Atzinums

Projekta ID
24-TA-925
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
11. Pasākuma trešajā kārtā katrs projekta iesniedzējs iesniedz vienu ar saimniecisko darbību nesaistītu projekta iesniegumu, kura darbības atbilst šo noteikumu 2.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem, un to īsteno individuāli vai sadarbībā ar šo noteikumu 10.1., 10.2.10.4.10.5.10.7.10.11. un 10.12. apakšpunktā minētajiem sadarbības partneriem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 11.punktā ir norādīts, ka projekta iesniedzējs iesniedz vienu ar saimniecisko darbību nesaistītu projekta iesniegumu, lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar nosacījumiem, kuriem izpildoties varētu secināt, ka projekts ir ar saimniecisko darbību nesaistīts. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01) (turpmāk - EK nostādnes) 20.punkts paredz, ka, projekts var būt nesaimniecisks, ja atbalsta saņēmējs ir  pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija (definēta EK nostādņu16.punkta (ff) apakšpunktā) vai pētniecības infrastruktūra (definēta EK nostādņu 16.punkta (gg) apakšpunktā) un tiek izpildīti tajā noteiktie nosacījumi. Ja tomēr atbalsta programmas izstrādātājs plāno atbalstu sniegt saimnieciskās darbības veicējiem, lūdzam MK noteikumu projektā ietvert komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma normas, piemēram, Regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 25.panta nosacījumus. Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
12. Pasākuma trešās kārtas projekta iesniedzējiem pieejamais kopējais attiecināmais finansējums nepārsniedz:
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējas vienkāršoto izmaksu piemērošanai šajā pasākumā, ņemot vērā, ka diviem finansējuma saņēmējiem kopējais attiecināmais finansējums ir zem 200 000 euro.
Ja piemērot vai izstrādāt vienkāršotās izmaksas nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
13.2. īstenoti Latvijas Nacionālās partnerības plāni dalībai 15  ERIC konsorcijos un ESFRI platformās:
Iebildums
Anotācijā ir norādīts, ka atbildību par uzkrāto nacionālo rādītāju datu ticamību uzņemas finansējuma saņēmējs un sadarbības iestāde neveic šo datu pārbaudi (uzkrātie dati ir informatīvi un kalpo nozares vajadzībām). Ņemot vērā, ka plānoti tikai nacionālie rādītāji, aicinu izvērtēt nepieciešamību anotācijā norādīt, ka par noteikumu 13.2., 13.3., 13.4. un 13.5 punktos noteikto rādītāju (PI pievienoto partnerību un rīcības plānu īstenošanu) izpildi FS sagatavo gala ziņojumu un iesniedz IZM, par rādītāju faktisku sasniegšanu atzinumu sniedz IZM. 

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
13.2.9. Eiropas pētniecības infrastruktūras konsorcijā Veselības, novecošanās un pensionēšanās apsekojumam Eiropā (SHARE-ERIC),  kura nacionālais koordinators ir  šo noteikumu 10.11. apakšpunktā minētais projekta iesniedzējs  – Rīgas Stradiņa universitāte;
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai Latvijas (Rīgas Stradiņa universitāte) dalība noteikumu projekta 13.2.9.apakšpunktā minētajā Eiropas pētniecības infrastruktūras konsorcijā nepārklājas ar Izglītības un zinātnes ministrijas plānoto dalību Eiropas Pētniecības infrastruktūru konsorcijā atbilstoši tās sagatavotajam informatīvā ziņojuma “Par atbalstu 10. posma (viļņa) īstenošanai Eiropas Pētniecības infrastruktūru konsorcija “Veselības, novecošanas un pensionēšanās apsekojums Eiropā” (SHARE ERIC) ietvaros un atļauju Izglītības un zinātnes ministrijai uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta programmas 70.00.00 "Citu Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošana" apakšprogrammas 70.06.00 “Dalība Eiropas Savienības pētniecības un tehnoloģiju attīstības programmās” Eiropas Savienības politiku instrumentam “Atbalsts Eiropas Savienības pētniecības un tehnoloģiju attīstības projektu īstenošanai”” (24-TA-877) projektā plānotajām darbībām (t.sk. plānotais finansējums).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
16. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas finansējuma saņēmējs ar katru sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Iebildums
Lūgums MKN projektā detalizētāk atrunāt sadarbības aspektus, t.i., skaidri norādīt sadarbības partnera veicamās darbības un resursus, ar kādiem tas iesaistās projektā.
Arī tad, ja noteikumu projektā ir noteikts, ka tiks slēgts sadarbības līgums, noteikumu projektā ir jāatrunā tā galvenie aspekti (piemēram, atbildība, funkcijas).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Iebildums
Tā kā 3.atlases kārtā attiecināmības periods sākas ar MK noteikumu spēkā stāšanos, MKN projektā jāparedz, ka nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
19.2. tiešās attiecināmās personāla izmaksas – projekta īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 17.2., 17.3., 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
Iebildums
I un II kārtā personāla izmaksas tika plānotas kā faktiskās līdz atbildīgās iestādes izstrādās vienkāršoto izmaksu metodikas. Lūdzam izvērtēt iespējas vienkāršoto izmaksu piemērošanai šajā pasākumā. Ja piemērot vai izstrādāt vienkāršotās izmaksas nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Vienlaikus lūdzam apliecināt vai pareizi saprotam, ka projekta vadība te nav plānota un atbilstoši anotācijā esošajai informācijai projekta vadība tiek plānota no netiešajām izmaksām. I un II kārtā projekta vadība tika plānota no tiešajām izmaksām.
Ja gadījumā projekta vadība tiks plānota, lūdzam projekta vadības personāla izmaksām paredzēt ierobežojumu līdz 84 787 euro kalendārajā gadā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
19.5. ārvalstu komandējumu izmaksas projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 17.2., 17.3., 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību  īstenošanai un Latvijas zinātnisko institūciju deleģētajam zinātniskajam personālam šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultāta sasniegšanu;
Iebildums
Lūdzam precizēt, kas ir domāts ar “Latvijas zinātnisko institūciju deleģētajam zinātniskajam personālam”, ņemot vēra, ka 17.2.apakšpunktā noteiktas darbības ietvaros ieplānots “Eiropas molekulārās bioloģijas laboratorijas (EMBL) Latvijas nacionālā kontaktpunkta darbības nodrošināšana", kas ir attiecināms uz šo noteikumu 10.3. apakšpunktā minēto projekta iesniedzēju “Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs", kas projektu īstenos bez partneriem. Vai ar “Latvijas zinātnisko institūciju deleģētais zinātniskais personāls” ir domāts, ka izmaksas būs attiecināmas mērķa grupai?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
19.8. pakalpojumu izmaksas (tai skaitā piekļuve pētniecības infrastruktūrai) šo noteikumu 17.2., 17.3., 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai.
Iebildums
Lūdzam gan šeit, gan anotācijā skaidrot plašāk kādu pakalpojumu izmaksas projekta iesniedzēji var paredzēt.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
21. Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde vai vadošā iestāde izstrādā vienkāršoto izmaksu metodiku kādām no šo noteikumu 19. punktā minētajām izmaksām, tām piemēro atbildīgās iestādes vai vadošās iestādes izstrādāto metodiku atbilstoši metodikā noteiktajam spēkā stāšanās laikam un nosacījumiem.
Iebildums
Lūdzam visu nepieciešamo vienkāršo izmaksu metodiku izstrādi plānot līdz atlases uzsākšanai. Tas nodrošinātu skaidrus noteikumus projektu iesniedzējiem, kā arī mazinātu administratīvo slogu, novēršot nepieciešamību sagatavot projektu iesniegumus, kuros norādītais projekta budžets pēc īsa laika jāpārplāno.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
28. Pasākuma trešās kārtas ietvaros finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām. Projekta sadarbības partneriem izmaksas ir attiecināmas pēc šo noteikumu 16. punktā minēto sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
Iebildums
Ja tiks noteikts, ka projektu iesniedzēji ir zinātniskās institūcijas, tad 28.punktu var atstāt pašreizējā redakcijā. Savukārt, ja būs noteikts, ka projektu iesniedzējiem būs jāatbilst pētniecības organizācijas statusam, tad iebilstam šai redakcijai un lūdzam paredzēt, ka projektu iesniedzējiem izmaksas ir attiecināmas no līguma parakstīšanas brīža. Kā arī norādām, ka Izglītības un zinātnes ministrija vēl joprojām nav izstrādājusi pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas statusa izvērtēšanas metodiku, līdz ar to 3.kārtas atlase netiks izsludināta, kamēr šāda metodika nebūs apstiprināta.

 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
29. Ja trešās kārtas projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs paredz saņemt avansu, to var izmaksāt pa daļām.
Iebildums
Ja ir paredzēta iespēja finansējuma saņēmējam izmaksāt avansu, noteikumu projektā jānorāda tā saņemšanas nosacījumi (kā piemēram, avansa apjoms un tā izmaksāšanas kārtība), tādēļ aicinām noteikumu projektā iekļaut avansa un starpposma maksājuma kopsummas izmaksāšanas nosacījumus. Vēršam uzmanību, ka avansa un starpposma maksājumu izmaksāšanas nosacījumiem jāatbilst Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumiem Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” .
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam IZM izskatīt nepieciešamību norādīt arī informāciju par demarkāciju ar Latvijas un Šveices sadarbības programmu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā iekļaut avansa maksimālā apjoma pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
2.10. zinātības un tehnoloģiju pārnese – noteiktu zināšanu un tehnoloģiju nodošana (tai skaitā mantisko tiesību uz zinātību un tehnoloģijām atsavināšana) lietotājam, lai radītu jaunus produktus vai tehnoloģijas.
Priekšlikums
Aicinām IZM izmantot ZDL grozījumu projektā iestrādāto zinātības un tehnoloģiju pārneses definīciju, kas savstarpēji saskaņota starp IZM, FM, EM un TM (23-TA-2275), tādējādi nodrošinot vienotu pieeju visu zinātnes un pētniecības atbalsta MKN ietvaros.

zinātības un tehnoloģiju pārnese – noteiktu zināšanu, ražotprasmes un tehnoloģiju izplatīšana un nodošana, tai skaitā zinātības un tehnoloģiju tiesību saimnieciskā izmantošana (komercializācija);
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
13.4. īstenots  Eiropas molekulārās bioloģijas laboratorijas (EMBL) Latvijas Nacionālā kontaktpunkta rīcības plāns;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, ka šis attiecās uz šo noteikumu 10.3. apakšpunktā minēto projekta iesniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
13.5. īstenots rīcības plāns Latvijas Republikas valdības un Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta saprašanās memoranda īstenošanai.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, ka šis attiecās uz šo noteikumu 10.12. apakšpunktā minēto projekta iesniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
15. Projekta iesniegumam pielikumā pievieno šādus dokumentus:
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar obligāto pielikumu “nodomu protokolu”, kas tiks noslēgts ar projekta iesniedzēju un šo noteikumu 10.punktā paredzētiem sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
17.6. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi.
Priekšlikums
Aicinu komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus nenorādīt kā atbalstāmo darbību pasākuma 3.kārtā, pasākumu finansēšana tiek plānota netiešo izmaksu 15% likmē.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
19.2. tiešās attiecināmās personāla izmaksas – projekta īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 17.2., 17.3., 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
Priekšlikums

Lai salāgotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, lietoto terminoloģiju, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 19.2.apakšpunktā vārdus "personāla atlīdzības izmaksām" ar vārdiem "personāla izmaksas".
Lūdzam šo precizēt kur tas ir attiecināms arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
19.6. izdales un informatīvo materiālu izmaksas par finansējuma saņēmēju (bukleti, uzlīmes, vizītkartes, plakāti, prezentācijas, video), ja to izgatavošana ir pamatota ar šo noteikumu 17.2., 17.3., 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu un projekta mērķa sasniegšanu;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nevajadzētu paredzēt limitu šim izmaksām?
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
19.8. pakalpojumu izmaksas (tai skaitā piekļuve pētniecības infrastruktūrai) šo noteikumu 17.2., 17.3., 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai.
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot kādi pakalpojumi tiek plānoti zem noteikumu projekta 19.8.apakšpunktā minētā termina "Pakalpojumu izmaksas" .
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
22. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas un darbību veidu skaidru nodalīšanu no citu finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera darbību finanšu plūsmām un darbību veidiem, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku un pārklāšanos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu instrumentiem.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 22. punkta redakciju nosakot, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā  finansējuma neiestāšanos, nevis tikai dubultā finansējuma risku novēršanu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
29. Ja trešās kārtas projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs paredz saņemt avansu, to var izmaksāt pa daļām.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu normas skaidrību un novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 29. punktu, skaidri nosakot, vai ar noteikumu projektu tiek paredzēta iespēja finansējuma saņēmējam saņemt avansu. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
31. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046  par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim parakstīt interešu konflikta neesības apliecinājumu. Ierosinām precizēt punktu, neparedzot šādu pienākumu. 
Piedāvātā redakcija
31. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046  par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
26.
Noteikumu projekts
33.2. horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju "Sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū";
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot kādu darbību ietvaros un ar kādu HP darbību ir iespējams sasniegt HP rādītāju "Sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū". Vai tomēr izvēlēties atbilstošāku HP rādītāju, kas ir iespējams sasniegt projektu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums anotācijas 1.3.sadaļā pievienot arī norādīto politikas mērķa radītāju sasniedzamās skaitliskās vērtības.
Piedāvātā redakcija
-