Atzinums

Projekta ID
24-TA-936
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijā sniegt pamatojumu, kādēļ likumprojekts paredz noteikt termiņu konkrēti ne agrāk kā piecus gadus pirms likumā “Par valsts pensijām” noteiktā vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamā vecuma sasniegšanas - paredzot iespēju iesniegt Aģentūrā iesniegumu par turpmāku dalības fondēto pensiju shēmā pārtraukšanu. Lai būtu skaidrs pamatojums minētā termiņa noteikšanai, uz kā pamata jaunākas personas nevērs izmantot minēto iespēju. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Secināms, ka ar šī likumprojekta 2. pantu paredzēts atkāpties no vispārējās kārtības attiecībā uz mirušā kreditoru tiesībām pretendēt uz savas kreditoru pretenzijas segšanu gadījumā, ja parādnieka mantojums atzīts par bezmantinieka mantu. Tieslietu ministrija lūdz ietvert anotācijā plašāku izvērtējumu un skaidrojumu par to, kāpēc personas uzkrātais fondētās pensijas kapitāls, ja tās mantojums atzīts par bezmantinieka mantu, nepiedalās mirušās personas kreditoru prasījumu segšanā (tajā skaitā anotācijā nepieciešams iekļaut izvērtējumu par to, vai šāds regulējums atbilst Satversmes 105.pantam, kas aizsargā katras personas tiesības uz īpašumu).
Skaidrojam, ka šobrīd saskaņā ar Civillikuma 382. pantu mantojums ir kopība, kurā ietilpst visa kustamā un nekustamā manta, kā arī citiem atdodamās tiesības un saistības, kas mirušam vai par mirušu izsludinātam piederējušas viņa patiesās vai tiesiski pieņemamās nāves laikā. Tādējādi, ja fondēto pensiju shēmas dalībnieks ir izdarījis izvēli atbilstoši Valsts fondēto pensiju likuma 3.1 panta pirmās daļas 3. punktam (par kapitāla mantošanu tā nāves gadījumā), būtu uzskatāms, ka šis uzkrātais fondētās pensijas kapitāls tomēr ietilpst mirušā mantojuma masā un attiecīgi saskaņā ar vispārējo regulējumu (Civillikuma 416. pantu) uz šo mantu, savu prasījumu segšanai, var pretendēt arī mirušā tiesīgie kreditori. Līdz ar to, lai atkāptos no vispārējās kārtības, nepieciešams pamatojums šāda regulējuma pieļaujamībai un izvērtējums par tā atbilstību Satversmei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 6. sadaļā likumprojekta autoram sākumā jāatzīmē, vai likumprojektam ir jānodrošina sabiedrības līdzdalība. No anotācijā sniegtās informācijas izriet, ka sabiedrības līdzdalība nav nodrošināta. Ja likumprojektam sabiedrības līdzdalība nav nodrošināta, tad ir jāaizpilda, ka sabiedrības līdzdalība nav nodrošināta un šī izvēle ir jāpaskaidro iznirstošā laukā "Skaidrojums", ietverot atbilstošu pamatojumu. Likumprojekta anotācijā tiek norādīts, ka atsevišķa sabiedrības līdzdalība un komunikācija par likumprojektu nav paredzēta. Stājoties spēkā likumprojektam, sabiedrība kompleksi tiks informēta par izmaiņām normatīvajā regulējumā un tā ietekmi uz ikdienu, gan izmantojot valsts iestāžu tīmekļa vietnes, gan medijus.
Tieslietu ministrija norāda, ka 6.4. apakšpunktā minētā kārtība nesniedz pamatojumu tam kādēļ sabiedrības līdzdalība netiek nodrošināta. Lūdzam sniegt konkrētu pamatojumu kādēļ ar likumprojektu netiek nodrošināta sabiedrības līdzdalība, ņemot vērā to, ka likumprojekts skar sabiedrību un labas likumdošanas princips šādā gadījumā prasa nodrošināt sabiedrības līdzdalību, vai sniegt konkrētu pamatojumu tam kādēļ tā netiek nodrošināta. 
Lūdzam aizpildīt likumprojekta anotācijas 6. sadaļas 6.2., 6.3., un 6.4. apakšpunktu norādot atbilstošu informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Atbilstoši vadlīnijām tiesību akta likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā likumprojekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Ņemot vērā minēto, lūdzam būtiski precizēt anotācijas 7. sadaļu, jo nav sniegta informācijā kā likumprojekts ietekmēs katru 7.1. apakšpunktā minēto institūciju.
Papildus lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2., 7.3. un 7.4. apakšpunktu, sniedzot informāciju, vai attiecīgajām institūcijām administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ietverot pamatojumu, tam kādēļ likumprojekts paredz citu spēkā stāšanās laiku likuma 6.1 pantam, ņemot vērā to, ka tiek noteikts, ka likuma 6.1 pants stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā, taču pārējie grozījumi stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī.
Piedāvātā redakcija
-