Atzinums

Projekta ID
23-TA-3256
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā izslēgt terminu “fiskāli neitrāls” un attiecīgi precizēt anotācijas tekstu. Vienreizējā izmaksa pēc būtības nav fiskāli neitrāls pasākums. Vienreizējā izmaksa 2024.gadā tiek finansēta no rezervētā finansējuma 74. resorā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka lietotājs var pāriet no neto uzskaites sistēmas uz neto norēķinu sistēmu līdz 2025.gada 28.februārim un mājsaimniecības lietotāja neto uzskaites sistēmā uzkrāto saražotās elektroenerģijas apjomu sadales sistēmas operators izsaka finansiālā vērtībā un tiek paredzēta vienreizēja uzkrājuma pārpalikuma izmaksa, tad var veidoties situācija, kad vienreizējā pārpalikuma izmaksa notiek 2025.gadā. Savukārt atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 74. resorā "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" pasākumam “Atbalsts elektroenerģijas tarifu pieauguma kompensēšanai” finansējums ir paredzēts tikai 2024. gadā. Lūgums papildināt anotāciju norādot finansējuma avotu vienreizējā pārpalikuma izmaksai 2025.gadā. Attiecīgi papildinot anotācijas 3.sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā atspoguļoto ietekmi uz budžetu, kā kārtējo (n) gadu norādot 2024.gadu un atbilstoši punktā “Cita informācija” sniegtajai informācijām par prognozējamām izmaksām 120 000 euro apmērā 3.ailē atspoguļojot izmaiņas 2., 2.1., 3., 3.1., un 4.punktā, ka arī 6.2.apakšpunktā iekļaujot detalizētu aprēķinu. Papildus lūdzam skaidrot vai budžeta 74.resorā prioritārajam pasākumam “Atbalsts elektroenerģijas tarifu pieauguma kompensēšanai” rezervētā finansējuma 50 000 000 euro apmērā ietvaros būs iespējams nodrošināt arī noteikumu projektā paredzēto izmaksu mājsaimniecību lietotājiem, ņemot vērā, ka tā ietvaros ir paredzēts nodrošināt Elektroenerģijas tirgus likuma 108.panta izpildes rezultātā elektroenerģijas sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanu par 2024. un 2025.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3. sadaļas punktā “Cita informācija” ir sniegta informācija par vienreizējo maksājumu mājsaimniecību lietotājiem, kas tiks nodrošināts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" prioritārajam pasākumam “Atbalsts elektroenerģijas tarifu pieauguma kompensēšanai” rezervētā finansējuma, savukārt atbilstoši noteikumu projekta 18.8 punktam sadales sistēmas operators izmaksā mājsaimniecības lietotājam starpību starp uzkrājumu, kas izteikts finansiālā vērtībā un elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu izmaksām. Lūdzam skaidrot mehānismu kā tiks nodrošināts minētais maksājums mājsaimniecību lietotājiem no valsts budžeta līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ar noteikumu projektu paredzēts mainīt elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas principus, proti, t.sk., mājsaimniecībai, kas izmanto neto uzskaites sistēmu, ir pieļaujama elektroenerģijas pārdošana vienojoties ar elektroenerģijas tirgotāju (piemēram, noteikumu projekta 18., 18.1, 182.punkti). Vienlaikus anotācijā ir atsauce uz Eiropas Komisijas skaidrojumu par komercdarbības atbalsta izslēdzošo nosacījumu: vismaz 80% elektroenerģijas izmantošanu pašpatēriņam, proti, ja subjekts (t.sk. fiziska personas/as) gūst ienākumus no elektroenerģijas pārdošanas, kas pārsniedz 20% no kopējā saražotā elektroenerģijas apjoma gada griezumā, tad tas kvalificējas kā saimnieciskās darbības veicējs un attiecībā uz atbalstu tam ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums. Attiecīgi, ņemot vērā iepriekš minēto, mājsaimniecības, kas izmantos neto uzskaites sistēmu, pie attiecīgiem nosacījumiem pārsniedzot 20% no kopējā saražotā elektroenerģijas apjoma gada griezumā, kvalificēsies kā saimnieciskās darbības veicēji.

Ņemot vērā, ka plānota finansiālā vērtībā izteiktā elektroenerģijas uzkrājuma izmaksa līdz 600 euro apmērā, tad, lai novērstu komercdarbības atbalsta riskus, lūdzam anotācijā skaidrot, kāpēc, attiecībā uz mājsaimniecībām, kas darbojas neto uzskaites sistēmā, plānotā izmaksa nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts vai arī sniegt informāciju, kā, tiks ievērotas komercdarbības atbalsta normas. Vienlaikus, ja nepieciešams, lūdzam precizēt noteikumu projekta III.nodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt informāciju anotācijas 2.1.sadaļā Ietekmes apraksts.
Pastāv risks, ka neto sistēma piedāvātajā redakcijā var radīt ekonomiskus zaudējumus tām fiziskajām personām, kas ražo elektroenerģiju no atjaunojamiem energoresursiem pašpatēriņam, piemēram: 
1) mainoties elektroenerģijas patēriņam laika apstākļu ietekmē;
2) mainoties elektroenerģijas patēriņa ieradumiem u.c. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt informāciju par projekta ietekmi uz klimatneitralitāti anotācijas 8.1.7.sadaļā.
Maksa par no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas pārpalikuma robežvērtības pārsniegšanu var negatīvi ietekmēt motivāciju samazināt enerģijas patēriņu un palielināt energoefektivitāti, tādējādi negatīvi ietekmējot Latvijas virzību uz klimatneitralitātes mērķu sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-