Atzinums

Projekta ID
23-TA-1375
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Valsts sekretāru sanāksmes 30.03.2023. protokola Nr.12 4.§ 1.punktu tiesību aktu projekti, kuru turpmākai ieviešanai būs nepieciešama papildu pastāvīgu amata vietu izveide, obligāti saskaņojami ar Valsts kanceleju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādas iepirkumu līgumu izmaksas būtu attiecināmas noteikumu projekta 13.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Paredzams, ka lielākoties izdevumus par obligāto veselības pārbaudi segs veselības apdrošināšana, savukārt, pieņemot darbā jaunu darbinieku, var būt nepieciešamība veikt pirmreizēju obligāto veselības pārbaudi, līdz ar to paredzamais izdevumu apmērs ir salīdzinoši neliels. Ņemot vērā minēto, aicinām obligātās veselības pārbaudes izmaksas segt no citiem finanšu avotiem, piemēram netiešajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā šo izmaksu specifiku, t.i., plānojas daudz sīku maksājumu, lai neradītu lieku administratīvo slogu, lūdzam kancelejas preču iegādes izmaksas attiecināt no netiešajām izmaksām, kurām pēc būtības arī atbilst šāda veida izmaksas.
Kā arī lūdzam pamatot telpu nomas izmaksu attiecināšanu no tiešajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz atsauci anotācijā uz izvērtējumu “Vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas 2021.-2027. gada ES fondu plānošanas periodā”, vēršam uzmanību, ka tas satur izvērtētāju kā ekspertu viedokli, bet nav pietiekams pamatojums vienkāršoto izmaksu nepiemērošanai, tāpēc lūdzam Labklājības ministriju kā atbildīgo iestādi stiprināt argumentāciju plašākas vienkāršoto izmaksu nepiemērošanas gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikto SAM MK noteikumos ir jāparedz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ja projekta kopējās izmaksas ir lielākas par 1 miljonu, vai arī Atbildīgā iestāde SAM MK noteikumu anotācijā pamato kādēļ var nepiemērot minēto risinājumu.
SAMP 4.3.3.7.pasākuma “Valsts darba inspekcijas veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana” īstenošanas noteikumu projektā nav iekļauta prasība veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, kā arī šo noteikumu anotācijā sabiedrības sociālekonomisko ieguvumu pamatojums kopā ar aprēķinu nav ietverts, norādot, ka nav iespējams monetāri atspoguļot ieguvumus, realizējot 4.3.3.7. pasākumu, jo  nelaimes gadījumos cietušo, kā arī arodslimību skaita palielinājums vai samazinājums nav prognozējams, bet šāds apgalvojums nevar būt kā pamatojums kādēļ nevar veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi.
Līdz ar to ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikto lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi vai arī šo noteikumu anotācijai ir jāpievieno projekta izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķini un jāprecizē anotācijas apraksts, papildinot to ar projekta izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķinu rezultātiem pamatojot sabiedrības sociālekonomisko ieguvumu no šīm investīcijām.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīts, ka pēc projekta noslēguma Labklājības ministrija (turpmāk  - LM) projekta rezultātu ilgtspējas uzturēšanai izmantos valsts budžeta finansējumu atbilstoši MK 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” (turpmāk – MKN Nr.15) 9.4.apakšpunktā noteiktajam, pievienojot detalizētu izmaksu aprēķinu un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atzinumu. Norādām, ka atbilstoši MKN Nr.15 9.4.apakšpunktam LM Finanšu ministrijā tikai iesniegs informāciju LM pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai n+1, n+2 un n+3 gadam, kuru vienlaikus nepieciešams pamatot ar detalizētiem aprēķiniem. Savukārt, par finansējuma piešķiršanu Ministru kabinets lems valsts pamatbudžeta bāzes projekta apstiprināšanas procesā. Līdz ar to attiecīgi precizējama anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādītā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 7.punktu ar informāciju par papildu 2 amatu vietām, kuras ir nepieciešamas, lai pēc projekta noslēguma nodrošinātu Valsts darba inspekcijas informācijas sistēmas tehnisko uzraudzību, atbalstu, analīzi, prasību izstrādi, piegāžu testēšanu, sniegtu atbalstu iestādes darbiniekiem un ārējiem sistēmas lietotājiem. Vienlaikus nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija”, norādot, no kuras budžeta iestādes tiks pārdalītas amata vietas un kādiem mērķiem tiks novirzīts attiecīgajā Labklājības ministrijas budžeta apakšprogrammā atbrīvojies finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktā 5.rindkopā pirms vārdiem “350 223 euro” lietot vārdus “ne vairāk kā” atbilstoši Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādītajam pēc projekta noslēguma LM projekta rezultātu ilgtspējas uzturēšanai ir nepieciešamas 2 amata vietas, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts papildināms ar atsevišķu punktu atbilstoši Valsts sekretāru sanāksmes 30.03.2023. protokola Nr.12 4.§ 2.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikt nacionālo rādītāju un uzskaitīt informāciju par dalībniekiem, ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēto Valsts darba inspekcijas (turpmāk - VDI) nodarbināto personu profesionālo spēju pilnveidi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērst noteikumu projekta 13.punkta apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību aprakstu: 1) papildinot vai precizējot noteikumu projektu; vai 2) sniegt skaidrojumu anotācijā, piemēram, vai zem atbalstāmās darbības "13.3. Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas pilnveide un elektronisko rīku  pilnveide un izstrāde" paredzēts pilnveidot datu analītikas rīku, daļēji automatizējot konsultatīvā centra darbības, izstrādājot, digitalizējot un atjauninot e-apmācību sistēmu, metodikas un uz procesiem balstītus pakalpojumu ceļvežus, t.sk., videopadomi, virtuālais asistents, Biznesa Inteliģences rīki, kas balstīts uz Microsoft Power BI, Qlik Sense vai ekvivalentas platformas (Business Intelligence) datu analīzei uzraudzības un preventīvo pasākumu plānošanai un nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērst aprakstu noteikumu projekta 13.2.apakšpunktā, ko sevī ietver darbība "pārrobežu sadarbība". Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam (turpmāk - Programma) papildinājumā minēts, ka 4.3.3.7.pasākuma  ietvaros plānoti Baltijas valstu un starptautiskie inspektoru pieredzes apmaiņas pasākumi, t.sk., tematiskās pārrobežu inspicēšanas vizītes. 
Vienlaikus gadījumos, kad plānota pārrobežu sadarbība, vai cita veida ieguldījumi uz citām valstīm, anotācijā ir jāiekļauj skaidrojoša informācija.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai attiecināmo izmaksu uzskaitījums nav papildināms ar komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanas izmaksām (t.i., ar noteikumu 13.5. apakšpunktā minēto darbību saistītām izmaksām).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt  noteikumu projekta 15.2.3.apakšpunktu, ka ārvalstu komandējumu izmaksas attiecināmas tikai projekta īstenošanas personālam un projekta vadītājam. Anotācijā minētais, ka ārvalstu komandējumos uz Lietuvu un Igauniju "Katrā ārvalstu komandējumā piedalīsies līdz 15 VDI pārstāvjiem." var raisīt pārdomas par efektīvu finansējuma izlietojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 16.4.apakšpunktā attiecībā nav piemērojama degvielas izmaksām vadošās iestādes metodikas par vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķinu un piemērošanu 1 km izmaksām un iekšzemes komandējumu izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekta 16.5.apakšpunktā minētās izmaksas nebūtu sedzamas no netiešajām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekta 16.7.2.punktā minētām izmaksām nav piemērojama Vadošās iestādes izstrādātā metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai"".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 19.1.apakšpunktu, ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir mazākas par 5 milj.EUR (ieskaitot pievienoto vērtības nodokli) un nav iesaistīts valsts atbalsts (t.sk. de minimis), var izmantot vienkāršotu pievienotās vērtības nodokļa līdzekļu attiecināšanas modeli, proti uzreiz tos attiecinot no projekta. Vienlaikus vēršam uzmanību, ja tiek izmantots vienkāršots pievienotās vērtības nodokļa attiecināšanas modelis:
Noteikumu projekta 18.punktā lūdzam svītrot vārdus "ja tās nav atgūstamas atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā";
Anotācijā papildināt ar informāciju, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekts nebūtu papildināms ar pienākumu finansējuma saņēmējam uzkrāt un iesniegt sadarbības iestādē apkopotus datus par ESF Plus kopējiem iznākuma rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-