Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-1421
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atsaucoties uz IZM izziņas 22.punkta skaidrojumu, un anotācijā iekļauto informāciju, ka arī mentors var tikt piesaistīts kā darbu vadītājs, aicinām mentoru iekļaut arī MKN projekta 2.12.punkta redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 14.punktu, ņemot vērā, ka no šā brīža redakcijas nav skaidri saprotams, ka, ja projekta iesniedzējs ir privāto tiesību juridiskā persona, projekta iesniedzējs projekta īstenošanai nepieciešamo nacionālo līdzfinansējumu nodrošina no projekta iesniedzēja privātā finansējuma nevis no valsts budžeta.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktās izmaiņas MK noteikumu projektā uz šo versiju, lūdzam precizēt noteikumu projekta 24. punktu, nodrošinot, ka sadarbības partneriem tiek segtas tikai faktiskās izmaksas, kas pakalpojumu un materiālu iegādes gadījumā nepārsniedz vidējo tirgus cenu, savukārt attiecībā uz atlīdzību projekta personālam izmaksas personālam nepārsniedz vidējās darba samaksas apmēru saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē, tādējādi izslēdzot ekonomisko priekšrocību tiem. Komercdarbības atbalsts sadarbības partneru līmenī tiek izslēgts, pierādot, ka neizpildās ekonomiskā priekšrocības pazīme, jo samaksa nepārsniedz CSP līmeni, taču gadījumā, ja plānots segt vienkārši daļu no atalgojuma, tad priekšrocību izslēgt vairs nav iespējams, jo secināms, ka atbalsts vienkārši aizvieto sadarbības partnera darbības izmaksas. Ja nevar nodrošināt atbilstību CSP līmenim, tad sadarbības partneriem sniegtais atbalsts būs kvalificējams kā komercdarbības atbalsts un tam attiecīgi jāpiemēro atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju, tai skaitā, skaidrojot, vai tiešām sadarbības partnerim ir attiecināmas izmaksas, kas saistītas studentu inovāciju pieteikumu īstenošanas nodrošināšanu, bet izkļaujot vienkāršotās izmaksas par studentu pieteikumu īstenošanu.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar MK noteikumu projekta anotācijā norādīto informāciju, projekta minimālais attiecināmais publiskais finansējums ir 250 000 euro, līdz ar to lūdzam savstarpēji salāgot redakcijas vai papildināt MK noteikumu projektu ar šo nosacījumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām MK noteikumu projekta 37.1.1. - 37.1.3. apakšpunktos papildināt, kuras personāla izmaksas attiecināmas tikai finansējuma saņēmējam un kuras arī sadarbības partnerim (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai neradītu liekus interpretācijas riskus par citu projektu, aicinām 37.1.2.2.apakšpunktā precizēt, ka tās ir 'citas 'projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Attiecīgi redakcionāli precizējumi veicami arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
37.1.2.2. citas projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas), kas iesaistās studentu inovāciju programmas īstenošanā, izņemot šo noteikumu 37.1.2.1. apakšpunktā minētās izmaksas;
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, IZM izziņas 47.punktā sniegto skaidrojumu, ka studējošo mobilitātes nav izslēdzama un atsevišķos gadījumos tā var būt nepieciešama, aicinām šajā un/vai anotācijā iekļaut informāciju, kas tas ir pieļaujams atsevišķi pamatotos gadījumos, lai nodrošinātu to, ka katrā studentu inovāciju pieteikumā netiktu saplānotas šādas aktivitātes, tādējādi aizvirzoties no pasākuma koncepta, kas ir par studentu inovētspēju un uzņēmējspēju attīstīšanu, izstrādājot produktu un tehnoloģiju prototipus, nevis studentu mobilitātes atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka telpu īrei nav noteiktas ierobežojošas normas un finansējuma saņēmējs varēs īrēt gan ārpus esošās telpas, gan pašas augstskolas, aicinām dzēst iekavās norādīto papildinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt apakšpunkta redakciju atbilstoši Vadlīnijās Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" norādītajiem nosacījumiem par darba vietu aprīkojuma iegādes vai īres izmaksām.
Piedāvātā redakcija
jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas finansējuma saņēmējam, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja personāls ir nodarbināts saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam un ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu; 
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kuras atbalstāmās darbības īstenošanai un kādas pakalpojuma izmaksas tiek paredzētas MK noteikumu projekta 37.5. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu Nr. (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 54.panta b) apakšpunktā noteikto, netiešo izmaksu likme rēķināma 15 % apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām. Lūdzam skaidrot atšķirīgas pieejas noteikšanu attiecībā uz MK noteikumu projekta 37.1.2.1. apakšpunktā noteiktajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrai nosacījumu izpratnei aicinām precizēt, vārdus "var būt līdz 90 procenti", aizvietojot ar vārdiem "nepārsniedz 90 procentus".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Kontekstā ar anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" ietverto informāciju par demarkāciju, kā arī atsaucoties uz IZM izziņas 61.punkta skaidrojumu, ka 1.1.1.9. pasākumā pēcdoktorants studentu var noalgot kā tehnisko personālu sava pētniecības pieteikuma ietvaros, līdz ar to ir saskatāms risks, ka tas pats students var startēt inovāciju grantu programmā, aicinām IZM papildināt anotāciju ar informāciju, kā tiks nodrošināta demarkācija ar 1.1.1.9.pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz Anotācijas sadaļā 'Risinājuma apraksts" minētajām zemes platības izmaksām kā ar studentu pieteikumu saistītajām materiālu un pakalpojumu tiešajām attiecināmajām izmaksām (skat. 14. lpp) , vēršam uzmanību, ka zemes platības izmaksas studentu pieteikumu īstenošanas kontekstā ir svītrojamas, jo MKN 37.2.2. apakšpunkts pie ar studentu inovāciju pieteikumu īstenošanu saistītajām materiālu un pakalpojumu izmaksām tādas izmaksas neparedz, kā arī atbilstoši MKN 48.2.apakšpunktam, zemes platības izmaksas ir attiecināmas uz ieguldījumu natūrā. Arī elektronikas komponentes un moduļi nav minēto MKN 37.2.2.apakšpunktā. Aicinām pārskatīt!
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" iekļauto atsauci uz MK 2004. gada 24. augusta noteikumu Nr. 740 “Noteikumi par stipendijām” 4.3. apakšpunktu, vēršam uzmanību, ka minētie MKN ir zaudējuši spēku un tā vietā ir izdoti  MK 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr. 818 "Noteikumi par stipendijām". Lūdzam precizēt, kā arī pārskatīt atsauci uz spēkā esošo MKN apakšpunktu, kas nosaka paaugstinātas stipendijas apmēru. Vienlaicīgi nav skaidrs, kāpēc minēta atsauce uz MKN par stipendijām, jo īpaši atsauce uz punktu, kas nosaka, ka paaugstinātās stipendijas apmērs nepārsniedz minimālās stipendijas divkāršu apmēru (augstākminētie noteikumi nosaka min.stipendijas apmēru 15 eur).



 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" minēto, ka stipendijas apjoms, ilgums un pretendēšanas reižu skaits tiek noteikts atbilstoši projekta iesniedzēja izstrādātai kārtībai [..] (skat. 10. pp), tad  lai neradītu liekas interpretācijas iespējas, aicinām IZM precizēt anotācijā ietverto informāciju attiecībā uz stipendiju apjomu, ilgumu, kas tiek noteikts atbilstoši projekta iesniedzēja izstrādātai kārtībai papildināt arī ar atsauci uz 37.2.1.apakšpunkta nosacījumiem (nosaka mērķstipendiju limitus).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz anotācija sadaļā "Risinājuma apraksts" minēto, ka komersantu iesaistes rādītāja izpildi apliecina dokumenti, kas pierāda, ka projekta sadarbības partneris: (1) piešķir finansējumu programmas īstenošanai; (2) deleģē organizācijas speciālistus kā studentu darba vadītājus vai mentorus projekta īstenošanas nodrošināšanai vai kā ekspertus studentu inovāciju projektu atlasē un novērtēšanā vai (3) nodrošina piekļuvi studentiem organizācijas infrastruktūrai studentu inovāciju pieteikumu īstenošanai.
Tā kā tai pat laikā pasākuma koncepts paredz atlīdzību studentu darbu vadītājiem, tad teorētiski ir risks par to, ka kāds komersants piešķir finansējumu inovāciju grantu programmas īstenošanai, vienlaicīgi deleģējot savu darbinieku kā atalgojamo studentu darbu vadītāju. Tādējādi var sanākt nosacīta 10 % privāta līdzfinansējuma piesaiste programmai.
Lūdzam IZM anotācijā skaidrot, kā tiks novērsta šādu situāciju veidošanās.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" skaidroto, ka, 'nav pieļaujama situācija, ka no ideju bankas izvēlēta konkrēta komersanta pieteikta ideja, komersantam piederošs intelektuālais īpašums, ko students attīsta studentu inovāciju pieteikuma ietvaros, tiek nodots konkrētajam komersantam, tādējādi komersantam iegūstot ekonomiskas priekšrocības, kādas tas nevarētu iegūt tirgus apstākļos", aicinām IZM papildināt  anotāciju ar informāciju, kā šādā situācijā augstskolai būtu jārīkojas, vismaz iekļaujot  atsauci uz normatīvo aktu vai tā projektu, kur intelektuālā īpašuma atsavināšanas kārtības būs atrunāta.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam rindkopā "Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām un publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu" norādīt atsauci uz jauno finanšu regulu - Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija).
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju "Ja inovāciju pieteikumu īstenošanas ietvaros/rezultātā tiek konstatēts atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai, proti, inovāciju pieteikuma īstenotājs uzsāk saimniecisku darbību, dibina jaunuzņēmumu, un atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs lemj par de minimis atbalsta piešķiršanu inovāciju pieteikuma īstenotājam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību", salāgojot to ar noteikumu projekta 64.punktu, dzēšot vārdu "rezultātā".
Piedāvātā redakcija
"Ja inovāciju pieteikumu īstenošanas ietvaros tiek konstatēts atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai, proti, inovāciju pieteikuma īstenotājs uzsāk saimniecisku darbību, dibina jaunuzņēmumu, un atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs lemj par de minimis atbalsta piešķiršanu inovāciju pieteikuma īstenotājam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību."
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt nosacījuma par studējošo prasmju un attieksmes novērtēšanu un iesaistīto mācībspēku, darba vadītāju, mentoru, komersantu un studējošo atgriezeniskās saites analīzi par dalību programmā un labās prakses un pieredzes integrēšanu studiju procesā  sasaisti ar projekta iesnieguma kvalitātes vērtēšanas kritēriju Nr. 3.1. un Nr. 3.4. izpildes uzraudzību.
Precizējums nepieciešams, lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par nosacījuma izpildes nodrošināšanas pārbaudi - saturiski tiks vērtēts gala atskaites ietvaros, kur informācija iesniedzama angļu valodā.
Lūdzam anotācijā norādīto informāciju: "Sadarbības iestāde neveic iesniegtās informācijas satura izvērtēšanu, bet uzrauga minēto kritēriju izpildi." aizvietot piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs iesniedz informāciju pie attiecīgā maksājuma pieprasījuma, taču Sadarbības iestāde neveic iesniegtās informācijas satura izvērtēšanu, minēto kritēriju izpildes izvērtējumu veiks ārvalstu eksperti gala rezultātu izvērtējuma ietvaros.
 
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk