta īstenošanas posmu
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 33.punktā vārdu "Atbalsts" ar vārdu "Komercdarbības atbalsts", lai nerastos interpretācijas iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 37.punktu, ka finansējuma saņēmējs nodrošina arī dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 39.punktā vārdus "Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda" ar vārdiem "Eiropas Savienības fondu", ņemot vērā 2021.-2027.gada plānošanas perioda nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt samērību noteiktajam termiņam (9 mēneši), ņemot vērā, ka avansa izmaksa var tikt veikta vairākos maksājumos atbilstoši faktiskajai līdzekļu nepieciešamībai. Piedāvājam termiņu saīsināt, nosakot to ne garāku kā 6 mēneši.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka sabiedrisko pakalpojumu infrastruktūrai nenosaka dzīves ilgumu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 42.7.2. apakšpunktā periodu, uz kuru attiecināma projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšana, svītrojot vārdus “, bet ne mazāk par izveidotās infrastruktūras dzīves cikla periodu”.

Piedāvātā redakcija
42.7.2. nodrošinot sasniegto rezultātu uzturēšanu līdz pilnvarojuma līguma beigām.
 
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.apakšnodaļas sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīt pilno Atjaunojamo energoresursu direktīvas un Energoefektivitātes direktīvas nosaukumu un pieņemšanas datumu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam novērst pretrunu anotācijā - rindkopas "Noteikumu projekts paredz šādu investīciju atbalsta pieprasīšanas, izvērtēšanas un saņemšanas secību" trešajā punktā norādīts "atbalstītā projekta finansējuma saņēmējs īsteno visu projektu par privātajiem līdzekļiem noteikumu projektā noteiktajā termiņā (24 mēnešu laikā, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim) un pēc projekta aktivitāšu īstenošanas iesniedz pasākuma atbalsta maksājuma pieprasījumu sadarbības iestādē līdz ar projekta īstenošanu apliecinošiem dokumentiem",  vienlaikus ceturtajā punktā norādīts, ka finansējuma saņēmējam ir pieejams avansa maksājums līdz 30% no projektam piešķirtā ERAF finansējuma. 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt norādīto, ka projekta izmaksās nevar tikt iekļautas un atbalstītas izmaksas, kas saistītas ar "4) būvēm, kas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir pieņemtas ekspluatācijā [..]", t.i., vai norādītais ir attiecināms uz ēku un būvju nojaukšanu, kas kā attiecināmas izmaksas ir noteiktas MK noteikumu 29.2. punktā.
Turklāt atbilstoši Būvniecības likuma 1. panta trešajam punktam "būve — būvdarbu rezultātā radusies ar zemi vai gultni saistīta ķermeniska lieta (ēka vai inženierbūve), kurai ir nosakāms būves lietošanas veids", līdz ar to, vai minētais neierobežo ieguldījumus katlu mājā iekārtu uzstādīšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam rindkopu "Ņemot vērā, ka putekļu emisijas samazinošo iekārtu uzstādīšanas un iegādes izmaksas tiks noteiktas būvprojektēšanas laikā, noteikumu projekts paredz, ka plānojot projekta kopējās izmaksas ir pieļaujama finanšu rezerves plānošana līdz 10% apmēram, vienlaikus projekta izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas" papildināt atbilstoši MK noteikumu 30. punktam "izņemot projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2021. gada 1. janvāra". 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu anotācijas 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" iedzīvotāju blīvuma aprēķina aprakstu aicinām papildināt atbilstoši MK noteikumu 6. punktā noteiktajam, t.sk. norādot, kā iegūts koeficients 6,28 kvadrātkilometri
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums

Ņemot vērā, ka sabiedrisko pakalpojumu infrastruktūrai nenosaka dzīves cikla ilgumu, lūdzam dzēst lieko informāciju no anotācijas "noteikumu aspektā pieņemts, ka infrastruktūras dzīves cikls ir vismaz 10 gadi". Aicinām noteikt, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums nodrošināt infrastruktūras ilgtspēju vismaz 5 gadu pēc noslēguma maksājuma saņemšanas.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Komentārs par: "10) jebkādas būvdarbu, tai skaitā teritorijas labiekārtošanas izmaksas sadedzināšanas iekārtā un ar to saistītajā infrastruktūrā (siltumapgādes ražošanas avotā), kas tiešā veidā nav saistītas ar atbalstāmo darbību ierīkošanu, izbūvi un uzstādīšanu;"

1) Lūdzam precizēt formulējumu, kādas tieši izmaksas nevar tikt iekļautas/atbalstītas. Esošā redakcija nekorekti norāda uz būvdarbu izmaksām "sadedzināšanas iekārtā".
2)Aicinām anotācijā papildināt ar piemēriem, kādas saistītās izmaksas nevar tikt attiecinātas. Piemēram, katlu māju projektos būvdarbi visbiežāk iekļauj arī pievadceļu un apgriešanās laukumu izbūvi pie objekta. 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā noteikts, ka projekta izmaksās nevar tikt iekļautas un atbalstītas izmaksas, kas saistītas ar "4) būvēm, kas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir pieņemtas ekspluatācijā, vai precēm, par kurām pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir parakstīti preču nodošanas un pieņemšanas akti".

Ņemot vērā, ka izmaksu attiecināmība sākas pēc SAM MKN apstiprināšanas, lūdzam izvērtēt, kā tiks novērsts risks, ka FS darbības būs veicis noteiktajā attiecināmības periodā, bet pirms PIV iesniegšanas, līdz ar to izmaksas nevarēt tikt attiecinātas projektā.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar informāciju par finansējuma saņēmēju, ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek uzlikti pienākumi finansējuma saņēmējiem, kas jānodrošina īstenojot projektu.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sdaļas 6.punktā norādītā ERAF finansējuma 2026.gadam izdevumu procentuālo apmēru, jo, saskaņā ar aprēķinu, tam būtu jābūt 40% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā kā kārtējo gadu norādīt 2023.gadu un atbilstoši precizēt arī pārējos gadus, vienlaicīgi norādot atbilstoši konkrētajam gadam plānoto finansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-