Projekta ID
23-TA-1800Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
20.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 10.2. punkts noteic, ka vakcinācijas iestāde atbilstoši normatīvajiem aktiem par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu (turpmāk - Sistēma) šajā Sistēmā vai ar Sistēmas starpniecību SPKC nodos noteiktu informāciju, tajā skaitā personas datus 10.2.1. punktā.
Lai arī Datu valsts inspekcija konceptuāli neiebilst risinājumam, kas paredz personas datu atspoguļošanu sistēmā un nodošanu SPKC, tomēr vēršam uzmanību, ka personas datu apstrādes tiesiskajam regulējumam, lai tas neradītu pārpratumus un novērstu iespējamās datu subjektu sūdzības nākotnē, ir jāatbilst Datu regulas prasībām.
Visupirms norādām, ka gadījumā, ja šādu personas datu apstrādi paredz normatīvie akti par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu, tiesību normu dublēšana nav nepieciešama.
Ņemot vērā, ka īpašo kategoriju personas datu apstrāde nosakāma tieši likuma līmenī, izņemot gadījumus, kad datu apstrādes nolūks likumā ir pietiekami šauri definēts, šobrīd nav skaidrības, kurš normatīvais akts noteic šādu datu apstrādi. Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot atbilstoši kādam normatīvajam aktam tiks veikta veselības datu apstrāde. Tāpat, lai varētu izvērtēt, vai personas datu apstrāde ir nepieciešama nolūka sasniegšanai (minimizācijas princips), lūdzam anotācijā norādīt, kurā likumā ir ietverts atbilstošs regulējums.
Savukārt, ja tiek veidots principiāli jauns regulējums, lūdzam veidot tiesisko regulējumu, kurā būtu skaidri atspoguļots nolūks, kādam notiek vakcinācijas fakta fiksēšana, kā arī nolūkus, kādiem personas dati var tikt nodoti.
Lai arī Datu valsts inspekcija konceptuāli neiebilst risinājumam, kas paredz personas datu atspoguļošanu sistēmā un nodošanu SPKC, tomēr vēršam uzmanību, ka personas datu apstrādes tiesiskajam regulējumam, lai tas neradītu pārpratumus un novērstu iespējamās datu subjektu sūdzības nākotnē, ir jāatbilst Datu regulas prasībām.
Visupirms norādām, ka gadījumā, ja šādu personas datu apstrādi paredz normatīvie akti par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu, tiesību normu dublēšana nav nepieciešama.
Ņemot vērā, ka īpašo kategoriju personas datu apstrāde nosakāma tieši likuma līmenī, izņemot gadījumus, kad datu apstrādes nolūks likumā ir pietiekami šauri definēts, šobrīd nav skaidrības, kurš normatīvais akts noteic šādu datu apstrādi. Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot atbilstoši kādam normatīvajam aktam tiks veikta veselības datu apstrāde. Tāpat, lai varētu izvērtēt, vai personas datu apstrāde ir nepieciešama nolūka sasniegšanai (minimizācijas princips), lūdzam anotācijā norādīt, kurā likumā ir ietverts atbilstošs regulējums.
Savukārt, ja tiek veidots principiāli jauns regulējums, lūdzam veidot tiesisko regulējumu, kurā būtu skaidri atspoguļots nolūks, kādam notiek vakcinācijas fakta fiksēšana, kā arī nolūkus, kādiem personas dati var tikt nodoti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka 10.3.punktā paredzēta veselības datu apstrāde, lūdzam skaidrot atbilstoši kādam normatīvajam aktam tiks veikta īpašo kategoriju personas datu apstrāde. Paskaidrojam, ka īpašo kategoriju personas datu apstrāde būtu nosakāma tieši likuma līmenī, izņemot, ja nolūks likumā definēts pietiekami šauri. Ievērojot minēto, lūdzam norādīt normatīvo aktu, kas pamato personas datu apstrādi.
Proti, šobrīd no tiesību normas redakcionālās uzbūves, vērtējot to kopsakarā ar anotācijā norādīto informāciju, nav saprotams, vai paredzēti arī grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas regulē vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu, kas uzliek konkrētus pienākumus vakcinācijas iestādei, un noteikumu projektā plānots noteikt tikai informācijas aktualizēšanas regularitāti, vai tiek plānots veidot jaunu tiesisko pamatu personas datu apstrādei.
Proti, šobrīd no tiesību normas redakcionālās uzbūves, vērtējot to kopsakarā ar anotācijā norādīto informāciju, nav saprotams, vai paredzēti arī grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas regulē vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu, kas uzliek konkrētus pienākumus vakcinācijas iestādei, un noteikumu projektā plānots noteikt tikai informācijas aktualizēšanas regularitāti, vai tiek plānots veidot jaunu tiesisko pamatu personas datu apstrādei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 28.1. punkts paredz veselības datu apstrādi, kas uzskatāmi par īpašo kategoriju datiem. Norādām, ka šādu datu apstrāde regulējuma likuma līmenī. Inspekcijas rīcībā nav informācijas par konkrētu normatīvo aktu atbilstoši kuram būtu veicama 28.1. punktā norādīto personas datu apstrāde. Ievērojot minēto, lūdzam norādīt normatīvo aktu, kas pamato šādas datu apstrādes veikšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā noteikts, ka no MK noteikumiem Nr.662 ir plānots pārņemt tikai tās prasības, kas attiecas uz vakcināciju pret Covid-19 un līdz ar to secināms, ka vakcinācijas informācijas sistēmaā apstrādājami dati, to iekļaušanas kārtība un citi ar datu apstrādi saistīti jautājumi turpmāk tiks noteikti nevis MK noteikumos Nr.662.,bet Vakcinācijas noteikumos.
Vakcinācijas informācijas sistēmas nolūks un pamatojums ir noteikts Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 6.4. panta pirmajā daļā, vienlaikus šajā pantā noteikts, ka sistēma izveidota nodrošināt vakcināciju pret Covid-19 infekciju. Savukārt ar šo 44.9. punktu paredzēts noteikt, ka vakcinācijas informācijas sistēmā tiks ietverta informācija arī par sezonālo gripu. Norādām, ka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 6.4. pants neparedz vakcinācijas informācijas sistēmas izveidi nolūkā nodrošināt sezonālās gripas vakcināciju. Ievērojot minēto, sistēmas nolūki ir nosakāmi likuma līmenī un šobrīd Inspekcija nesaskata pamatojumu vakcinācijas informācijas sistēmā personas datu apstrādei par sezonālo gripu, nepastāvot šādam nolūkam likumā. Ievērojot minēto, Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likums būtu papildināms ar nolūku vakcinācijas informācijas sistēmā nodrošināt sezonālās gripas vakcinācijas datu apstrādi.
Vakcinācijas informācijas sistēmas nolūks un pamatojums ir noteikts Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 6.4. panta pirmajā daļā, vienlaikus šajā pantā noteikts, ka sistēma izveidota nodrošināt vakcināciju pret Covid-19 infekciju. Savukārt ar šo 44.9. punktu paredzēts noteikt, ka vakcinācijas informācijas sistēmā tiks ietverta informācija arī par sezonālo gripu. Norādām, ka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 6.4. pants neparedz vakcinācijas informācijas sistēmas izveidi nolūkā nodrošināt sezonālās gripas vakcināciju. Ievērojot minēto, sistēmas nolūki ir nosakāmi likuma līmenī un šobrīd Inspekcija nesaskata pamatojumu vakcinācijas informācijas sistēmā personas datu apstrādei par sezonālo gripu, nepastāvot šādam nolūkam likumā. Ievērojot minēto, Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likums būtu papildināms ar nolūku vakcinācijas informācijas sistēmā nodrošināt sezonālās gripas vakcinācijas datu apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka personas datu apstrādes nolūkiem jābūt izsmeļošiem, vienlaikus frāze "tai skaitā" liecina, ka šie nav visi datu apstrādes nolūki. Lūdzam precizēt minēto punktu, norādot, kādiem nolūkiem NVD piekļūst konkrētiem personas datiem.
Piedāvātā redakcija
-