Atzinums

Projekta ID
23-TA-742
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 4.1.1.2. pasākuma “P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumus virzīt uz Ministru kabinetu tikai tad, ka būs zināmas pilnas Stradiņu B korpusa būvniecības izmaksas, un zināmi šo izmaksu finansēšanas avoti. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu, tā anotāciju un protokollēmuma projektu.
Tāpat aicinām VM, jautājumu, par Stradiņu B korpusa būvniecību un tam nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem, pieteikt uz ES fondu ministru komiteju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 11., 12. un 13.punktam paredzēts, ka nacionālais finansējums sevī iekļauj gan valsts budžeta, gan privāto finansējumu, savukārt, noteikumu projekta pielikumā norādīts, ka  privātā finansējuma apmērs tiks noteikts līguma vai vienošanās parakstīšanas brīdī par projekta īstenošanu atbilstoši katras ārstniecības iestādes infrastruktūras izmantošanas proporcijai, kura tiks noteikta saskaņā ar šo noteikumu 43.punktu, precizējams noteikumu projekts un tā pielikums, iekļaujot arī privātā finansējuma apmēru. Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikuma projekta pielikumā norādītajam visu nacionālo finansējumu nodrošina no valsts budžeta, savukārt atbalsta saņēmēji ir arī pašvaldību kapitālsabiedrības, uzskatām, ka nacionālais finansējums daļēji sedzams arī no pašvaldību kapitālsabiedrības finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt apakšpunktu, norādot "4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros". 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums

Lūdzam pārskatīt noteikumu projektā, tā anotācijā un protokollēmuma projektā pasākumu finansējumu atbilstoši precizētajam Programmas papildinājumam.
Kā arī lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.pielikumā norādīto projektu finansējumu, lai finansējums projektos nepārsniedz plānoto finansējumu pasākumu līmenī tai skaitā, pa finansējuma avotiem (ES fondu finansējums projektu līmenī nepārsniedz plānoto ES fondu finansējumu, tāpat arī ar valsts budžeta finansējumu).
Norādām, ka patreiz noteikumu projektā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums pārsniedz 85 procentus no kopējā finansējuma apmēra. 


Piedāvātā redakcija
Plānotais finansējums: 4.1.1.1.pasākums (1.-4.k)124 549 445 = 105 867 028 (ERAF) + 18 682 417 (Nacionālais līdzf.); 4.1.1.2.pasākums134 894 350 = 114 660 197 (ERAF) + 20 234 153 (Nacionālais līdzf.); Pieejamais finansējums:4.1.1.1.pasākums (1.-4.k)124 549 445 = 105 867 028 (ERAF) + 18 682 417 (Nacionālais līdzf.); 4.1.1.2.pasākumam 88 212 058 = 74 980 248 (ERAF) + 13 231 810 (Nacionālais līdzf.);
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu, kurā norādījām, ka "atbilstoši ERAF regulas Nr.2021/1058 7.panta d) apakšpunktam ERAF un Kohēzijas fonda atbalstu nedrīkst piešķirt uzņēmumiem, kuriem konstatējamas grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes, kas tiek vērtēti saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta nosacījumiem. Līdz ar to šo noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar atbilstošu punktu par nepieciešamību veikt pārbaudi, vai šajos noteikumos noteiktie finansējuma saņēmēji neatbilst grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta nosacījumiem".
Kaut arī Veselības ministrija ir skaidrojusi, ka "šī prasība – pārbaudīt, vai atbalsta saņēmējs neatbilst grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta nosacījumiem – ir iekļauta 4.1.1.1. un 4.1.1.2. pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijos, līdz ar to, nesaskatām nepieciešamību dublēt šo nosacījumu noteikumu projektā", norādām, ka visām būtiskajām normām, kas regulē atbalsta pasākuma īstenošanu, ir jābūt ietvertām attiecīgajā ārējā normatīvajā aktā.
Turklāt atbilstoši Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadošās iestādes izstrādātās metodikas "Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektu iesniegumu atlases metodika 2021.–2027.gadam" 73.rindkopai (6.1.sadaļa "Grūtībās nonākuša saimnieciskās darbības veicēja noteikšana") prasība novērtēt, vai projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja tāds ir paredzēts) nav grūtībās nonācis saimnieciskās darbības veicējs, ir attiecināma (iekļaujama kritērijos), ja prasības izvirzītas MK noteikumos par SAM īstenošanu.

Vienlaikus, ņemot vērā to, ka praksē ir grūtības pārbaudīt atbalsta saņēmēja atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam no publiski pieejamiem informācijas avotiem, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredzētu pienākumu atbalsta saņēmējam iesniegt apliecinājumu, lai pārliecinātos, ka atbalsts netiek piešķirts tādam subjektam, kuram ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka nepieciešams atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu arī gadījumā, kad tiek veikta cita saimnieciskā darbība, lūdzam precizēt MKN 26.punktu, piemēram, šādā redakcijā: “Ja tiek konstatēts, ka infrastruktūrā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikta ne vien papildinoša saimnieciskā darbība, kas pārsniedz šo noteikumu 25. punktā minēto apmēru, bet arī tiek veikta cita saimnieciskā darbība, projekta iesniedzējam proporcionāli šai infrastruktūras daļai platības, laika vai finanšu izteiksmē ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka Veselības ministrijai līdz projektu atlases uzsākšanai izstrādā un saskaņo ar CFLA papildinošas saimnieciskās darbības metodiku.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punkta tabulā 4.1.1.5. pasākumam norādīto finansējumu, ņemot vērā, ka, sasummējot ERAF finansējumu un nacionālo VB finansējumu, veidojas  5 402 780 euro, nevis 5 402 781 euro.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams salāgot noteikumu projektā un MK sēdes protokollēmuma projektā noradīto finansējumu 4.1.1.1. un 4.1.1.2. pasākumiem ar anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto finansējumu, ņemot vērā, ka tie atšķiras.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst 1.6. apakšpunktu, tā kā MK noteikumu projektā nav paredzētas vienkāršotās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 8.un 10.punktus, aizstājot "specifiskais iznākuma rādītājs" ar vārdiem "iznākuma rādītājs", ņemot vērā to, ka saskaņā ar Vadlīnijām Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā ir paredzēti trīs rādītāju veidi- iznākuma, rezultāta un nacionālie rādītāji.  
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 21.punktā vārdus "Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei (turpmāk - sadarbības iestāde)" ar vārdiem "sadarbības iestādei", ņemot vērā, ka iestāde, kas veic sadarbības iestādes funkcijas ir noteikta ar Eiropas Savienības fondu 2021-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 12.panta pirmo daļu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Finanšu ministrijas vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 21.atsaucē noteikto lūdzam precizēt 33.1. un 33.2.apakšpunktu redakcijas attiecībā uz projekta tiešo attiecināmo izmaksu sliekšņiem (skat. piedāvātās redakcijas).


Piedāvātā redakcija
33.1. ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir virs 5 000 000 euro - nepārsniedzot 84 787 euro gadā;

33.2. ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir līdz 5 000 000 euro (ieskaitot), ierobežojumu aprēķina ar minimālo izmaksu bāzi 34 422 euro gadā, pieskaitot 0,64 procentus no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot projekta vadības personāla izmaksas;
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt noteikumu projekta 45.2.apakšpunktu un 47.punktu, svītrojot vārdu "projekta" pirms vārdiem "noslēguma maksājuma pieprasījumu".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā iekļaut pienākumu finansējuma saņēmējam izstrādāt nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta (Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012  61. pantā noteikto), krāpšanas un korupcijas risku neesamību, kā arī, noteikt, ka finansējuma saņēmējs paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 49.2.1.punktā vārdu "pēdējo" ar vārdu "noslēguma", ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumos Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" noteiktos maksājumu veidus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj datus tikai par 7.un 10.punktā norādītajiem rādītājiem, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par kārtību, kādā tiek nodrošināta pārējo rādītāju datu uzkrāšana un ziņošana KPVIS. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 52.punktu, norādot, kāds ir maksimālais viena avansa maksājuma apmērs.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums salāgot informāciju anotācijā ar noteikumu projektu attiecībā uz to, par kādiem rādītājiem finansējuma saņēmējs uzkrāj datus. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar noteikumu projekta 49.5. apakšpunktu finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par 7. un 10. punktā minētajiem rādītājiem, kas ir iznākuma rādītāji.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka rindkopā, kurā norādīts pasākuma kopējais finansējums, tiek norādīts finansējums par vairākiem pasākumiem, lūgums precizēt anotācijas tekstu, norādot, ka finansējums norādīts par 4.1.1.1. pasākuma pirmo kārtu, 4.1.1.2. un 4.1.1.5. pasākumiem. 
Piedāvātā redakcija
4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas, 4.1.1.2. un 4.1.1.5. pasākumu ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 243 890 286 euro, ...