Atzinums

Projekta ID
23-TA-1439
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 61.punktā, kas atrodas noteikumu projekta 2.5.2.sadaļā, ir minēts, ka, "ja projektā paredzamais galaprodukts nav minēts Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā, atbalstu sniedz dotāciju veidā saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 14. pantu, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 5. panta 2. punkta "a" apakšpunkta nosacījumus", nav skaidrs, vai atbalstam noteikumu projekta 2.5.1.sadaļas ietvaros plānots arī piemērot Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu vai citu komercdarbības atbalsta regulējumu. Attiecīgi lūdzam papildināt šo noteikumu projekta sadaļu ar atsauci uz komercdarbības atbalsta regulējumu, kuru piemērojot, šajā sadaļā minētie nosacījumi ir ievērojami. Ņemot vērā, ka šajā sadaļā minētās izmaksas plānotas lauksaimniecības produktu pārstrādei, mūsuprāt, jāpiemēro Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pants. No noteikumu projekta jāgūst skaidrība, kurām izmaksām atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar minēto regulējumu. Lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projektu nodrošinot, ka attiecībā uz ieguldījumiem saistībā ar lauksaimniecības produktu pārstrādi šī noteikumu projekta ietvaros tiek ievēroti visi nosacījumi, ko paredz minētais komercdarbības atbalsta regulējums. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu to, ka tiek ievēroti Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi, lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu no izziņas 22.punkta, kurā ZM, atbildot uz FM izteikto iebildumu, ir skaidrojusi to, ka noteikumu projekta ietvaros netiek pārsniegtas Komisijas regulas Nr.651/2014 4.panta 1.punkta a) apakšpunktā noteiktās robežvērtības, jo nav plānots sniegt atbalstu tādiem projektiem (ieguldījumam, kura attiecināmās izmaksas ir EUR 110 miljoni vai vairāk, atbalsta summas vienam uzņēmumam vienā ieguldījumu projektā nepārsniegs (tā kā Latvijai reģionālā atbalsta maksimālā intensitāte ir 30 %) EUR 24,75 miljonus).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka lauksaimniecības produkcijas pirmapstrādes un uzglabāšanas tehnika, aprīkojums un iekārtas – tikai tad, ja pirmapstrāde un uzglabāšana ir daļa no saimnieciskās darbības veicēja tehnoloģiskā procesa, neietilpst Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 10.punkta tvērumā, līdz ar to aicinām šo izmaksu veidu neiekļaut pie izmaksām, kas attiecināmas uz atbalstu, ko plānots piešķirt ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu ievērošanu, lūdzam atgriezt noteikumu projektā nosacījumu par to, ka uz atbalsta piešķiršanas brīdi tiek pārbaudīta atbalsta pretendenta atbilstība grūtībās nonākuša komersanta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta definīciju un ka atbalsta pretendenta atbilstība Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam tiek pārbaudīta ar apliecinājuma palīdzību. Skaidrojam, ka Ministru kabineta 2023.gada 7. marta noteikumu Nr.113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai" 61.1.punkts neaptver visu, ko prasa Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkts.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu tiek sniegts tikai tādām lauksaimniecības produktu pārstrādes darbībām, kas atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 10.punktā noteiktajai definīcijai, lūdzam precizēt noteikuma projekta 61.punktu aiz vārdiem " ievērojot Komisijas regulas Nr.651/2014" precizēt teikuma daļu šādā redakcijā - 2.panta 10.punkta un 5.panta 2.punkta "a" apakšpunkta nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 5.punktam un 6.punktam gan attiecībā uz aktīvu iegādi, gan līzingu, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta 62.punktu. Šobrīd Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 6.punkta norma noteikumu  projekta 76.punktā attiecināta tikai uz gadījumu, kad izmanto finanšu līzinga līdzekļus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 62.punktā ir atsauce uz noteikumu projekta 60.punktu, kurš ir citā noteikumu projekta sadaļā, taču, kā secināms no 62.punkta, attiecas uz atbalstu, kas tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, lūdzam noteikumu projekta 60.punktā uzskaitītās attiecināmās izmaksas pārcelt uz noteikumu projekta 2.5.2.sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 22.punktā izteikto FM iebildumu daļā par to, kurā lūgts, ka, ja projekta virzītājs atbalstu tādiem projektiem, kas varētu kvalificēties kā lieli ieguldījumu projekti, neparedz, lūdzam to atbilstoši norādīt MK noteikumu projektā. Lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu punktu, kas noteiktu, ka šo noteikumu ietvaros nav paredzēts sniegt atbalstu lieliem projektiem, kas pārsniegtu 50 milj.euro (kā to definēt Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 52.punkts).
Lūdzam arī pārskatīt noteikumu projekta 66.punkta redakciju, lai precizētu, ka Komisijas regulas 2.panta 20.punktā minētais jāievēro tikai gadījumā, ja vienots investīciju projekts pārsniedz liela investīciju projekta apmēru.

Vienlaikus tehniski lūdzam precizēt noteikumu projekta 66.punktu, jo atsauce uz Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 50.punktu atkārtojas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka no anotācijas skaidri neizriet informācija par to, no kādiem bonusiem faktiski sastāv maksimālā atbalsta intensitāte, lūdzam precizēt anotācijā sniegto skaidrojumu tā, lai tas skaidri atspoguļotu, kāda ir pasākumam piemērojamā atbalsta bāzes intensitāte un kāds ir piemērojamais bonuss (MVU bonuss, mazapdzīvotu reģionu bonuss vai TPF bonuss) katrā konkrētā reģiona grupā. 

Lūdzam skaidrot, vai pasākuma ietvaros atbalsts sīkajiem un mazajiem komersantiem  Limbažu, Ogres, Saulkrastu, Tukuma novadā un Pierīgas statistiskajā reģionā nav paredzēts, jo konstatējam, ka noteikumu projekta 67.punktā nav minēta tiem piemērojamā intensitāte.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 25.punktā izteikto FM iebildumu un atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projektu, norādot nozares, kurām netiks sniegts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, jo noteikumu projektā neatbalstāmās nozares norādītas nav. Noteikumu projektā ir ietverts tikai nosacījums par neatbalstāmo nozaru darbību vai finanšu plūsmu nodalīšanu. Lūdzam papildināt noteikumu projekta 71.punktu. 

Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 40.punktā izteikto FM iebildumu. Skaidrojam, ka šajā noteikumu projekta punktā ietvertā atsauce uz noteikumu projekta 60.punktu nav korekta, jo noteikumu projekta 60.punktā ir minētas gan izmaksas, kurām piemēro Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, gan citas izmaksas. Tikai atbalstam, ko plānots sniegt saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, ir jānodrošina visu aktīvu atbilstība Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 6.punktam. Aicinām atbilstoši precizēt noteikumu projektu.


Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai būtu skaidrs, ka atbalsta piešķiršanas brīdī tiek nodrošināta atbilstība Komisijas regulai Nr.651/2014, lūdzam 77.punktu precizēt, piemēram, šādā redakcijā:

"Piešķirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, atbalsta sniedzējs pārliecinās, ka atbalsta pretendents nodrošina, ka vismaz 25 procenti no attiecināmajām izmaksām tiek segti no pašu līdzekļiem vai ārējā finansējuma, par kuru nav saņemts nekāds publiskais atbalsts, saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 14.punktu."
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atsauci uz noteikumu projekta 48.2.4.apakšpunktu, jo tajā nav minēta pretendenta pazīme, bet gan konkrēta aktivitāte.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka piešķirtais komercdarbības atbalsts ir atgūstams tikai gadījumā, ja tas ir nelikumīgs, lūdzam precizēt noteikumu projekta 84.punktu, dzēšot vārdu "visu", lai novērstu nekorektu interpretācijas risku, ka visos gadījumos būtu atgūstams viss komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Zemkopības ministrijai ir pienākums Eiropas Komisijai noteiktā periodā pēc normatīvā akta spēkā stāšanās SANI2 sistēmā paziņot informācijas kopsavilkumu par sniegto atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, taču šī pasākuma ietvaros atbalsts tiek sniegts ne tikai ar minēto regulējumu, lūdzam jūs izvērtēt iespēju apzināt šī pasākuma ietvaros plānoto finansējuma apjomu piešķiršanai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu un ar minēto informāciju papildināt anotāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 3.sadaļā 2025. gadam ailē "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" precizēt 2.1.apakšpunktā norādīto informāciju, 2027. gadam izmaiņas 1.1. apakšpunktā un 2.1.apakšpunktā norādīt, salīdzinot ar 2026.gada vidēja termiņa budžeta ietvaram plānoto, kā arī papildināt  6.punktu ar skaidrojumu, ka 2024., 2025., 2026.gadam kā plāns norādīts finansējums, kas ir piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr.2 1.§ 2.punkts) atbalstīto prioritāro pasākumu “Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.-2027. gadam”, un izmaiņas 2027.gadam norādītas kā izmaiņas pret 2026.gada plānu.
Piedāvātā redakcija
-