Atzinums

Projekta ID
23-TA-2816
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Būvuzņēmēju apvienība
Atzinums iesniegts
21.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Būvuzņēmēju apvienība (turpmāk– LBA) ir iepazinusies ar Ekonomikas ministrijas (turpmāk - EM) sagatavoto noteikumu projektu “Grozījumi Būvniecības likumā " (23-TA-2816) (turpmāk - Grozījumi) un un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (turpmāk - Anotāciju).

Ar Grozījumiem plānots papildināt Būvniecības likuma (turpmāk- Likums) 21. panta trešo daļu tādējādi, ka turpmāk būtu atļauts ekspluatēt ne tikai ekspluatācijā jau nodotas ēkas to pārbūves, atjaunošanas vai restaurācijas laikā, bet arī jaunbūves, ja tās ir pirmās un otrās grupas ēkas, kas būvētas Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestāžu vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošā nekustamajā īpašumā. Izprotot esošo situāciju, kopumā LBA nav iebildumu pret EM sagatavotajiem Grozījumiem, vienlaikus LBA ieskatā Grozījumi būtu jāpapildina ar izmaiņām Likumā  un speciālajos būvnoteikumos, lai normatīvajos aktos noteiktu precīzu regulējumu attiecībā uz sekojošiem aspektiem.

Ekspluatācijā nenodotas ēkas izmantošanas drošības aspekti
Likuma 21. panta trešajā daļā ir ietverta atruna pie kādiem nosacījumiem drīkst lietot ekspluatācijā jau nodotas ēkas to pārbūves, atjaunošanas vai restaurācijas laikā. Savukārt, Grozījumu redakcija neparedz, ka minētie priekšnoteikumi attieksies arī uz jaunbūves lietošanu būvniecības stadijā. Vismaz tas nepārprotami neizriet no piedāvātās Grozījumu redakcijas.

Līdz ar to LBA ieskatā nepieciešams papildināt vai precizēt Grozījumus, nosakot kādos gadījumos var lietot ekspluatācijā nenodotu pirmās un/vai otrās grupas ēku (piemēram, attiecinot esošos Likuma 21. panta trešajā daļā ietvertos priekšnoteikumus) kā arī paredzēt atbildīgo personu par drošu jaunbūves ekspluatāciju.

Kā risinājumu LBA piedāvā Grozījumos minētajās situācijās piemērot Starptautiskās Inženierkonsultantu Federācijas (turpmāk tekstā- FIDIC) līgumos izmantoto principu, proti, ja būvniecības ierosinātājs ir uzsācis ēkas vai tās daļas lietošanu, uz būvniecības ierosinātāju pāriet atbildība par ēku vai tās daļu.

Garantijas laika noteikumi
Likuma 5. panta pirmās daļas otrā punkta j) apakšpunktā noteikts, ka Likuma izpildei Ministru kabinets (..) izdod speciālos būvnoteikumus, kuros nosaka (..) būvdarbu garantijas termiņus pēc būves pieņemšanas ekspluatācijā. Līdz ar to Likums imperatīvi nosaka, ka garantijas termiņš attiecībā uz I un II grupas ēku jaunbūvēm iestājās tikai pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā.
Ar Grozījumiem plānots papildināt Likuma 21. panta trešo daļu tādējādi, ka turpmāk būtu atļauts ekspluatēt ne tikai ekspluatācijā jau nodotas ēkas to pārbūves, atjaunošanas vai restaurācijas laikā, bet arī jaunbūves. Attiecīgi, nepieciešams precizēt arī normatīvo regulējumu attiecībā uz garantijas laiku šādās situācijās.
Šobrīd būvkomersanti, iesniedzot piedāvājumu, tehniskos risinājumu nosaka, ņemot vērā pieņēmumu, ka ēku būvniecības ierosinātājs sāks lietot tikai pēc tās nodošanas ekspluatācijā. Līdz ar to ir zināma noteiktība attiecībā arī uz garantijas laika iestāšanās brīdi. Savukārt, pieņemot Grozījumus esošajā redakcijā, faktiski būvkomersantam zūd iespējas novērtēt saprātīgus riskus, kas saistīti ar garantijas laiku, jo nav iespējams noteikt, cik ilgi pirms ēkas nodošanas ekspluatācijā tiks uzsākta ēkas ekspluatācija.

Kā risinājumu LBA piedāvā Grozījumos minētajās situācijās piemērot FIDIC līgumos izmantoto principu, proti, ja būvniecības ierosinātājs ir uzsācis ēkas lietošanu, no tā brīža sākas normatīvajos aktos noteiktais garantijas termiņš.

Pārejas noteikumi
Ņemot vērā, ka Grozījumos nav paredzēti pārejas noteikumi, Grozījumi pēc to spēkā stāšanās faktiski attieksies arī uz būvniecības iecerēm, kurās jau šobrīd ir iesniegti piedāvājumi iepirkumu procedūrās un/vai noslēgti līgumi par būvdarbu līgumu izpildi. Līdz ar to būvkomersanti tiks nostādīti neizdevīgākā pozīcijā, nekā ja viņi pirms piedāvājuma iesniegšanas būtu zinājuši par Grozījumiem.

Līdz ar to LBA ieskatā Grozījumi būtu jāattiecina uz jaunām būvniecības iecerēm vai jārada mehānisms, lai būvkomersantiem tiktu kompensētas izmaksas, kas saistītas ar ēkas ekspluatācijas uzsākšanu pirms ēkas nodošanas ekspluatācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-