Projekta ID
25-TA-782Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā sniegto informāciju, ņemot vērā, ka tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi"" (25-TA-489) jau ir pieņemts 2025. gada 12. augustā.
Papildus lūdzam precizēt anotāciju, ņemot vērā, ka sākotnēji plānotā Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumu Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 537) VII nodaļa "Noslēguma jautājumi" svītrota, attiecīgi svītrojams arī anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 8. punkts vai tas atbilstoši precizējams.
Papildus lūdzam precizēt anotāciju, ņemot vērā, ka sākotnēji plānotā Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumu Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 537) VII nodaļa "Noslēguma jautājumi" svītrota, attiecīgi svītrojams arī anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 8. punkts vai tas atbilstoši precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā atspoguļoto ietekmi uz valsts budžetu, 2.ailē norādot saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam plānoto finansējumu un 3.ailē finansējuma izmaiņas, ievērojot Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma proporciju. Vienlaikus sadaļas 6.punktā lūdzam sniegt informāciju, kas pamato finansējuma samazinājumu 1.2.3.4. pasākuma "Garantijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai" ietvaros un punktā “Cita informācija” norādīt kādam pasākumam plānots novirzīt attiecīgo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā iekļautās normas netiek dublētas ar noteikumu Nr. 537 plānoto 8.1 punktu, lūdzam noteikumu Nr. 537 8. punkta plānotajā redakcijā svītrot vārdus: ", nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts".
Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu Nr. 537 plānotajā 8. punktā ir noteikts, ka garantijas var piešķirt “vienīgi militāriem projektiem drošības un aizsardzības jomā”, un noteikumu Nr. 537 plānotajā 8.3 punktā noteikts, ka Aizsardzības ministrija sniedz atzinumu par “militārā projekta atbilstību drošības interesēm”, savukārt, noteikumu Nr. 537 plānotajā 10.10 apakšpunktā ir noteikts, ka atzinums tiek sniegts par projekta atbilstību “būtiskām drošības interesēm”. Lūdzam noteikumu projektā izmantot vienotu terminoloģiju attiecībā uz militārās jomas projektu apzīmējumu tā, lai tostarp būtu skaidrs, ka garantijas sniedz "vienīgi militāriem projektiem drošības un aizsardzības jomā".
Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu Nr. 537 plānotajā 8. punktā ir noteikts, ka garantijas var piešķirt “vienīgi militāriem projektiem drošības un aizsardzības jomā”, un noteikumu Nr. 537 plānotajā 8.3 punktā noteikts, ka Aizsardzības ministrija sniedz atzinumu par “militārā projekta atbilstību drošības interesēm”, savukārt, noteikumu Nr. 537 plānotajā 10.10 apakšpunktā ir noteikts, ka atzinums tiek sniegts par projekta atbilstību “būtiskām drošības interesēm”. Lūdzam noteikumu projektā izmantot vienotu terminoloģiju attiecībā uz militārās jomas projektu apzīmējumu tā, lai tostarp būtu skaidrs, ka garantijas sniedz "vienīgi militāriem projektiem drošības un aizsardzības jomā".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam Ekonomikas ministriju izvērtēt, vai portfeļgarantiju programmas ietvaros ir nepieciešams veidot papildu virzienu par atbalstu ārpus valsts atbalsta regulējuma (skar.punktus 81 -84) militāriem projektiem, iesniedzot Aizsardzības ministrijas atzinumu par militārā projekta atbilstību drošības interesēm.Skaidrojam, ka aizsardzības nozares saimnieciskās darbības veicēji var saņemt atbalstu vispārējā kārtībā (de minimis), portfeļgarantiju programmā ir mazākas garantiju summas, kas varētu būt ne tik piemērotas aizsardzības projektiem, kā arī pastāv iespēja pieteikties individuālajai garantijai, kurā šobrīd tieši tiek veidots atbalsta virziens par atbalstu ārpus valsts atbalsta regulējuma (t.i., nav nepieciešams ievērot de minimis vai GBER) militāriem projektiem, iesniedzot Aizsardzības ministrijas atzinumu par militārā projekta atbilstību drošības interesēm. Līdz ar to piedāvātā risinājuma pievienotā vērtība pirmšķietami ir nebūtiska. Gadījumā, ja Ekonomikas ministrija tomēr uzskata par nepieciešamu šo virzienu paredzēt arī portfeļgarantijās, ir jāveic labojumi iepriekš minētajos noteikumu punktos, jo portfeļgarantiju programmā finansētājs pārliecinās par darījuma atbilstību iekļaušanai portfeļgarantiju portfelī, līdz ar to sadarbība ar Aizsardzības ministriju būtu jāveido ar visiem Finansētājiem. Portfeļgarantiju programmā saimnieciskās darbības veicēji pieteikumus Altum nesniedz.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu Nr. 537 13.1 punkta redakciju pēc plānotajām izmaiņām šī punkta ievaddaļā, t.i., atsauces uz 1.2.3.4.pasākumu svītrošanas, vai šajā punktā noteiktie nosacījumi tiks attiecināti uz visiem portfeļgarantiju gadījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu Nr. 537 šobrīd spēkā esošo 13.14. apakšpunktu, ņemot vērā, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 58. panta "Finanšu instrumenti" 2. punkta otrā daļa paredz, ka "Šādu atbalstu sniedz tikai par tiem investīciju elementiem, kas investīciju lēmuma pieņemšanas dienā nav fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti."
Papildus aicinām izvērtēt, vai būtu veicami atbilstoši precizējumi arī citos Ekonomikas ministrijas kompetencē esošos Ministru kabineta noteikumos, kas regulē finanšu instrumentu atbalsta sniegšanu.
Papildus aicinām izvērtēt, vai būtu veicami atbilstoši precizējumi arī citos Ekonomikas ministrijas kompetencē esošos Ministru kabineta noteikumos, kas regulē finanšu instrumentu atbalsta sniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
