Atzinums

Projekta ID
23-TA-1581
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam paralēli iesniegt arī grozījumus 1.2.2.1.pasākuma MK noteikumos.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka 1.2.2.1. pasākuma ietvaros nav sniegts valsts budžeta finansējums. Lūdzam ņemt to vērā, plānojot šīs konkrētas pārdales, proti, pārdaļu ietvaros finansējuma avotiem jābūt identiskiem - viena pasākuma ES fondu finansējums var tikt pārdalīts tikai cita pasākuma ES fondu daļā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums

Atsaucoties uz Finanšu ministrijas 2023. gada 29. jūnija e-pasta vēstulē Nr. 5.1/25/21/36 iekļauto argumentāciju, kā arī to, ka valsts budžeta līdzekļi ir ierobežoti un ES fondu līdzfinansējumu var nodrošināt nacionālā līmenī arī no privātā līdzfinansējuma, skaidrojam, ka EM minētajā uzņēmumu atbalsta gadījumā kā nacionālais līdzfinansējums atbilstoši iepriekš indikatīvi iezīmētajam finanšu avotu sadalījumam un valsts budžeta faktiskajām iespējām būtu izmantojams šo uzņēmumu privātais līdzfinansējums, nevis valsts budžeta līdzfinansējums.
Turklāt vēršam uzmanību, ka šajā konkrētajā gadījumā nacionālā finansējuma ietvaros ir plānots palielināt tikai valsts budžeta daļu, nemainot privāto finansējumu, kas nav atbalstāms.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.apakšsadaļu ar skaidrojumu, kādā veidā grozījumi ietekmēs noslēgto vienošanos, īstenošanā esošo projektu un tā izpildi, tostarp finansējuma saņēmēju, ņemot vērā, ka tiek palielināts rādītāju apjoms.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju par 1.2.2.1. pasākuma kopējo no projektiem atbrīvoto finansējumu. Vēršam uzmanību, ka uz 21.07.2023. no projektiem atbrīvotais finansējums ir tikai ap 17 tūkst. eiro.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju par 13.1.6. SAM kopējo finansējumu un 1.2.2.1. pasākuma projektu REACT-EU finansējuma atlikumu. Norādām, ka atbilstoši spēkā esošajiem 1.2.2.1. un 1.2.2.3. pasākumu MK noteikumiem, kopējais 13.1.6. SAM  REACT-EU finansējums ir 12 719 700 eiro, 1.2.2.1. pasākumā 9 219 700 eiro un 1.2.2.3. pasākumā- 3 500 000 eiro, savukārt pārējais sākotnēji plānotais 13.1.6. SAM REACT-EU finansējums ir pārdalīts uz 13.1.1.3. un 13.1.1.4. pasākumiem ar MK noteikumu grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 4.sadaļu ar atbilstošu informāciju, ņemot vērā anotācijas 1.3.apakšsdaļā norādīto "Paralēli Ekonomikas ministrija Tiesību aktu portālā virza Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 617 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts nodarbināto apmācībām"  un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (Nr. 23-TA-1196) par finansējuma pārdali. Ministru kabineta noteikumos Nr. 617 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts nodarbināto apmācībām" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 617) veidojas REACT-EU atlikums 4 962 489 euro apmērā, Ekonomikas ministrija rosina Ministru kabinetam veikt finansējuma pārdali uz starptautiskās konkurētspējas veicināšanas atbalsta programmu."
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmuma projektu ar punktu, kas paredzētu, ka 3.2.1.2. pasākuma finansējuma saņēmējs var uzņemties papildu līgumsaistības projektā Nr. 3.2.1.2/16/I/001 “Starptautiskās konkurētspējas veicināšana” tikai pēc kārtējo darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumu apstiprināšanas no Eiropas Komisijas puses.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Finanšu ministrija nevar saskaņot ERAF finansējuma pārdali 1.2.2.1 "Atbalsts un nodarbināto apmācībām" projektos, tā kā ir spēkā Ministru kabineta (MK) 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (prot. Nr. 55 30. § 2.1. punkts), kurš paredz projektos atbrīvoto ES fondu finansējumu novirzīt virssaistību negatīvas ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai, t.sk. ietaupījumu nepārdalot citiem projektiem vai jaunām projekta darbībām. Finanšu ministrijas aktuālās prognozes liecina, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētajās prioritātēs kopā būtu jāturpina valsts budžeta virssaistību kompensēšana ar projektos atbrīvoto finansējumu, lai panāktu virssaistību negatīvas ietekmes uz valsts budžetu mazināšanu. Bet Finanšu ministrija neiebilst pret jautājuma izskatīšanu MK sēdē.
Vienlaikus saskatām budžetam neitrālu risinājumu un kā iespēju ātrāk uzsākt nepieciešamās investīcijas atbalstam tirgus pārorientācijai, ārējo tirgus apgūšanai, lai atrastu jaunus sadarbības partnerus, piemēram, atbalsts pasākumu organizēšanai un ārzemju vizīšu apmeklēšanai, ja tās tiek uzsāktas 2014.-2020. plānošanas perioda vai Atveseļošanas fonda ietvaros (ar MK noteikumu grozījumiem rosināto finansējuma pārdaļu risinājums) ar nosacījumu, ka konkrētie projekti/izdevumi tiek “pārcelti” finansēšanai no 2021-2027. gada ES fondu plānošanas perioda programmas gadījumā, virzot attiecīgu MK lēmuma priekšlikumu 2024. gada otrā pusē. Rīcība pēc būtības būtu līdzīga kā EM specifiskā atbalsta mērķa 4.3.1 “Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē” gadījumā, kad ar MK protokollēmumu tika noteikts izstrādāt konkrētu rīcības plānu, paredzot 2014.-2020. plānošanas periodā papildu projektu izdevumus pārcelt uz 2021-2027. gada ES fondu plānošanas period programmu, lai mazinātu ar Ministru kabineta 2022. gada 8. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 13 37. §) 3. punktu piešķirto virssaistību negatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci. Tāpat iespējams scenārijs, kad, izvērtējot 2014.-2020. gadu plānošanas perioda noslēguma izdevumus 2024. gada vidū, tiek secināts, ka minētie 2014.-2020. gadu plānošanas perioda izdevumus tomēr nepieciešams atstāt darbības programmas ietvaros, lai saņemtu pilnu ES fondu piešķīrumu no EK, attiecīgi tad varētu rosināt pārskatīt izdevumu pārcelšanas nepieciešamības MK lēmumu. Aicinām EM izskatīt šāda risinājuma variantu un piedāvāt redakcijas MK noteikumu grozījumu un MK protokollēmuma projekta pakotnē.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši piedāvātajiem grozījumiem 13.1.6. pārdalāmā summa ir 5 891 095 euro. Lūdzam pārbaudīt un nepieciešamības gadījumā precizēt šo finansējumu visos MK noteikumu grozījumu dokumentos.
Papildus lūdzam norādīt, vai 5 891 094 euro, ko plāno pārdalīt no 13.1.6.SAM ir ES fondu finansējums vai ietver sevī arī valsts budžeta daļu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt, vai 4 195 844 euro, ko plāno pārdalīt no 1.2.2.1. pasākuma ir ES fondu finansējums ietver sevī arī valsts budžeta daļu. Informējam, ka 1.2.2.1. pasākuma ietvaros valsts budžets nav paredzēts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst šo apakšpunktu, jo tas dublē protokollēmuma 3.1.2. apakšpunktā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka spriežot pēc iesniegtās informācijas pārdalāmās summas kopējais apjoms ir 10 086 938 euro. Lūdzam vēlreiz pārbaudīt visu finansējumu, ko plāno pārdalīt šo grozījumu ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši anotācijā un protokollēmumā norādītajam tiek pārdalīts 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa finansējums 5 891 094 euro apmērā uz 13.1.1.3. pasākumu "Atveseļošanās pasākumi ekonomikas nozarē - Starptautiskās konkurētspējas veicināšana", kopējā summa 9.punktā ar pārdalīto finansējumu veidotu 11 871 394.00 euro, nevis 11 871 395.00 euro. (5 980 300.00  + 5 891 094.00=11 871 394.00) 
Lūdzam precizēt finansējuma sadalījumu pa avotiem, ņemot vērā, ka 13.1.1.3. pasākumā ERAF finasējums ir 84,2371%, bet valsts budžets- 15,7629%.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 1.punkta pirmo rindkopu ar vārdiem "kā sadarbības iestādi" aiz vārdiem "Centrālā finanšu un līgumu aģentūru".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu un aprēķiniem rādītāju palielināšanai 1.2.2.1. pasākumā par 30 komersantiem un 13.1.1.3. pasākumā par 30 komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar informāciju par finansējuma saņēmēju, ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek palielināts rādītāju skaits, kas finansējuma saņēmējam būs jāsasniedz.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēto finansiālo ietekmi norādīt arī 5.1.apakšpunktā, kā arī 6.punktā svītrot pēdējo rindkopu, kas nav finansējuma aprēķina pamatojums un vienlaikus dublē anotācijas 1.3. sadaļā jau norādīto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot norādīto informāciju par kopējo pārdalāmo finansējumu starp anotāciju un protokollēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pirms plānotās finanšu pārdales izvērtēt un konsultēties ar LIAA vai būs pietiekama kapacitāte un resursi, lai apgūtu papildus piešķirto finansējumu, ņemot vērā, ka 14.2.3. un 14.4. apakšpunktā minēto darbību īstenošanas termiņš ir ne ilgāk kā līdz 2023.gada 31.oktobrim, bet pārējām darbībām ne vēlāk kā līdz 2023.gada 31.augstam, vēršam uzmanību, ka pēdējais maksājums ir jāveic līdz 31.12.2023.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanas risku, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Lūdzam papildināt noteikumu punktu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-