Atzinums

Projekta ID
22-TA-2444
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebilstam pašlaik pret likumprojekta tālāko virzību, jo tas rada būtisku ietekmi uz uzņēmējdarbību un nodokļu slogu kopumā, līdz ar to vērtējams kopā ar vidēja termiņa nodokļu politikas pamatnostādņu izstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka DRN netiek attiecināts uz riepām, ar kurām ir aprīkoti M1 un N1 kategorijas transportlīdzekļi, kā arī tricikli kvadricikli, aicinām izvērtēt un detalizētāk noteikt DRN likmi par riepām, ar kurām ir aprīkoti M2 un N2 un O3 kategorijas transportlīdzekļi,kā arī atsevišķu DRN likmi par riepām, ar kurām ir aprīkoti M3 un N3, kā arī O4 kategorijas transportlīdzekļi.
Vienlaikus ir nepieciešams noteikt 10 euro likmi par riepām, ar kurām aprīkotas tikai O1 un O2 kategorija piekabes ( ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām), nevis visiem O kategorijas transportlīdzekļiem,jo to riepu izmērs un svars ir ievērojami nekā  O1 un O2 kategorijas transportlīdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
“(7) Riepām, ar ko ir aprīkoti transportlīdzekļi, piemēro šādas nodokļa likmes:
1) par riepām, ar ko ir aprīkots L kategorijas transportlīdzeklis – 10 euro par vienu transportlīdzekli;
2) par riepām, ar ko ir aprīkots M2, N2 un O3  kategorijas transportlīdzeklis – 100 euro par vienu transportlīdzekli;
3) par riepām, ar ko ir aprīkots M3, N3 un O4 kategorijas transportlīdzeklis  – 110 euro par vienu transportlīdzekli;
4) par riepām, ar ko ir aprīkots O1 un O2 kategorijas transportlīdzeklis – 10 euro par vienu transportlīdzekli.”
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka 2021.gadā izskatītā likme - 0,20 euro/kg par akumulatoru vai bateriju, kas paredzēta ceļu satiksmē izmantojama elektroautomibiļa vai hidrīdautomobiļa vilces nodrošināšanai elektroatomobiļu bateriju tehnoloģiju attīstības un straujā patēriņa cenu indeksa pieauguma dēļ ir kļuvusi relatīvi zemāka, un tāpēc tā ir jāparskata. Līdz ar to ierosinām DRN likmi 6.pielikuma 2.5. punktā noteikt vismaz 0,25 euro/kg.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojektā ietvertā pārejas noteikumu 45.punkta redakcija nav pilnīga, jo akcīzes nodokli par tabakas izstrādājumiem maksā ne tikai apstiprināts akcīzes preču noliktavas turētājs, bet arī akcīzes preču importētājs, reģistrēts saņēmējs, īslaicīgi reģistrēts saņēmējs, kā arī no 2023.gada 13.februāra - sertificēts saņēmējs un īslaicigi sertificēts saņēmējs. Savukārt filtri, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, nav akcīzes prece, un tos var realizēt jebkurš tirgotājs, ne tikai tāds, kurš ir saņēmis atbilstošu licenci darbībām ar tabakas izstrādājumiem. Līdz ar to lūdzam precizēt minēto punktu, lai tiktu noteikti skaidri nosacījumi visiem ražotājiem un tirgotājiem, kas ar 2023.gada 1.aprīli veiks darbības ar tabakas izstrādājumiem ar filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz DRN maksātājam, kas nepiedalās ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā, pienākumu maksāt nodokli par Latvijas Repubblikā realizētajiem tabakas izstrādājumiem ar fitriem un filtriem, kas paredzēti lietošanā kopā ar tabakas izstrādājumiem, lūdzam anotācijā sīkāk pakaidrot, kāda ietkme veidojas uz patēriņam nodoto cigarešu paciņas cenu, ja DRN nodokļa maksātājs ir ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas dalīnbieks vai nav tās dalībnieks. Papildus lūdzam izskaidrot, kā tiks noteikta tabakas izstrādajumu ar fitriem svars un tikai atsevišku filtru, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, svars, kurus realizē tirgotāji kā atsevišku produktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 17.pants paredz papildināt Dabas resursu nodokļa likuma 27.pantu ar sešpadsmito daļu, kurā noteikts, ka nodokļa maksātājs par vienreiz lietojamajiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem un plastmasu saturošiem zvejas rīkiem nodokli aprēķina līdz nākamā gada 20. aprīlim. Aprēķināto nodokli nodokļa maksātājs par iepriekšējo gadu iemaksā vienotajā nodokļu kontā līdz nākamā gada 23. aprīlim.
Tātad izņēmums, kad pārskats par iepriekšējo gadu iesniedzams līdz nākamā gada 20. aprīlim, noteikts likuma 27.panta sešpadsmitajā daļā, nevis piecpadsmitajā daļā.
 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt likumprojekta 17.panta otro daļu šādā redakcijā:
“papildināt otro daļu šādā redakcijā:
“un šā panta četrpadsmitajā daļā minētos gadījumus, kad pārskats par iepriekšējo gadu iesniedzams līdz nākamā gada 20. oktobrim, un šā panta sešpadsmitajā daļā minētos gadījumus, kad pārskats par iepriekšējo gadu iesniedzams līdz nākamā gada 20. aprīlim.””.

 
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekts nosaka jaunu ar  DRN apliekamais objektu - tabakas izstrādājumus ar filtriem. No likumprojekta un tā anotācijas neizriet, kādā veidā tiks administrēts nodoklis par šiem produktiem, t.i., kādā veidā tiks noteikts filtra svars attiecībā pret cigaretes svaru. Ierosinām papildināt projekta anotāciju ar skaidrojot, kādā veidā tiks noteikts filtra saturs cigaretē.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 3.sadaļā aizpildīt 5.1. un 5.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-