Atzinums

Projekta ID
24-TA-729
Atzinuma sniedzējs
SIA "Rīgas namu pārvaldnieks"
Atzinums iesniegts
20.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
19.61. dzīvojamās mājas īpašnieku noteiktās kārtības, prasību un normatīvajos aktos par mērījumu vienotību noteikto prasību ievērošanu (šo noteikumu 19.1. apakšpunkts);
Iebildums
Siltumenerģijas skaitītāji ir pakļauti valsts metroloģiskai kontrolei un tiem ir saistošas prasības, kas izriet no likuma “Par mērījumu vienotību”.
Siltuma maksas sadalītājiem ir saistošs standarts LVS EN 834:2013 “Siltumenerģijas patēriņa noteicēji dzīvokļa apsildes radiatoriem. Ierīces ar elektroenerģijas avotu” un LVS NE 834+AC:2021 “Siltumenerģijas patēriņa noteicēji dzīvokļa apsildes radiatoriem. Ierīces ar elektroenerģijas avotu”.
Lai arī Noteikumu projekta anotācijā minēts, ka Jaunā patēriņa noteikšanas sistēma sastāv no piecām daļām, Noteikumu projektā nav noteikts, kādas prasības tiek izvirzītas un kādām ir jāatbilst Jaunajai patēriņa noteikšanas sistēmai, kā notiks tās darbības atbilstības noteikšana, lai dzīvokļu īpašnieki un dzīvojamo māju pārvaldnieki varētu pārliecināties, ka tirgū piedāvātās ierīces būs atbilstošas un uzskatāma par Jaunā patēriņa noteikšanas sistēmu un individuālais siltumenerģijas patēriņš tiks noteikts korekti.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
33.2. ierīce nav ar CE atbilstības marķējumu un nav veikta produkta  atbilstības novērtēšana saistošajam normatīvajam regulējumam attiecībā uz mērīšanas līdzekļu prasībām vai radioiekārtu regulējumā noteiktajām prasībām;
Iebildums
Papildus vēršam uzmanību, ka siltumenerģijas patēriņu nevar mērīt ar jebkuru ierīci, kas atbilst radioiekārtu regulējumā noteiktajām prasībām (Noteikumu projekta 11.punktā ietvertā 33.2.apakšpunkta redakcija) un attiecībā, uz kuru tās ražotājs pats ir apliecinājis, ka viņa produkts ir atbilstošs, un uzlicis CE atbilstības marķējuma zīmi.
CE zīme nenorāda, ka Eiropas savienība vai autorizēta tās iestāde produktu ir apstiprinājusi kā drošu un atbilstošu.
Sabiedrība savā līdzšinējā darbībā jau ir saskārusies ar gadījumiem, kad dzīvokļu īpašnieki individuālā siltumenerģijas patēriņa noteikšanas nolūkos savos dzīvokļos ir uzstādījuši tirgū esošas ierīces, kuru funkcionalitāte un atbilstība nav pierādāma un tehniskā informācija nav pieejama ne dzīvokļu īpašniekiem, ne pārvaldniekam, līdz ar to rodas daudz strīdu starp ieinteresētajām pusēm, neskaidrības par to darbību un tās faktiski nav izmantojamas.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt Noteikumu projekta 11.punktā ietvertā 33.2.apakšpunkta saturu, kā arī papildināt to ar vārdiem “patērētājiem, kas uzstādījuši ierīci, nav pieejami ierīces tehniskie dokumenti, lietošanas instrukcija un dokuments, kas apliecina ierīces atbilstību prasībām, kas noteiktas standartā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijā minēts, ka šī iniciatīva ir balstīta uz minētās sistēmas izstrādātāju ierosinājumu, kas nozīmē, ka, lai izvairītos no situācijas, ka normatīvais akts tiek pieņemts tikai viena komersanta interesēs un nepamatoti ierobežojot konkurenci, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, vai Jaunā patēriņa noteikšanas sistēmas atbilstību ir vērtējuši neatkarīgi eksperti, kā arī vai ir veiktas konsultācijas ar neatkarīgiem nozares ekspertiem par alternatīviem, inovatīviem risinājumiem siltumenerģijas patēriņa noteikšanai telpās, kas nav tikai un vienīgi saistīti ar “periodiski fiksētus siltumnesēja caurplūdes un apkures cauruļvadu virsmu temperatūras datus”.

Lai izvairītos turpmāk no neskaidrībām un iespējamas negodīgas komercprakses, piedāvājot dzīvokļu īpašniekiem uzstādīt kādas ierīces un piedēvējot tām īpašības, kas faktiski nepastāv un ar kurām pēc būtības nevar noteikt siltumenerģijas patēriņu vai veikt siltuma maksas sadali, nepieciešams papildināt anotāciju ar detalizētu skaidrojumu, ar ko atšķiras Jaunā patēriņa noteikšanas sistēma no Noteikumos minētajiem siltuma maksas sadalītājiem, kā arī Noteikumu projektā ietvert norādi uz konkrētiem normatīviem aktiem saistībā ar tehniskām prasībām vai standartiem, kuri būs saistoši vai kuriem ir pakļauta Jaunā patēriņa noteikšanas sistēma un tās sastāvā esošās ierīces.

Pieņemot, ka Jaunās patēriņa noteikšanas sistēmas ieviešana radīs dzīvokļu īpašniekiem un lietotājiem tehniskas rakstura jautājumus un neskaidrības, un dzīvojamo māju pārvaldniekiem būs jāspēj noteikt, vai konkrētā ierīce vispār ir izmantojuma siltumenerģijas patēriņa noteikšanai, lūdzam papildināt Noteikumu projekta anotāciju ar informāciju, kurā iestādē patērētāji un to pilnvarotās personas varēs vērsties, lai saņemtu informāciju vai komersantu piedāvātās ierīces un sistēmas ir derīgas siltumenerģijas patēriņa mērīšanai un atbilst Noteikumu projektā minētajai Jaunajai patēriņa noteikšanas sistēmai.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
3. Personai, kura aprēķina maksājamo daļu, vai saskaņā ar dzīvojamās mājas īpašnieku lēmumu citai pilnvarotajai personai ir tiesības pārbaudīt dzīvoklī, nedzīvojamā telpā vai mākslinieka darbnīcā uzstādīto individuālā siltumenerģijas patēriņa ierīču (tai skaitā siltuma maksas sadalītāju un siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmas sensoru)  rādījumus, darbību un plombu tehnisko stāvokli, kā arī par saviem līdzekļiem veikt skaitītāja pirmstermiņa verificēšanu, nomaiņu.
Priekšlikums
Noteikumu projektā paredzēts (Noteikumu projekta 1., 3.punkts), ka turpmāk individuālā siltumenerģijas patēriņa noteikšanai varēs izmantot ne tikai siltumenerģijas skaitītājus un sadalītājus, bet arī “siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu, kas izmanto tiešsaistē periodiski fiksētus siltumnesēja caurplūdes un apkures cauruļvadu virsmu temperatūras datus, siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmas sensoru” (turpmāk - Jaunā patēriņa noteikšanas sistēma), kas ir pretrunā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu par siltumenerģijas patēriņa uzskaiti dzīvojamās mājās.
Ministru kabineta 2008.gada 21.oktobra noteikumu Nr.876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36.1. punktā noteikts, ka dzīvokļu īpašnieku kopība vai tās pilnvarotā persona, kura darbojas visu dzīvojamās mājas īpašnieku vārdā, sadala piegādātāja izrakstītajā rēķinā noteikto maksājumu par patērēto siltumenerģiju starp dzīvokļu īpašumu īpašniekiem, nodrošinot maksājuma par patērēto siltumenerģiju sadalīšanu, pamatojoties uz normatīvajos aktos par dzīvojamo māju pārvaldīšanu noteiktajām siltumenerģijas aprēķinu metodikām un ņemot vērā faktisko patēriņu, ja ir uzstādīti individuālie siltumenerģijas skaitītāji vai siltuma maksas sadalītāji.
Dzīvojamai mājai piegādātās siltumenerģijas daudzuma noteikšana un katra īpašnieka maksājamās daļas noteikšana notiek saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem” (turpmāk – Noteikumi).
Atbilstoši Noteikumu 23.punktam ja, nosakot maksājamo daļu, tiek izmantota siltumenerģijas uzskaites (sadales) kārtība, kas nav minēta Noteikumu 19. punktā, dzīvojamās mājas īpašnieki var vienoties arī par citas, šo noteikumu pielikumos neminētas siltumenerģijas patēriņa metodikas izmantošanu, ja tiek ievēroti Noteikumu pielikumos minētajās metodikās noteiktie siltumenerģijas sadales aprēķinu principi.
Dzīvokļu īpašnieki ir pilnvaroti vienoties par “metodiku”, tomēr nevar pretēji Noteikumos paredzētajam pieņemt lēmumu, ka siltumenerģijas uzskaitei un maksājamās daļas noteikšanai tiks izmantota cita ierīce, kas nav siltumenerģijas skaitītājs vai nav siltuma maksas sadalītājs jeb alokators.
Saskaņā ar Noteikumu 19.3., 19.4.apakšpunktos un 31.punktā minēto dzīvokļu īpašumos iespējama individuālo siltumenerģijas skaitītāju vai siltuma maksas sadalītāju uzstādīšana.
Ministru kabineta 2020.gada 10.decembra noteikumu Nr.730 “Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības” 5.punkts paredz, ka daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā patērētās siltumenerģijas uzskaitē izmanto attālināti nolasāmus individuālus siltumenerģijas patēriņa skaitītājus vai individuālus siltuma maksas sadalītājus katram sildelementam, ja individuālu siltumenerģijas patēriņa skaitītāju uzstādīšana nav tehniski iespējama vai nav ekonomiski pamatota. Individuālie siltumenerģijas patēriņa skaitītāji atbilst metroloģiskajām prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par mērījumu vienotību, bet individuālie siltuma maksas sadalītāji – normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem.
Tātad no spēkā esošajiem normatīvajiem tiesību aktiem izriet, ka individuāli patērētās siltumenerģijas uzskaitei un maksājamās daļas noteikšanai var izmantot divu veidu ierīces - siltumenerģijas skaitītājus vai siltuma maksas sadalītājus jeb alokatorus atbilstoši noteiktā standarta prasībām.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
19.6 Siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmas izmantošanai dzīvojamās mājas siltumenerģijas patēriņa sadalījumam nodrošina:
Priekšlikums
Ierosinām Noteikumu projektā noteikt, ka vienas mājas dzīvokļu īpašumos ir uzstādāma viena veida Jaunā patēriņa noteikšanas sistēma, kā tas jau ir paredzēts Noteikumos attiecībā uz siltuma maksas sadalītājiem, lai dzīvokļos uzstādīto ierīču - sensoru sniegtie dati būtu savstarpēji salīdzināmi, neveidotos siltumenerģijas patēriņa uzskaites kļūdas un attiecīgi siltumenerģijas patēriņa starpība.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
33.1. dzīvojamā mājā individuālā siltumenerģijas patēriņa ierīces tiek uzstādītas mazāk par 70% no kopējā dzīvokļu īpašuma skaita;
Priekšlikums
Nolūkā samazināt siltumenerģijas patēriņa uzskaites starpību līdz minimumam un nodrošināt, lai siltumenerģijas patēriņa uzskaite un maksājumu sadale starp dzīvokļu īpašniekiem būtu objektīva un taisnīga, Sabiedrība ierosina Noteikumu projektā noteikt, ka Jaunā patēriņa noteikšanas sistēma ir izmantojama tikai tad, ja tā ir uzstādīta, visos dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašumos un tās dati ir attālināti nolasāmi.

 
Piedāvātā redakcija
-