Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-3417
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas attiecīgajās ailēs norādīt saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam un saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru 13.1.1.1. pasākuma "Aizdevumi sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju attīstības veicināšanai" īstenošanai paredzēto finansējumu. Vienlaikus 4.punktā lūdzam svītrot šobrīd norādīto valsts budžeta finansējuma daļu 1 350 000 euro un atspoguļot to ar “-” zīmi 5. un 5.1.punktā. Turklāt punktā “Cita informācija” lūdzam norādīt ministriju, kura pieprasīs nepieciešamo finansējumu no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo atbalsta programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka atbalsta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un atbalsta programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” ir minēts, ka Altum nepieciešams piesaistīt papildus resursus finanšu tirgos – gan Valsts kasē, gan no starptautiskajām finanšu institūcijām, un MK noteikumu Nr. 1065 5.3 punktā nepieciešams atbilstoši precizēt papildus publiskajam finansējumam piesaistāmos resursus, lai nodrošinātu programmas īstenošanai nepieciešamo papildus finansējumu, palielinot šo apmēru līdz 110 milj. euro, lūdzam precizēt noteikumu projekta 2. punktā izteikto MK noteikumu Nr. 1065 5.3 punktu, norādot, ka Altum finansējumu aizdevuma piešķiršanai var piesaistīt papildus resursus no Valsts kases, starptautiskajām finanšu institūcijām vai finanšu tirgos, kopumā nepārsniedzot 110 000 000 euro. No noteikumu projekta 2. punktā izteiktās MK noteikumu Nr. 1065 5.3 punkta redakcijas šobrīd nav viennozīmīgi secināms, vai papildus piesaistāmie resursi gan no Valsts kases, gan no Starptautiskajām finanšu institūcijām ir plānoti kopumā līdz  līdz 110 milj. euro, vai arī tiek paredzēta iespēja, ka no starptautiskajām finanšu institūcijām tiks papildus piesaistīts finansējums virs 110 milj. euro. Papildus, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 2. punktā izteiktajā MK noteikumu Nr. 1065 5.3 punktā tiek paredzēts, ka MK noteikumu Nr. 1065 ietvaros izsniegtos aizdevumus var finansēt gan no resursiem, kas noteikti MK noteikumu Nr. 1065 5.3 punktā, gan no resursiem, kas noteikti MK noteikumu Nr. 1065 5. punktā, lūdzam skaidrot, vai tiek nodrošināts, ka atbalstu MK noteikumu Nr. 1065 ietvaros sniedz, primāri izmantojot MK noteikumu Nr. 1065 5. punktā paredzēto finansējumu un tikai pēc tā izmantošanas var piesaistīt valsts aizdevumu vai piesaistīt aizdevumu no starptautiskajām finanšu institūcijām vai finanšu tirgos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka informāciju par piešķirto de minimis atbalstu atbalsta sniedzējam jāglabā no brīža, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta programmu, lūdzam attiecīgi precizēt šo noteikumu 37.2 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka par nelikumīgu komercdarbības atbalstu uzskata tādu komercdarbības atbalstu, kuru tā saņēmējs izmanto, pārkāpjot tā tiesību akta nosacījumus, ar kuru komercdarbības atbalsta saņēmējam saskaņā ar tiesību aktos noteikto tika piešķirtas tiesības saņemt komercdarbības atbalstu, kā arī to, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas vienlaikus kopā nepiemēro, lūdzam šo punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas Nr.1407/2013, līdzfinansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu šo noteikumu ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka garantiju atbalsta ekonomiskā atdeve ir vismaz 4-5 reizes lielāka nekā Altum tiešiem aizdevumiem, proti, komersanti var saņemt 4-5 reizes lielāku aizdevumu kopsummu kredītiestādēs, tai pašā laikā, kad Altum aizdevumiem šis koeficients ir tikai 1. Lūdzam izvērtēt pārdales nepieciešamību un veikt nepieciešamos pasākumus garantiju atbalsta sekmēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Problēmas apraksts” ir norādīts, ka MVU aizdevumu programmas spēkā esošajā redakcijā 5.71.  un 5.72. punktā norādīti programmas 13.1.1.1 pasākuma ietvaros sasniedzamie iznākuma rādītāji, kas sasniedzami izmantojot React-EU finansējumu – un kopumā līdz 2022.gada beigām plānots atbalstīt 55 komersantus, kā arī prognozēts, ka ar finansējuma palielinājumu, pamatojoties uz esošo pieprasījumu, varētu izsniegt atbalstu vēl 10 komersantiem, kopā sasniedzot vismaz 45 komersantus. Vienlaikus anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” otrajā rindkopā ir minēts, ka noteikumu projekta izstrādes brīdi atbalstīti jau 35 komersanti. Attiecīgi vieglākai informācijas izsekojamībai lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu “Problēmas apraksts”, skaidrojot, kā veidojas aktuālais plānotais atbalstīto komersantu skaits.
Tāpat lūdzam iesniegt Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadošajai iestādei precizēto 13.1.1.SAM "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" rādītāju pasi, lai varētu pārliecināties par rādītāju aprēķina pareizību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 4.1.sadaļā noteikt, ka grozījumi MK noteikumos Nr.1065 tiks virzīti apstiprināšanai uz MK sēdi vienlaicīgi vai pēc grozījumiem MK noteikumos Nr.383. Vēršam uzmanību, ka grozījumi MK noteikumos Nr.1065 nevar tikt virzīti izskatīšanai MK sēdē pirms MK noteikumiem Nr.383, jo vispirms ir jāpieņem lēmums par pārdalāmā finansējuma atbrīvošanu no saistībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam finansējuma apmēru noteikumu projekta 5.2.apakšpunktā norādīt veselos euro.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam iesniegt Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk - DP) grozījumu projektu un izziņu ar šo grozījumu pamatojumu, lai Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadošā iestāde varētu ietvert ar šiem noteikumiem saistītos grozījumus darbības programmā. Tāpat vēršam uzmanību, ka veicot finansējuma pārdales, ka arī rādītāju izmaiņas, pirms DP grozījumu saskaņošanas ar Eiropas komisiju, pastāv risks, ka attiecīgie DP grozījumu var netikt atbalstīti no Eiropas Komisijas puses.
Piedāvātā redakcija
-