Atzinums

Projekta ID
22-TA-2003
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
31.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot jēdzienu “savstarpēji nesaderīgas klientu grupas”, vai noteikt kritērijus pakalpojumu saderības izvērtēšanai. Bez šāda skaidrojuma pastāv interpretācijas iespējas, kas var būt par šķērsli pakalpojumu  organizēšanai vienā ēkā.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vēra to, ka praksē sociālā rehabilitētāja un sociālā aprūpētāja pienākumi un funkcijas dublējas ar citu 28. punktā noteikto speciālistu uzdevumiem un funkcijām, iesākām sociālo rehabilitētāju un sociālo aprūpētāju neiekļaut obligāti nodrošināmo speciālistu sarakstā. Tāpat daudzās bērnu aprūpes iestādēs pakalpojums tiek sniegts jauniešiem vecumā no 14 gadiem, kuri šajā vecumā spēj sevi aprūpēt, viņiem nav nepieciešama aprūpētāja vai aukles iesaiste. Ņemot vēra minēto, aicinām obligāto speciālistu sarakstā neiekļaut aprūpētāju un aukli. 
 
 
Piedāvātā redakcija
"28. Bērnu aprūpes institūcija sociālo pakalpojumu sniegšanā nodrošina sociālā darbinieka vai sociālā pedagoga un sociālā audzinātāja iesaisti, nepieciešamības gadījumā arī sociālā aprūpētāja, sociālā rehabilitētāja, aprūpētāja vai aukļa iesaisti." 
 
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aprūpē esošajiem bērniem sadzīves prasmes tiek mācītas ikdienā un sadarbībā ar aprūpes iestādes speciālistiem. Bērniem tiek nodrošināta līdzdalība lēmumu pieņemšanā un iespēja izvēlēties ēdienu, apģērbu, dažādas sadzīves lietas. Iespēja patstāvīgi iepirkties (bez aprūpes iestādes darbinieka klātbūtnes) un veikt maksājumus bērniem tiek dota pamatojoties uz katra bērna brieduma un prasmju pakāpi. 
Pēc grozījumos iekļautās redakcijas nav saprotams, vai paredzēts, ka aprūpes iestādei būs pienākums izsniegt naudas līdzekļus bērniem visu vajadzību nodrošināšanai, neņemot vērā bērna vecumu, prasmes u.c. riskus. 
 
Piedāvātā redakcija
"30.8. nodrošina aprūpē esošiem bērniem līdzdalību produktu, apģērbu un apavu iegādē, t.sk., iespēju saņemt no bērnu aprūpes institūcijas budžeta līdzekļus minēto preču iegādei, ja šāda rīcība atbilst bērna  gribai, spēju un brieduma pakāpei"
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aprūpē esošajiem bērniem sadzīves prasmes tiek mācītas ikdienā un sadarbībā ar aprūpes iestādes speciālistiem. Bērniem tiek nodrošināta līdzdalība lēmumu pieņemšanā un iespēja izvēlēties ēdienu, apģērbu, dažādas sadzīves lietas. Iespēja patstāvīgi iepirkties (bez aprūpes iestādes darbinieka klātbūtnes) un veikt maksājumus bērniem tiek dota pamatojoties uz katra bērna brieduma un prasmju pakāpi. 
Pēc grozījumos iekļautās redakcijas nav saprotams, vai paredzēts, ka aprūpes iestādei būs pienākums izsniegt naudas līdzekļus bērniem visu vajadzību nodrošināšanai, neņemot vērā bērna vecumu, prasmes u.c. riskus.
 
Piedāvātā redakcija
"34.6. naudas līdzekļus pārtikas produktu, apģērba un apavu iegādei, kā arī citu maksājumu veikšanai personīgo vajadzību  apmierināšanai, ievērojot bērna spējas un prasmes naudas līdzekļu vadībā"
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka bērnu aprūpes iestādē koplietošanas telpas var būt dažādi iekārtotas, lūdzam sniegt skaidrojumu, kādēļ prasībās netiek minēts koplietošanas telpas mērķis, bet tiek noteiktas prasības nodrošināt tieši galdu un krēslus. Vai piem. telpa, kurā krēslu vietā būs nodrošināti sēžammaisi “pufi” tiks uzskatīta par atbilstošu prasībām? 
Aicinām labot apakšpunkta redakciju, norādot koplietošanas telpu mērķi. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
No esošās redakcijas nav saprotams, kuros gadījumos pilngadīgo aprūpes institūcija sedz klienta līdzmaksājumu un kuros nesedz, t.i., sedz vienmēr, ja līdzmaksājums klientam noteikts, vai arī klientam pašam jāmaksā līdzmaksājums un institūcija sedz, ja klients no saviem pensijas 15% vai citiem ienākumiem nevar samaksāt līdzmaksājumu. Mūsuprāt šos izdevumus pilngadīgo aprūpes institūcijai būtu jāsedz.
 
Piedāvātā redakcija
56.5. vismaz kompensējamo zāļu sarakstā iekļautos medikamentus un medicīniskās ierīces, atbilstoši ārstējošā ārsta ordinācijām klientam un sedz klienta līdzmaksājumu, ja tāds noteikts.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Piemēram, Rīgas valstspilsētas pašvaldība jau no 2018.gada rīdziniekiem piedāvā iespēju saņemt ģimenes videi pietuvināta pilngadīgo aprūpes institūcijas pakalpojuma saņemšanu. Esošie šāda tipa pakalpojuma sniedzēji (gan pašvaldības, gan arī līgumorganizācijas), projektējot un nodrošinot pakalpojumu, ir ņēmuši vērā Rīgas valstspilsētas pašvaldības saistošajos noteikumos noteikto prasību guļamistabām - izvietoti ne vairāk kā trīs klienti vienā guļamistabā.
Ja turpmāk guļamistabās nevarēs izvietot vairāk par diviem klientiem, esošajiem ģimenes videi pietuvināta pilngadīgo aprūpes institūcijas pakalpojuma sniedzējiem būs jāsamazina vietu skaits, kas pašreizējā situācijā, pieprasījumam pēc pakalpojuma esot lielākam nekā piedāvājumam (piem., Rīgā rinda uz pilngadīgo aprūpes institūcijas pakalpojumu – ap 500 personas), vēl vairāk ierobežos rīdziniekiem šī pakalpojuma saņemšanas iespējas pēc iespējas ātrākā laikā periodā. Tāpat tiks radītas neērtības esošajiem klientiem, pārvietojot tos uz citām telpām, kā arī, samazinoties pakalpojuma apjomam, radīsies finansiāli zaudējumi pakalpojuma sniedzējiem, kuri sākotnēji plānojot pakalpojumu bija rēķinājušies ar noteiktu vietu skaitu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, piedāvājam šīs prasības ieviešanai paredzēt pārejas periodu 5 gadi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atelpas brīža pakalpojums mājvietā bērniem šobrīd tiek īstenots tikai kā Labklājības ministrijas pilotprojekts. Pilotprojekta gaita un rezultāti nav izdiskutēti ar pašvaldībām, kā arī anotācijā nav sniegta pamatota informācija par šajā punktā iekļautajām prasībām un kritērijiem pakalpojuma nodrošināšanai, t.sk., attiecībā uz pakalpojuma sniegšanas laika periodu.
Ņemot vērā minēto, piedāvājam izslēgt minēto punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Precizēt 187.punktā atsauci uz 31.5. apakšpunktu. Noteikumos Nr.338 un šo noteikumu grozījumu projektā nav 31.5.apakašpunkts.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā šo grozījumu ietvarā plānotās izmaiņas 9.1.3.punktā un noteikumu 9.1.1.; 9.1.2. punktos noteikto, t.i. iespēju nepieciešamo apmācību stundu skaitu nodrošināt 3 gadu laikā, aicinām neierobežot darba devēja/ ņēmēja iespējas plānot apmācību grafiku noteikto 3 gadu laikā. 
 
Priekšlikums: 
Nepapildināt noteikumus ar 9.1.3.1 apakšpunktu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piemēram, Rīgas valstspilsētas pašvaldībā aprūpes mājās pakalpojumu var saņemt vairākos veidos: materiālā atbalsta veidā, aprūpes mājās pakalpojuma veidā un individualizēta aprūpes pakalpojuma veidā (vaučera princips). Šobrīd bērna pieskatīšana, uzraudzība un saturīga laika pavadīšana tiek nodrošināta tikai individualizēta aprūpes pakalpojuma ietvaros. Pakalpojuma ietvarā, ko nodrošina Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā izraudzīts aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs, tiek nodrošinātas bērna pamatvajadzības, sniegta palīdzība mājas darbu veikšanā, sniegta palīdzība personiskajā aprūpē. Lai 16.8.1 apakšpunktā minētās darbības tiktu iekļautas arī aprūpes mājās pakalpojuma saturā, pašvaldībām būs nepieciešams rast gan papildus finanšu līdzekļus šādu aktivitāšu apmaksai, gan piesaistīt pakalpojumu sniedzējus, kas būs gatavi nodrošināt šādas aktivitātes.  Ņemot vērā minēto, aprūpes mājās pakalpojuma saturiska paplašināšana, nevar tikt īstenota īsā termiņā.
Priekšlikums: Ņemot vērā iepriekš minēto, piedāvājam šīs prasības ieviešanai paredzēt pārejas periodu 3 gadi.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot terminu “ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes sociālais pakalpojums”
Piedāvātā redakcija
-