Atzinums

Projekta ID
24-TA-1521
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar visām definīcijām, kas izriet no Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, (turpmāk – Komisijas regulas Nr. 651/2014 piemērojamiem pantiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
 Atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktu, lai nodrošinātu atbilstību  Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta ceturtajā daļā noteiktajam, paredzot atmaksātā publiskā finansējuma apmēru.
Ja publiskā finansējuma apmēru nav iespējams noteikt, ierosinām papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, paredzot tajā, ka pēc rādītāju novērtējuma izskatīšanas Ministru kabinetā tiek sagatavoti grozījumi Ministru kabineta noteikumos uzņēmējdarbības zaļināšanai, atjaunīgo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai, nosakot atmaksātā finansējuma apjoma robežvērtību, un ekonomikas ministram iesniegt tos noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu ar lūgumu papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā notiks izvēle, kuru no regulām piemērot konkrētā gadījumā un konkrētām izmaksām, lai atbalsta pretendentam būtu skaidra atbalsta piešķiršanas procedūra.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiek plānots jauns valsts aizdevums un valstij ir jānodrošina finanšu resursu pieejamība šāda valsts aizdevuma piešķiršanai, tad, apstiprinot  jaunu valsts atbalsta programmu, kas pilnvaro arī sabiedrību "Altum" uzņemties jaunas finanšu saistības, indikatīviem aprēķiniem ir jābūt un šajā punktā būtu nosakāms aizdevuma apmērs, norādot, līdz kādam apmērām tiek prognozēts valsts aizdevums. Šis jautājums ir cieši saistīts ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto valsts budžeta aizdevumu kopējo palielinājumu un ikgadējā valsts aizdevumu limita plānošanas procesu. Līdz ar to lūdzam atkārtoti izvērtēt un precizēt šī punkta redakciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Komisijas regulu Nr. 651/2014 piemēro līdz 2026. gada 31. decembrim (un papildus 6 mēneši). Lūdzam precizēt noteikumu projekta 16. punktu tā, lai būtu skaidrs, ka netiks pārsniegts lēmumu pieņemšanas termiņš saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, piemēram, papildinot ar atsauci un noteikumu projekta 93. punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts ir precizēts un ir skaidrāk nošķirtas izmaksas ar dažādiem komercdarbības atbalsta regulējumiem, kā arī, ņemot vērā, ka Komisijas regulu Nr.651/2014 nepiemēro atbalstam lauksaimniecības produktu pārstrādes un tirdzniecības nozarē atsevišķos gadījumos, lūdzam papildināt noteikumu projekta 18.punktu ar jaunu apakšpunktu, iekļaujot tajā attiecīgo normu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 3.c) apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 23.8.apakšpunktu tā, lai būtu nepārprotami skaidrs, kādām darbībām atbalsts netiek piešķirts.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā ņemot vērā, ka piemērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a pantu, komersantam saražotā enerģija ir jāizmanto pašpatēriņam, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni, lūdzam papildināt noteikumu projekta, piemēram, 26.punktu ar jaunu apakšpunktu ar nosacījumiem pēc analoģijas, kas iekļauti noteikumu projekta 28.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ieguldījumu atbalstu, lai veicinātu enerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem, var piešķirt saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta nosacījumiem, ja tas nav apvienots ar citiem energoefektivitātes pasākumiem (kombinētie darbi), ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. pantā noteiktās kumulācijas prasības. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 27.4., 28., 31. un 32.punktu, ņemot vērā, ka nav skaidrs, kuros gadījumos kā tiek noteiktas un nodalītas izmaksas saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. vai 38.pantu. Lūdzam papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts ir precizēts un ir skaidrāk nošķirtas izmaksas ar dažādiem komercdarbības atbalsta regulējumiem, lūdzam papildināt noteikumu projekta 31.1. apakšpunktu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 3.punktu, lai nodrošinātu, ka atbalsta tiek sniegts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 3.punktā ietvertajiem nosacījumiem attiecībā uz atbalstu atjaunīgā ūdeņraža ražošanas tehnoloģiju iegādei un uzstādīšanai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts ir precizēts un ir skaidrāk nošķirtas izmaksas ar dažādiem komercdarbības atbalsta regulējumiem, lūdzam papildināt noteikumu projekta 31.2. un 31.3.apakšpunktu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 2.punktu, lai nodrošinātu, ka atbalsta tiek sniegts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 2.punktā ietvertajiem nosacījumiem attiecībā uz atbalstu biogāzes ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts ir precizēts un ir skaidrāk nošķirtas izmaksas ar dažādiem komercdarbības atbalsta regulējumiem, lūdzam papildināt noteikumu projekta 31.4. apakšpunktu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 3.punktu, lai nodrošinātu, ka atbalsta tiek sniegts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 4.punktā ietvertajiem nosacījumiem attiecībā uz atbalstu augstas efektivitātes koģenerācijas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz lūgumu noteikt skaidrus nosacījumus subsīdijas ekvivalenta aprēķinam. Proti, sabiedrības "Altum" garantijai un kapitāla atlaidei subsīdijas ekvivalentu aprēķina, summējot kapitāla atlaides un garantijas subsīdijas ekvivalenta daļas un kapitāla atlaidei subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar komersantam piešķirto kapitāla atlaides apmēru. Savukārt, piemēram, garantijai subsīdijas ekvivalentu aprēķina kā starpību starp atbilstošās kvalitātes klases gada drošās zonas prēmijas likmi (pielikums) un piemēro gada prēmijas likmi naudas izteiksmē. Ja garantijas ilgums pārsniedz gadu, starpība starp likmēm tiek diskontēta, izmantojot atsauces likmi, kas ir aprēķināma saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē).
Attiecīgi lūdzam pārskatīt uz precizēt noteikumu projekta 56., 59. punktu un 82.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts ir precizēts un ir skaidrāk nošķirtas izmaksas ar dažādiem komercdarbības atbalsta regulējumiem, lūdzam noteikumu projekta 64.punktā ietverto nosacījumu attiecināt uz visiem gadījumiem, kad tiek piešķirts de minimis atbalsts, proti, ne tikai sabiedrības “Altum” aizdevumu gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 80.2.apakšpunktā izmantotās atsauces, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 59. punktā tiek runāts par atbalstu garantijas veidā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu ar lūgumu noteikt skaidrus nosacījumus subsīdijas ekvivalenta aprēķinam atkarībā gan no piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma, gan uzņēmuma lieluma. Skaidrojam, ka metode, kad garantijai subsīdijas ekvivalentu aprēķina kā starpību starp atbilstošās kvalitātes klases gada drošās zonas prēmijas likmi (pielikums) un piemēro gada prēmijas likmi naudas izteiksmē, ir piemērojama jebkāda lieluma uzņēmumam gan atbalstam, kas sniegts ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam,, gan atbalstam, kas sniegts ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu attiecībā uz lūgumu iekļaut noteikumu projektā nosacījumu, ka Komisijas regulu Nr.651/2014 4.panta 1. punkta attiecīgajā apakšpunktā minētās paziņošanas robežvērtības nosacījums ir jāizpilda atbalsta pretendentam saistīto uzņēmumu grupas līmenī, katra projekta ietvaros, par kuru noslēgts atbalsta līgums.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka termins "projekta iesniedzējs" minēts tikai noteikumu projekta 1.4. apakšpunktā, savukārt termins "finansējuma saņēmējs"- tikai 2.2. apakšpunktā. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 2.2. apakšpunktu, lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par terminu "projekta iesniedzējs" un "finansējuma saņēmējs" lietojumu, izsakot 2.2. apakšpunktu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
2.2. atbalsta saņēmējs – projekta iesniedzējs, kas atbilst šo noteikumu II nodaļas nosacījumiem un kura atbalsta pieteikums ir apstiprināts;
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām precizēt noteikumu projekta 23.4. apakšpunktu. Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz finanšu instrumentu īstenošanu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 58. panta 2. punkts nosaka, ka finanšu instrumenti sniedz atbalstu galasaņēmējiem tikai par tādām investīcijām gan materiālos, gan nemateriālos aktīvos, kā arī apgrozāmo kapitālu, kuras, kā sagaidāms, būs finansiāli dzīvotspējīgas, un kurām nav atrasts pietiekams finansējums no tirgus avotiem. Šāds atbalsts atbilst piemērojamajiem Savienības valsts atbalsta noteikumiem. Šādu atbalstu sniedz tikai par tiem investīciju elementiem, kas investīciju lēmuma pieņemšanas dienā nav fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti.

Skaidrojam, ka minētajā regulas prasībā norādītais brīdis, uz kuru investīciju elementi nevar būt fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti, ir vēlāks nekā minētās regulas 63. panta 6. punktā noteiktais brīdis - pieteikuma iesniegšana atbalsta programmas finansējuma saņemšanai. Tādējādi, ja atbalsts tiktu sniegts investīciju elementiem, kas investīciju lēmuma pieņemšanas dienā ir fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti, tas varētu radīt risku minētās regulas prasības neizpildei.

Vienlaikus, lai nodrošinātu viennozīmīgu normas izpratni, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 23.4. apakšpunktā vārdus "pieteikums atbalsta programmas finansējuma saņemšanai" ar vārdiem "atbalsta pieteikums".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu regulējuma viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam salāgot noteikumu projektā lietotos terminus "projekts" un "atbalsta projekts".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, nosakot, ka ja uzsākti darbi pie projekta pirms atbalsta pieteikumu iesniegšanas, viss projekts ir noraidāms.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā kā n gadu norādīt 2025.gadu, attiecīgi precizējot sadaļas tabulā atspoguļoto ietekmi uz valsts budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk