Atzinums

Projekta ID
23-TA-3101
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pacientu organizāciju tīkls
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Latvijas Pacientu organizāciju tīkls (LPOT) ir iepazinies ar 04.12.2023. saskaņošanai līdz 07.12.2023. nodoto Informatīvo ziņojumu par zāļu finansiālo pieejamību, kas atrodams TAP (23-TA-3101), un savas kompetences ietvaros sniedz sekojošu viedokli par to.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumus Zāļu cenu veidošanas jomā: par vienotu visu recepšu zāļu cenu un uzcenojumu veidošanas mehānismu,
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumus Zāļu cenu veidošanas jomā: par vienotu visu recepšu zāļu cenu un uzcenojumu veidošanas mehānismu,
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumus Zāļu cenu veidošanas jomā: par visu recepšu zāļu cenu griestu pielīdzināšanu kaimiņvalstīm.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumus Zāļu cenu veidošanas jomā: par vispārīgā nosaukuma lietošanu zāļu izrakstīšanai visām recepšu zālēm, neskatoties uz to, ka jau šobrīd aptiekām ir pienākums izsniegt pacientiem lētāko medikamentu ar konkrēto aktīvo vielu, ja vien ārsts nav norādījis, ka pacientam jālieto konkrēts medikaments un ja pacients pats neizvēlas pirkt citu/dārgāko medikamentu
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumus Zāļu cenu veidošanas jomā: Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināšanu visiem recepšu medikamentiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT vērš uzmanību uz šo priekšlikumu Zāļu cenu veidošanas jomā: Ražotāju sniegtās atlaides jau šobrīd nenonāk līdz gala patērētājiem - pacientiem, līdz ar to aizliegums attiektos uz izplatīšanas ķēdes dalībniekiem, taču īstenojot 1.1. un 1.2. priekšlikumus izplatīšanas ķēdēm, cenas medikamentiem dažādās aptiekās tiktu harmonizētas un pacientiem nebūtu jāpārmaksā par medikamentiem un jāmeklē, kurā aptiekā ir labākā cena konkrētajam recepšu medikamentam. Recepšu medikamentus reklamēt sabiedrībai ir aizliegts jau šobrīd.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT vērš uzmanību uz priekšlikumu Zāļu kompensācijas jomā: Uz visām recepšu zālēm attiecināt Zāļu iegādes izdevumu kompensācijas sistēmas prasības, t.i., no valsts budžeta apmaksāt 5% no visu recepšu medikamentu cenas - saskaņā ar virkni politikas plānošanas dokumentiem, šai aktivitātei paredzētos līdzekļus (6.2 miljonus euro, no kuriem 1.35 miljoni paredzēti jaunas IT sistēmas izveidei) LPOT ieskatā būtu lietderīgāk novirzīt aktuālo problēmu risināšanai - KZS paplašināšanai (jaunu diagnožu, jaunu medikamentu iekļaušanai), kompensācijas palielināšanai no 75% uz 100%, individuālās kompensācijas griestu celšanai (kas nav pārskatīti vairāk kā 10 gadus un nav pietiekami, lai nodrošinātu pacientiem tos medikamentus, kas vajadzīgi viņu slimības precīzai, ātrai un efektīvai ārstēšanai), līdzestības un veselībpratības uzlabošanai, un citu, pacientiem patiešām būtisku, problēmu risināšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumu Zāļu kompensācijas jomā: KZS iekļauto medikamentu kompensācijas palielināšanu no 50% uz 75%, lai tādējādi mazinātu finansiālo slogu un veicinātu zāļu racionālu lietošanu un ātrāku izveseļošanos.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumu Zāļu kompensācijas jomā: Maksimālā līdzmaksājuma apjoma noteikšanu un atbalsta sniegšanu pēc tā sasniegšanas (ziņojumā gan neatradām šī priekšlikuma finansiālās ietekmes aprēķinus un nav skaidrs, vai šādu mehānismu varētu automatizēt, lai samazinātu cilvēkstundas, ko tā īstenošana varētu prasīt no iestādēm). Lūdzam arī precizēt, vai tas attieksies tikai uz tiem medikamentiem, kas iekļauti KZS A un B sarakstos ar 50% un 75% kompensācijas apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumu Zāļu kompensācijas jomā: KZS satura pārskatīšanu (vēršam Jūsu uzmanību, ka šis uzdevums ir saistīts arī ar individuālās kompensācijas mehānisma pārskatīšanu).
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT atbalsta priekšlikumu Zāļu kompensācijas jomā: KZS izrakstīšanas principu pārskatīšanu (sabalansējot speciālistu un ģimenes ārstu tiesības izrakstīt medikamentus, veicinot multidisciplināras aprūpes principu īstenošanu, lai mazinātu rindas un nodrošinātu medikamentu saņemšanu tuvāk dzīvesvietai, nezaudējot ārstniecības kvalitāti).
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT vērš uzmanību uz šo priekšlikumu Zāļu kompensācijas jomā: Jau šobrīd ģenēriskie, biosimilārie un paralēli importētie medikamenti var tikt iekļauti KZS, ja sasniedz tās pašas kvalitātes un cenas prasības, kas noteiktas visiem medikamentiem, un tiek pieņemti lēmumi par to terapeitisko un izmaksu efektivitāti, attiecīgi nav jēgas izstrādāt atsevišķu kārtību.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
LPOT vērš uzmanību uz šiem priekšlikumiem Zāļu vienlīdzīgas pieejamības un informācijas jomā: Attiecas uz uzņēmējdarbības vidi, kas netieši ietekmē pieejamību medikamentiem, un ticam, ka iesaistītie nozares dalībnieki spēs atrast tādu risinājumu, kas ir pacientu interesēs. Vēršam Jūsu uzmanību uz to, ka sabiedrība neko neiegūs no iespējas pārskatīt izplatītāju noliktavu saturu, ja tas nebūs saistīts ar efektīvu mehānismu kā nodrošināt, ka piegādes pārtraukuma situācijā pacients uzreiz var saņemt aptiekā citu nepieciešamo medikamentu.
Piedāvātā redakcija
-