Atzinums

Projekta ID
22-TA-3243
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
22.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Pasākuma mērķis ir izveidot un attīstīt vienotu un stratēģiski pārraudzītu vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu (turpmāk - izglītības iestādes) profesionālā atbalsta un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides sistēmu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī, veicinot pedagogu profesijas attīstību un prestiža uzlabošanu, kā arī izglītojamo snieguma izcilību.
Iebildums
Lai virzītu noteikumu projektu, kas ietver tik plašu pašvaldību dibināto izglītības iestāžu skaitu un darbības to atbalstam, nepieciešams vienoties par profesionālā atbalsta sistēmas modeli.
Šobrīd nav notikušas nopietna diskusijas ar pašvaldībām un/vai to dibinātajām izglītības iestādēm par to, kāda būs profesionālā atbalsta sistēma, līdz ar to profesionālā atbalsta finansēšanas noteikumi tiek virzīti bez paša sistēmiskā risinājuma.

Vēršam uzmanību, ka šāda vienošanās pirms noteikumu projekta virzības ir būtiska, lai nodrošinātu arī profesionālā atbalsta sistēmas ilgtspēju.
Lūdzam izstrādāt profesionālā atbalsta sistēmas modeli, t.sk., ietverot atbildības nacionālā, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī, sniegt stratēģisku redzējumu par šādas sistēmas ilgtspēju un iespējamiem normatīvo aktu grozījumiem tā darbībai un noteikumus par tā pilnīgu vai daļēju finansēšanu 4.2.2.3. pasākuma "Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai" ietvaros virzīt pēc saskaņošanas ar pašvaldībām.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķa grupa:
Iebildums
Iesakām izvērtēt un pēc būtības pasākuma turpmāku īstenošanu paredzēt īstenošanai kārtās atsevišķām mērķa grupām, jo pasākuma ietvaros ir darbības, kas ir tieši vērstas uz 3.1., 3.2., 3.3.punktos minētajām mērķa grupām, savukārt, pasākumi 3.4.punktā minētajai mērķa grupai (izglītojamajiem) paredzētās darbības nav tieši saistāmas ar izglītības iestāžu profesionālā atbalsta sistēmu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
5. Nacionālie rādītāji ir:
Iebildums
Nacionālo rādītāju ietvarā šobrīd uzrādītie sasniedzamie rādītāji ir vispārīgi un kvantitatīvi, 5.3., 5.5., 5.6.rādītāju sasniegšanas metodika vai saturs nav definēts.
Ņemot vērā, ka izglītības nozarē nav bijušas iepriekšējas diskusijas par profesionālā atbalsta sistēmas modeli, pašvaldību un izglītības iestāžu vadības komandu iekļaušana rezultatīvajos rādītājos, rada bažas, ka nav izvērtēta esošo izglītības sistēmas reformu ieviešanas kapacitāte, īpaši attiecībā uz skolu vadības komandām.
Lūdzam atkārtoti izvērtēt iekļauto rādītāju atbilstību noteikumu projekta mērķim pēc profesionālā atbalsta sistēmas modeļa izstrādes un ņemot vērā gan pašvaldību, gan izglītības iestāžu viedokļus par rādītājiem, kas ir būtiski nozarē.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
5. Nacionālie rādītāji ir:
Iebildums
Ņemot vērā, ka esošās valsts digitālās platformas šobrīd tehniski un saturiski ir nepilnīgas salīdzinājumā ar privātām digitālajām platformām, lūdzam svītrot no atbalstāmās darbības “valsts”, paredzot, ka pašvaldības profesionālā atbalsta nodrošinājumam un savu izglītības iestāžu pedagogu atbalstam var izmantot arī alternatīvas digitālās platformas un paplašināt darbības ietvaros veicamās darbības, paredzot to abonēšanas iespējas.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
12. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno sadarbībā ar pašvaldībām, valsts un valsts augstskolu dibinātām profesionālās un vispārējās izglītības iestādēm, lai nodrošinātu izglītības iestāžu profesionālo atbalstu un pedagogu, vadības komandu un citu izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistīto personu, kā arī pašvaldību izglītības speciālistu profesionālās kompetences pilnveidi.
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš sniegtos iebildumus par to, ka profesionālā atbalsta sistēmas modelis izglītības nozarē šobrīd nav izstrādāts un saskaņots ar nozares partneriem, LPS norāda, ka plānoto sadarbības partneru lokā šobrīd nav ņemts vērā, ka profesionālā atbalsta sniegšanā un pedagogu profesionālās kompetences pilnveidē piedalās arī Latvijas augstskolas, nozares sociālie partneri un nevalstiskās organizācijas.
Ja profesionālā atbalsta sistēmā ilgtermiņā paredzēta kompetenču pārdale un funkciju nodošana tieši pašvaldībām, tad nepieciešama plaša diskusija par to, kādi būs pašvaldību pienākumi atbalsta sistēmas darbībā un vai pašvaldības ir gatavas ministrijas plānoto saistību realizācijai.
Šobrīd nepietiekama informācija var radīt situāciju, ka pašvaldību iesaistes iespējas būs atšķirīgas, ko apliecina arī tas, ka vairākās pašvaldībās jau ir izstrādāti atšķirīgi profesionālā atbalsta sistēmas risinājumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
17.1. vienota un stratēģiski pārraudzīta profesionālā atbalsta īstenošana visās mācību jomās un izglītības darba īstenošanas aspektos nacionālā un pašvaldību līmenī, nodrošinot profesionālā atbalsta vienas pieturas aģentūras principu, kā arī profesionālā atbalsta nodrošināšanu pašvaldību līmenī, izmantojot esošos profesionālā atbalsta tīklus un koordinējot iesaistīto pušu sadarbību profesionālā atbalsta īstenošanai;
Iebildums
Lai nodrošinātu vienotas nacionālās un pašvaldību profesionālā atbalsta sistēmas īstenošanu, nepieciešams definēt iesaistītās puses un vajadzības, jo virzot šādas darbības bez detalizēta izvērtējuma, rodas bažas par darbību satura atbilstību pašvaldību vajadzībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
17.3. valsts izveidotu digitālo platformu pilnveide, uzturēšana un attīstība, tai skaitā nodrošinot tajās ietverto mācību resursu pieejamību pedagogu atbalstam un mācību priekšmetu olimpiāžu norisi tiešsaistē;
Iebildums
Ņemot vērā, ka esošās valsts digitālās platformas šobrīd tehniski un saturiski ir nepilnīgas salīdzinājumā ar privātām digitālajām platformām, lūdzam svītrot no atbalstāmās darbības “valsts”, paredzot, ka pašvaldības profesionālā atbalsta nodrošinājumam un savu izglītības iestāžu pedagogu atbalstam var izmantot arī alternatīvas digitālās platformas un paplašināt darbības ietvaros veicamās darbības, paredzot to abonēšanas iespējas.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
17.4. pētījumu īstenošana un tulkošana mācību priekšmetu metodikā un didaktikā, tai skaitā nacionālās un starptautiskās labās prakses un īstenoto pētījumu apkopošana, analītiskās izpētes un šo noteikumu 29.1. apakšpunktā minēto izvērtējumu veikšana;
Iebildums
Lūdzam detalizēti iekļaut informāciju par šīs plānotās darbības ietvaros paredzēto saturu, jo noteikumu projekta anotācijā nav sniegta informācija par esošo pētījumu, labās pieredzes un jau veikto analītisko pētījumu izmantošanas efektivitāti un kā šobrīd paredzētā darbība būs atšķirīga savā pievienotajā vērtībā salīdzinājumā ar iepriekš īstenotajiem nozares pasākumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
17.6. nacionāla līmeņa pedagogu pieredzes tīkla izveide - mācību priekšmetu pedagogu asociāciju un citu izglītības jomas biedrību un nodibinājumu, kā arī izglītības iestāžu neformālo pedagogu kopienu, darbības veicināšana izglītības iestāžu profesionālajam atbalstam;
Iebildums
Ņemot vērā, ka ne tikai izglītības jomas biedrības un nodibinājumi sniedz nepieciešamo profesionālo atbalstu pedagogiem, bet arī nozaru asociācijas un sociālie partneri, lūdzam paplašināt paredzētā tīkla dalībnieku loku, svītrojot vārdus “izglītības jomas”, vienlaikus ņemot vērā, ka tiek saglabāts darbības mērķis.

 Attiecīgi precizējams arī 18.3.punkts.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
17.7. izglītojamo izcilības veicināšana pašvaldības, reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī:
Iebildums
Aicinām virzīt 4.2.2.3. pasākuma "Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai" īstenošanu, nodalot pasākumus, kas saistāmi ar profesionālā atbalsta sistēmas darbību, no izglītojamo atbalsta pasākumiem.

Vēršam uzmanību, ka esošā noteikumu redakcija attiecināma arī uz profesionālās izglītības audzēkņiem, līdz ar to nepieciešams precizēt, kas ir plānotie izcilības atbalsta profesionālās izglītības audzēkņiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
18. Šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētā profesionālā atbalsta īstenošanai finansējuma saņēmējs:
Iebildums
Ņemot vērā, ka profesionālā atbalsta sistēmas veidošanā plānots iesaistīt pašvaldības, tad noteikumu 18. un 19.punktā paredzētās darbības šobrīd bez paša plānotā profesionālā atbalsta sistēmas modeļa rada bažas par plānoto ieviešanas risinājumu.

Piemēram, tiek paredzēts, ka finansējuma saņēmējs nodrošina profesionālā atbalsta sistēmas ietvaros kompetences pilnveides iespējas, taču jau šobrīd, īpaši, valstspilsētās ir izveidotas to profesionālā atbalsta sistēmas ar kompetences pilnveides iespējām.

LPS norāda, ka bez kvalitatīva profesionālā atbalsta sistēmas modeļa izveides un saskaņošanas nozarē, šo noteikumu virzīšana var radīt risku, ka pašvaldības ar sakārtotu profesionālā atbalsta sistēmu šādā nacionāla mēroga jaunā sistēmā nebūs motivētas iesaistīties.
Vienlaikus šāda izvērtēšana var ļaut arī efektīvi novērtēt plānoto finansējuma apjomu darbību īstenošanai un prioritātēm, kas ļaus arī pašvaldībām izvērtēt savu resursu apjomu un plānot mērķtiecīgi arī nākotnes paredzamās izmaksas šāda profesionālā atbalsta sistēmas uzturēšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
29.2. līdz 2024. gada 31. martam, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju un Latvijas Pašvaldību savienību, metodoloģisku vadlīniju izstrādi un publicēšanu finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē paplašinātās pieredzes un karjeras atbalsta pasākumu plānošanai un īstenošanai pirmsskolas, vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs.
Iebildums
Ņemot vērā nepietiekamo informāciju par plānoto metodoloģisko vadlīniju saturu un apjomu, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par vadlīniju saturu, īpaši ņemot vērā atsauci uz to sasaisti ar 4.2.2.2. pasākuma īstenošanu paplašinātās pieredzes un karjeras atbalsta pasākumu nodrošināšanai pirmsskolas, vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs, par kuru šobrīd pašvaldības nav saņēmušas informāciju un atkārtoti izvērtēt plānoto izpildes termiņu. LPS norāda, ka izstrādei un saskaņošanai paredzētais laiks nav pietiekams.

 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LPS norāda, ka šobrīd pašvaldības nav informētas par Izglītības un zinātnes ministrijas plānoto profesionālā atbalsta sistēmas modeli. Anotācijas 1.3.sadaļā nav analizēts esošais profesionālā atbalsta piedāvājums, tā trūkumi, līdz ar to anotācija nesniedz skaidrību par ministrijas redzējumu attiecībā uz ilgtspējīgu profesionālā atbalsta sistēmas modeli ilgtermiņā. Līdz ar to aicinām ministriju iepazīstināt nozari ar plānoto profesionālās atbalsta sistēmas modeli, secīgi pēc tam virzot vienošanos ar pašvaldībām par profesionālā atbalsta sistēmas izveides darbībām, kurām nepieciešams finansējums 4.2.2.3. pasākuma "Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai" ietvaros.

Norādām, ka anotācijā nav sniegta informācija par plānoto vispārējās un profesionālās izglītības plānoto sinerģiju un konkrētā piedāvājuma atbilstību izglītības nozares vajadzībām.

Anotācijā nav iekļauta arī informācija, vai un kā ministrija ir veikusi konsultāciju procesu ar plānotajiem sadarbības partneriem un iesaistītajām pusēm (t.sk., augstskolām, nevalstiskajām organizācijām, u.c.) par to gatavību dalībai pasākuma mērķa un plānoto rādītāju sasniegšanā.

 
Piedāvātā redakcija
-