Projekta ID
23-TA-2250Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likumā
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā paredzēto normu īstenošanai ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, likumprojekts var tikt virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā tikai pēc tam, kad likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas laikā būs pieņemts lēmums par atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem un būs piešķirts finansējums šajā likumprojektā paredzēto normu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzskatām, ka likuma 3.panta otrā daļa ir saglabājama spēkā esošā likuma redakcijā - Valsts nodrošina sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu neatkarību - jo:
1) piedāvātās izmaiņas pēc būtības ir deklaratīvas un plaši interpretējamas;
2) sabiedrisko mediju finansēšanas jautājumi ir regulēti likuma 7.pantā.
1) piedāvātās izmaiņas pēc būtības ir deklaratīvas un plaši interpretējamas;
2) sabiedrisko mediju finansēšanas jautājumi ir regulēti likuma 7.pantā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus "sasniedzot ne mazāk kā 0,12 procentu no attiecīgajam gadam prognozētā iekšzemes kopprodukta apjoma un pakāpeniski sasniedzot Eiropas vidējo finansējuma līmeni.", jo finansējums sabiedriskajiem medijiem ir piešķirams vadoties no faktiskās nepieciešamības un valsts finansiālajām iespējām, nevis finansējuma apmēra sabiedriskajiem medijiem citās valstīs. Finansējuma apmēra palielināšana līdz 0,16% no IKP, kā minēts likumprojekta anotācijā, nevar būt pašmērķis. Atzīmējam, ka esošā budžeta veidošanas sistēma nosaka, ka papildu finansējums tiek piešķirts, izvērtējot nozaru iesniegtos prioritāros pasākumus, pie nosacījuma, ka ir pieejama papildu fiskālā telpa. Finansējuma sasaiste ar ekonomikas izaugsmi pēc būtības paredz, ka finansējums un tā pieaugums tiktu noteikts automātiski nevis tiktu izvērtēts kontekstā ar vidējā termiņā pieejamiem resursiem un attiecīgā perioda valdības prioritātēm. Tādā veidā noteiktais algoritms finansējuma izmaiņām sistemātiski ietekmētu pieejamo fiskālo telpu citām nozarēm, pārkāpjot solidaritātes principu. Visu nozaru finansējuma proporcijas kopsummā rezultējas uz 100%, tāpēc visas nozares jāvērtē kopskatā, nosakot prioritātes. Savukārt likumā noteikts pienākums atvēlēt konkrēta apmēra finansējumu tā, ka tas liedz Ministru kabinetam ņemt vērā sociālekonomisko tautsaimniecības attīstības prognozi, kā arī sabalansēt plānotos izdevumus starp visām nozarēm, Ministru kabinetu budžeta sastādīšanas procesā sasaista. Šāda likuma norma pēc būtības liedz Ministru kabinetam sagatavot valsts budžeta projektu, rēķinoties ar pastāvošo ekonomisko situāciju, kā arī valstij faktiski pieejamiem finanšu resursiem, un tādējādi pārkāpj Satversmes 66.pantā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot šo pantu, jo tas veido pretrunu ar likumprojekta 3.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā likumprojekta 3.pantā paredzēto, ka sabiedrisko mediju finansēšanai nepieciešamo valsts budžeta dotācijas apjomu nosaka, balstoties uz sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa attīstības plānu trīs gadu periodam, kurā noteikti konkrēti papildu piešķiramā finansējuma apmēri un izlietošanas mērķi, lūdzam svītrot vārdus “vai nepietiekamu finansējumu”, jo norādām, ka pieņemot ikvienu lēmumu par budžetu, ir jāievēro ekonomiskā līdzsvara prasība, t.i., budžeta veidošanā jāņem vērā vidējā termiņā pieejamie resursi un attiecīgā perioda valdības prioritātes, lai nodrošinātu visu valsts funkciju īstenošanu. Visu nozaru finansējuma proporcijas kopsummā rezultējas uz 100%, tāpēc visas nozares jāvērtē kopskatā, nosakot prioritātes.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lai novērstu dažādos likumos noteikto normu dublēšanos vai pretrunas, likumprojekta 6.pants ir svītrojams, jo valsts budžeta līdzekļi konkrētam mērķim ir nosakāmi gadskārtējā valsts budžeta likumā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļā norādītā finansiālā ietekme turpmākajos gados pārsniedz likumprojektā paredzēto finansējuma apmēru 0,12% no IKP, līdz ar to tā ir precizējama.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļā "3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" norādīto finansējuma apmēru sabiedriskajiem medijiem 2023. un 2024.gadam, ņemot vērā, ka likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 2023.gadā sabiedriskajiem medijiem ir plānots finansējums 45,36 milj.euro apmērā, t.sk., budžeta resorā "46. Sabiedriskie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi" - 40,49 milj.euro un budžeta resorā "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" – 4,87 milj.euro, un 2024.gadā sabiedriskajiem medijiem ir plānots finansējums 49,67 milj.euro apmērā, t.sk., budžeta resorā "46. Sabiedriskie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi" - 40,46 milj.euro un budžeta resorā "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" - 9,21 milj.euro.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu, izsakot to šādā redakcijā: "Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā valsts budžeta 2024. gadam un budžeta ietvara 2024., 2025. un 2026. gadam likumprojektu paketē"
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Likumprojekts ir skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts ir virzāms izskatīšanai Ministru kabinetā tikai pēc tam, kad likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas laikā būs pieņemts lēmums par atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem, lūdzam svītrot šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-