Projekta ID
22-TA-3179Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēti arī attiecināmo izmaksu nosacījumi, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1.5. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 7. punktā svītrot vārdus "normatīvajiem aktiem", ņemot vērā, ka attiecīgais regulējums ir ietverts starptautiskajā līgumā, nevis normatīvajos aktos, ar kuriem minētais līgums tiek apstiprināts. Kā arī lūdzam minētajā punktā norādīt konkrētu 2022. gada 16. februāra Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtības, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija, vienību, kas paredz attiecīgu regulējumu, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 8. punktu, ņemot vērā, ka attiecīgajai tiesību normai nav juridiskas slodzes un tā ir deklaratīva.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projektā konsekventi norādīt, vai iesniedzams ir projekts vai projekta iesniegums (tai skaitā kurā brīdī projekta iesniegums kvalificējas kā projekts). Tāpat līdzīgi lūdzam noteikumu projektā konsekventi lietot terminu "investīcijas projekts" vai "projekts".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 18. punktu, loģiski un secīgi sākotnēji paredzot attiecināmo izmaksu dalījumu tiešās un netiešās attiecināmās izmaksās, kā arī skaidri norādot, kuras ir investīcijas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, bet secīgi, kura ir investīcijas projekta netiešās attiecināmās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 18.5. apakšpunktā ietverto atsauci uz pašvaldību saistošajiem noteikumiem. Norādām, ka noteikumu projektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 131. punktu lūdzam noteikumu projekta 18.8. un 34.2. apakšpunktā svītrot atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām. Nepieciešamības gadījumā lūdzam minētās vadlīniju saturu pārņemt noteikumu projektā vai iekļaut līgumā par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu projekta 13. punktam pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda, bet šādas izmaksas ir iekļaujamas Atveseļošanas fonda finansētajā projektā un finansējamas no valsts budžeta līdzekļiem. Attiecīgi, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 18. punktā ietvertas attiecināmās (no Atveseļošanas fonda) izmaksas, lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 18.9. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projektā sākotnēji paredzēt kārtību un nosacījumus, kuriem iestājoties (kādus kritērijus izpildot), projekta iesniegums tiek apstiprināts un tiek noslēgts līgums par projekta īstenošanu. Norādām, ka šobrīd noteikumu projektā ietvertais regulējums, kas paredz līguma noslēgšanu, pirms projekta apstiprināšanas, nav loģisks un skaidri saprotams.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 20.6. apakšpunktā ietverto atsauci uz Atveseļošanas fonda plāna principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" pielikumu redakciju un saturu. Norādām, ka principiem nav pielikumu, savukārt noteikumu projektā nav pieļaujamas atsauces uz Atveseļošanas fonda plāna saturu, kurš ir apstiprināts ar Ministru kabineta rīkojumu un nav privātpersonām saistošs.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta trešo daļu direktīvas dalībvalstīm uzliek saistības attiecībā uz sasniedzamo rezultātu, bet ļauj šo valstu varasiestādēm noteikt to īstenošanas formas un metodes. Proti, direktīvas atšķirībā no regulām nav tieši piemērojams Eiropas Savienības tiesību akts, līdz ar to Latvijas tiesību aktu tekstos (normās) neietver atsauces uz direktīvām. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu, svītrojot no tā atsauces uz direktīvas normām, bet tā vietā izdarot atsauces uz Latvijas ārējiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem attiecīgās direktīvu prasības ir pārņemtas nacionālajā tiesību sistēmā. Ja atsauces uz direktīvām ir obligāta Eiropas Komisijas prasība, jebkurā gadījumā lūdzam noteikumu projektā atsaukties uz konkrētajām nacionālo normatīvo aktu normām, ar kurām minēto direktīvu prasības ir pārņemtas, noteikumu projekta anotācijā sniedzot atbilstošu skaidrojumu, tai skaitā norādot, ka konkrētajā gadījumā atsauces uz direktīvām tiek izdarītas, lai nodrošinātu privātpersonas intereses.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta īstenotājs ir tiesīgs īstenot investīcijas projektu un projekta iesniegumu uzskata par atbilstošu šiem noteikumiem ne tikai gadījumā, ja nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem, bet arī gadījumā, ja izpildītas arī citas prasības (uz ko cita starpā norāda arī noteikumu projekta regulējums, kas paredz pienākumu papildināt vai precizēt informāciju par projektu), lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 26. punktu (nepieciešamības gadījumā arī citas vienības), paredzot, kādiem vēl nosacījumiem jāatbilst projekta iesniegumam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 29. punktu. Norādām, ka norādei uz apstrīdēšanu Administratīvā procesa likuma kārtībā nav juridiskas slodzes un minētais izriet no norādītā likuma, savukārt tiesības iesniegt citu projekta iesniegumu, lai īstenotu citu investīcijas projektu, nav speciāli paredzamas noteikumu projektā, ciktāl noteikumu projekts neparedz atbilstošu investīcijas īstenošanas ierobežojumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 30. punktu nepieciešams izvērtēt un pārstrādāt, nodrošinot, ka attiecīgais regulējums ir loģiski izklāstīts, skaidri saprotams un pārskatāms. Norādām, ka šobrīd cita starpā nav viennozīmīgi skaidrs:
1) vai visi maksājumi kvalificējas kā priekšfinansējums (noteikumu projektā norādīts arī uz starpposma un noslēguma maksājumiem);
2) nav skaidrs, ar ko atšķiras maksājuma pārskaitīšana no finansējuma izmaksāšanas;
3) nav saprotams, pēc kādas projekta daļas īstenošanas var tikt sagatavots priekšfinansējuma pieprasījums;
4) nav saprotams, kādēļ papildus vienam maksājumam tiek pārskaitīts nākamais priekšfinansējuma maksājums par projekta attiecināmajām izmaksām;
5) nav viennozīmīgi skaidrs, ar ko atšķiras 30.2. un 30.5. apakšpunktā paredzētā finansējuma izmaksāšanas kārtība un pamatojums atšķirībām minētajā kārtībā;
1) vai visi maksājumi kvalificējas kā priekšfinansējums (noteikumu projektā norādīts arī uz starpposma un noslēguma maksājumiem);
2) nav skaidrs, ar ko atšķiras maksājuma pārskaitīšana no finansējuma izmaksāšanas;
3) nav saprotams, pēc kādas projekta daļas īstenošanas var tikt sagatavots priekšfinansējuma pieprasījums;
4) nav saprotams, kādēļ papildus vienam maksājumam tiek pārskaitīts nākamais priekšfinansējuma maksājums par projekta attiecināmajām izmaksām;
5) nav viennozīmīgi skaidrs, ar ko atšķiras 30.2. un 30.5. apakšpunktā paredzētā finansējuma izmaksāšanas kārtība un pamatojums atšķirībām minētajā kārtībā;
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav viennozīmīgi skaidri saprotams, kādā kārtībā, proti, civiltiesiskā vai administratīvi procesuālā, atbilstoši noteikumu projekta 32. punktam paredzēts vērtēt korektīvu darbību uzsākšanu vai projekta īstenošanas pārtraukšanu vai apturēšanu. Lai nodrošinātu vienveidīgu, precīzu un korektu tiesību normu piemērošanu, lūdzam paredzēt, ka pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas, dienests noteiktos gadījumos var vienpusēji uzteikt minēto līgumu, līdzīgi kā tas tiek noregulēts citos Atveseļošanas un noturības mehānisma investīciju īstenošanas Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot upju baseinu apgabala plūdu riska pārvaldības plānu 2021.–2027. gadam saistošo spēku attiecībā uz projekta īstenotāju, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projekta 34.1. apakšpunktu. Norādām, ka politikas plānošanas dokumenti Latvijā nav indivīdiem juridiski saistoši, tādēļ noteikumu projektā nedrīkst atsaukties un uzlikt par pienākumu indivīdam ievērot juridiski nesaistošus dokumentus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 34.3.3. apakšpunktā svītrot vārdus "īstenojot atklātu un pārredzamu procedūru, kas nav diskriminējoša un nodrošina konkurenci" kā redakcionāli nekorektus un noteikumu projekta 32.3. apakšpunktā ietvertā regulējuma dublējošus.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 34.3.4. apakšpunktu, ņemot vērā, ka rādītāji netiks iesniegti. Kā arī tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam minētajā apakšpunktā skaidrot, kuram brīdim atbilst projekta beigas.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 34.12. apakšpunktā skaidri norādīt vai tā anotācijā skaidrot, kādos termiņos uzkrājami attiecīgie dati, tai skaitā vai līgumā par projekta īstenošanu tas tik noteikts. Alternatīvi lūdzam minētajā apakšpunktā svītrot vārdu "laikus".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 34.14. apakšpunktu, nodrošinot, ka minētajā apakšpunktā netiek dublēts noteikumu projekta 34.9. apakšpunktā ietvertais tiesiskais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek izpildītas Latvijas saistības, kuras ietvertas Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā un Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtībā, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par attiecīgo starptautisko tiesību aktu, kurā noteiktās saistības ar noteikumu projektu izpilda Latvijas Republika, šajā dokumentā noteiktās saistībām, to būtību un konkrētiem veicamiem pasākumiem vai uzdevumiem, kas nepieciešami šo saistību izpildei, kā arī starptautiskajā dokumentā paredzēto saistību īstenošanai nepieciešamajiem pasākumiem vai uzdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
22.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt lēmuma projekta 4. punktu, norādot tiesību subjektu, kam ir pienākums pieprasīt finansējumu, tādējādi nodrošinot precīzu un korektu attiecīgā uzdevuma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 2. punktu, termina "uzņēmējdarbība" vietā izmantojot terminu "komercdarbība" vai "saimnieciskā darbība".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projekta 34.14. apakšpunktā lietot tagadnes formu un norādīt, ka pievienotās vērtības nodokļa apmērs ir lielāks, nekā faktiski nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-