Atzinums

Projekta ID
22-TA-2944
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka atbilstoši Vispārējās izglītības likuma 54. panta pirmajai daļai pastāv valsts pedagoģiski medicīniskā komisija un pašvaldību pedagoģiski medicīniskā komisija, tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt projekta 4. punktu, norādot, uz kuru no minētajām pedagoģiski medicīniskajām komisijām regulējums attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta 4. punkta izriet, ka, lai atbrīvotu izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem (turpmāk – izglītojamais ar garīgās attīstības traucējumiem) no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi, nav nepieciešams izglītojamā vai izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegums, tādējādi nosakot, ka to, vai minētā persona būtu atbrīvojama no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi, vērtē pēc izglītības iestādes vadītāja iniciatīvas, pamatojoties uz pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu. Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumu Nr. 709 "Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām" (turpmāk – Noteikumi Nr. 709) 4.6. apakšpunkts, cita starpā, noteic, ka valsts pedagoģiski medicīniskā komisija iesaka speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem no 5. līdz 9.klasei nepieciešamos atbalsta pasākumus mācību procesa organizēšanā un valsts pārbaudes darbos. Attiecīgi secināms, ka pedagoģiski medicīniskā komisija vērtē izglītojamo ar speciālām vajadzībām spēju piedalīties valsts pārbaudījumos par pamatizglītības ieguvi kopumā, nenorādot uz konkrētu izglītojamo vērstus ieteikumus. Norādām, ka Noteikumi Nr. 709 neparedz valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas tiesības sniegt atzinumu, uz kura pamata iestādes vadītājs var lemt par konkrēta izglītojamā atbrīvošanu no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi.

Tādējādi Tieslietu ministrijas ieskatā projekta 4. punktā piedāvātais regulējums, kas paredz, ka izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem atbrīvo no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi ar izglītības iestādes vadītāja lēmumu, ir pretrunā virknei personas pamattiesību un nav pieļaujams.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt vai svītrot projekta 4. punktu.
Piedāvātā redakcija
-