Projekta ID
24-TA-1532Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas ierosinātie grozījumi Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam, kas paredz iekļaut jaunu iznākuma rādītāju, kas ir tiešā veidā attiecināms uz 2.1.1.6.pasākuma "Pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšana" 2.kārtas īstenošanu, vēl nav apstiprināti nacionālā līmenī un secīgi Eiropas Komisijā, lūdzam papildināt protokollēmuma projektu ar jaunu punktu piedāvātajā redakcijā, kā arī izsekojamībai izvērstāku informāciju iekļaut anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka viena no Eiropas Savienības fondu prasībām ir, ja Ministru kabineta noteikumi par specifisko atbalsta mērķi ir attiecināmi uz infrastruktūru, tad finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus (īpašumā, ilgtermiņa nomā vai nodibinātas apbūves tiesības, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā u.c.), jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā, kas faktiski izriet no Civillikuma 994.panta regulējuma. Gadījumā, ja minētajam nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu ir izņēmums, tad minētais attiecīgi aprakstāms Ministru kabineta noteikumu anotācijā.
Noteikumu projekta 23. punkts paredz izņēmumu attiecībā uz minētā nosacījuma izpildi, proti, noteikts, ka ja atjaunīgos energoresursus izmantojošu elektroenerģiju ražojošu un/vai to saražotās enerģijas akumulējošās iekārtu uzstādāmā teritorija (zemes vienība) nav projekta iesniedzēja īpašumā, tad projekta iesniedzējs apliecina, ka projekta dzīves ciklā tam būs spēkā esošs nomas līgums vai līgums par apbūves tiesību uz zemes vienību, kurā veiktas darbības projekta ietvaros.
Savukārt noteikumu projekta 24. punktā noteikts, ka ja projektā nav slēdzams būvdarbu līgums darbību īstenošanai brīvostas teritorijā, projekta iesniedzējs apliecina, ka projekta dzīves ciklā tam būs spēkā esošs nomas līgums vai līgums par apbūves tiesību uz zemes vienību, kurā veiktas darbības projekta ietvaros.
Lūdzam papildināt minētās normas ar prasību, ka arī attiecīgās tiesības, t.i., nomas līgums vai līgums par apbūves tiesību uz zemes vienību, tiks nostiprinātas Zemesgrāmatā. Vai arī lūdzam papildināt anotāciju ar iemesliem, kāpēc attiecībā uz minēto tiek noteikts izņēmums, un īpašumtiesības nevarētu nostiprināt Zemesgrāmatā.
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projekta 23. un 24. punktu ar norādi, kādai iestādei minētājas tiesību normās noteiktais apliecinājums ir jāiesniedz. Papildus lūdzam skaidrot, vai tas būs kā projekta iesnieguma pielikums.
Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 14. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 65. panta 1. punkta "c" apakšpunktam dalībvalsts atmaksā iemaksas, kas no fondiem saņemtas darbībai, tostarp investīcijas infrastruktūrā vai produktīvas investīcijas, ja piecu gadu laikā pēc galīgā maksājuma saņēmējam vai attiecīgā gadījumā laikposmā, kas paredzēts valsts atbalsta noteikumos, saistībā ar minēto darbību notiek būtiskas izmaiņas, kas ietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tās sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Līdz ar to projekta iesniedzējam tiesības uz minēto īpašumu ir jābūt visā projekta īstenošanas laikā un vismaz piecus gadus pēc projekta īstenošanas pabeigšanas.
Noteikumu projekta 23. punkts paredz izņēmumu attiecībā uz minētā nosacījuma izpildi, proti, noteikts, ka ja atjaunīgos energoresursus izmantojošu elektroenerģiju ražojošu un/vai to saražotās enerģijas akumulējošās iekārtu uzstādāmā teritorija (zemes vienība) nav projekta iesniedzēja īpašumā, tad projekta iesniedzējs apliecina, ka projekta dzīves ciklā tam būs spēkā esošs nomas līgums vai līgums par apbūves tiesību uz zemes vienību, kurā veiktas darbības projekta ietvaros.
Savukārt noteikumu projekta 24. punktā noteikts, ka ja projektā nav slēdzams būvdarbu līgums darbību īstenošanai brīvostas teritorijā, projekta iesniedzējs apliecina, ka projekta dzīves ciklā tam būs spēkā esošs nomas līgums vai līgums par apbūves tiesību uz zemes vienību, kurā veiktas darbības projekta ietvaros.
Lūdzam papildināt minētās normas ar prasību, ka arī attiecīgās tiesības, t.i., nomas līgums vai līgums par apbūves tiesību uz zemes vienību, tiks nostiprinātas Zemesgrāmatā. Vai arī lūdzam papildināt anotāciju ar iemesliem, kāpēc attiecībā uz minēto tiek noteikts izņēmums, un īpašumtiesības nevarētu nostiprināt Zemesgrāmatā.
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projekta 23. un 24. punktu ar norādi, kādai iestādei minētājas tiesību normās noteiktais apliecinājums ir jāiesniedz. Papildus lūdzam skaidrot, vai tas būs kā projekta iesnieguma pielikums.
Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 14. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 65. panta 1. punkta "c" apakšpunktam dalībvalsts atmaksā iemaksas, kas no fondiem saņemtas darbībai, tostarp investīcijas infrastruktūrā vai produktīvas investīcijas, ja piecu gadu laikā pēc galīgā maksājuma saņēmējam vai attiecīgā gadījumā laikposmā, kas paredzēts valsts atbalsta noteikumos, saistībā ar minēto darbību notiek būtiskas izmaiņas, kas ietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tās sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Līdz ar to projekta iesniedzējam tiesības uz minēto īpašumu ir jābūt visā projekta īstenošanas laikā un vismaz piecus gadus pēc projekta īstenošanas pabeigšanas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju noteikt garāku termiņu noteikumu projekta 4.punktā noteiktā rādītāja sasniegšanai (līdz 2029.gada 31.decembrim), ņemot vērā ES fondu 2021-2027 investīciju īstenošanas attiecināmības termiņu (2029.gada 31.decembris), kā arī potenciāli mazinot administratīvo slogu termiņa kavējuma gadījumā.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.-2027.gadam iznākuma rādītājiem ir noteiktas sasniedzamās vērtības 2024.gadam un 2029.gadam (atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulai Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai nosacījumiem - turpmāk Vispārējā regula).
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.-2027.gadam iznākuma rādītājiem ir noteiktas sasniedzamās vērtības 2024.gadam un 2029.gadam (atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulai Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai nosacījumiem - turpmāk Vispārējā regula).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pasākuma atlases kārtā ir paredzēta vairāku projektu ieviešana, lai nodrošinātu tiesību normas skaidrību, aicinām precizēt 5.punkta nosacījumu attiecinot to uz projekta līmeni - t.i., ka 4. punktā minēto rādītāju projektā uzskata par sasniegtu noslēguma maksājuma veikšanas dienā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Viennozīmīgai tiesību normas izpratnei lūdzam noteikumu projekta 15., 16. un 17.punkta ievaddaļā papildināt aiz vārdiem "pakalpojumu sniedz" ar vārdiem "finansējuma saņēmējs, kas ir".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai izvairītos no situācijas, ka atbalstāmo darbību ietvaros tiek iekļautas tādas darbības, kas nav vērstas uz projekta mērķa sasniegšanu, piemēram, 28.4.apakšpunktā norādītās atbalstāmās darbības ietvaros, rosinām iekļaut papildinājumu, ka projekta iesniegumā iekļauj tikai tādas darbības, kas nodrošina projekta mērķa sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniegumā iekļauj šādas atbalstāmās darbības, kas ietver investīcijas infrastruktūras izveidei, pārbūvei vai atjaunošanai, kā arī tās funkcionalitātes nodrošināšanai, projekta mērķa sasniegšanai
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai projekta iesniedzējam būtu skaidra un vienota izpratne par to, kādas darbības ir atbalstāmas zem "tehnoloģisko iekārtu un procesu energoefektivitātes uzlabošana" un izvairītos, ka zem šīm darbībām tiek iekļautas tādas iekārtas un procesi, kas nevecina projekta mērķa sasniegšanu, rosinām precīzākai izpratnei papildināt ar paskaidrojošo palīgteikumu "ja šāda darbība paredzēta energoauditā".
Piedāvātā redakcija
sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanā iesaistīto tehnoloģisko iekārtu un procesu energoefektivitātes uzlabošana, ja šāda darbība paredzēta energoauditā.
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt norādīto atsauci uz 28.3.apakšpunktu, jo 28.3.apakšpunkts nav par izmaksām, bet atbalstāmo darbību -
sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanā iesaistīto tehnoloģisko iekārtu un procesu energoefektivitātes uzlabošana.
sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanā iesaistīto tehnoloģisko iekārtu un procesu energoefektivitātes uzlabošana.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Vispārīgā regula 63. p. 6.p.attiecībā uz darbību pabeigtību paredz ierobežojumus tikai iesniegšanas brīdī, lūdzam izvērtēt iespējamību neierobežot iesniedzējus pabeigt projektu pēc projekta iesniegšanas, pirms atbalsta lēmuma pieņemšanas. Ierobežojuma atcelšana neradīs mākslīgus apstākļus projektu īstenošanā (piespiedu pabeigšanas vilcināšanu) un, iespējams, radīs pozitīvu ietekmi n+3 (vienkārši, ātri realizējami projekti)
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kādi dati jāuzkrāj, jo pie noslēguma maksājuma pieprasījuma būs norādīts, kādas jaudas iekārta ir uzstādīta un tās jauda nemainās. Attiecīgi datus var uzkrāt par to, cik AER iekārta gada laikā saražo, cik ir patērēts.
Kā arī ir nepieciešams norādīt laika periodu, kurā ir jāziņo dati (piemēram, pēcuzraudzības periodā).
Kā arī ir nepieciešams norādīt laika periodu, kurā ir jāziņo dati (piemēram, pēcuzraudzības periodā).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.punktu nosakot, ka plānotā avansa apmērs, tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 14.punktā kā projekta iesniedzējs paredzēta pašvaldība vai tās izveidota iestāde vai kapitālsabiedrība.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par investīciju jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti noteikumu projekta izstrādē. Vēršam uzmanību uz Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto: “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu “Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu” ar pēc iespējas izmērāmiem faktiski sagaidāmiem rezultātiem/rādītājiem, kas skaidri demonstrē plānoto investīciju ietekmi uz tautsaimniecību. Skaidrojam, ka investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par 2.1.1.6.pasākuma ietvaros plānoto investīciju papildinātību un sinerģiju ar citiem atbalsta instrumentiem, ņemot vērā, ka, piemēram, saules elektrostaciju iegāde un uzstādīšana tiek atbalstīta arī citu ES investīciju instrumentu ietvaros (piemēram, atbalsts saules enerģiju izmantojošu elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādei un uzstādīšanai komersantiem ir pieejams arī Atveseļošanas fonda 1.2.1.2.i.1. investīcijā "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)".
Tāpat lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā plānots nodrošināt dubultfinansējuma riska kontroli, ņemot vērā, ka saturiski līdzīgas atbalstāmās darbības tiek atbalstītas arī citu ES un valsts atbalsta investīciju instrumentu ietvaros. Aicinām minēt, vai ir veikti pasākumi demarkācijas nodrošināšanai, piemēram, nodalot finansējuma saņēmēju grupas, atbalstāmās teritorijas/ objektus, vai nodalot investīciju ieviešanu citā laikā/ termiņā.
Tāpat lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā plānots nodrošināt dubultfinansējuma riska kontroli, ņemot vērā, ka saturiski līdzīgas atbalstāmās darbības tiek atbalstītas arī citu ES un valsts atbalsta investīciju instrumentu ietvaros. Aicinām minēt, vai ir veikti pasākumi demarkācijas nodrošināšanai, piemēram, nodalot finansējuma saņēmēju grupas, atbalstāmās teritorijas/ objektus, vai nodalot investīciju ieviešanu citā laikā/ termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
5.3. Cita informācija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidri izsekojamu informāciju par 2.1.1.6.pasākuma ietvaros plānotā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma dalījumu pa intervences kodiem atbilstoši ES kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajam, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu informāciju.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Finanšu ministrijas rīcība esošajai informācijai 2.1.1.6.pasāuma ietvaros Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums dalās starp 44 kodu "Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi" 3 250 000 EUR un 48 kodu "Atjaunojamie energoresursi: saule" 3 250 000 EUR.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Finanšu ministrijas rīcība esošajai informācijai 2.1.1.6.pasāuma ietvaros Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums dalās starp 44 kodu "Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi" 3 250 000 EUR un 48 kodu "Atjaunojamie energoresursi: saule" 3 250 000 EUR.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt anotāciju ar informāciju par 2.1.1.6.pasākuma otrās kārtas ietvaros plānoto investīciju sasaisti ar Eiropas Savienības stratēģijā Baltijas jūras reģionam (ESSBJR) noteikto mērķu sasniegšanu.
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam 2.1.1.specifskā atbalsta mērķa apraksta sadaļā "Starpreģionālās, pārrobežu un transnacionālās darbības" ir iekļauta informācija par sasaisti ar ESSBJR. Attiecīgi aicinām vērtēt, vai minētie aspekti piemērojami 2.1.1.6.pasākuma otrajai kārtai.
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam 2.1.1.specifskā atbalsta mērķa apraksta sadaļā "Starpreģionālās, pārrobežu un transnacionālās darbības" ir iekļauta informācija par sasaisti ar ESSBJR. Attiecīgi aicinām vērtēt, vai minētie aspekti piemērojami 2.1.1.6.pasākuma otrajai kārtai.
Piedāvātā redakcija
-