Atzinums

Projekta ID
23-TA-2405
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Kā pamatojums MK noteikumu grozījumiem ir norādīts, ka grozījumi tiek veikti, lai nodrošinātu tiesisko skaidrību un noteikt kārtību attiecībā uz finansējuma attiecināšanu pēc 2025.gada augusta. Savukārt 02.01.2024. starp EM, FM, EDIC un CFLA pārstāvjiem notikušajā sanāksmē tika skaidrots, ka tiek mainīti nosacījumi “Digitālās Eiropas” projektā, tāpēc nepieciešams izkļaut no Atveseļošanas fonda finansētā projekta konkrētās aktivitātes (darbības). Lūdzam papildināt anotāciju ar izveidojušos situāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam saskaņot MK noteikumos un anotācijā norādītās rādītāju redakcijas ar apstiprinātajiem Padomes īstenošanas lēmuma (CID) grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka jaunā izmaksu dalījuma pieeja pirms MK noteikumu projekta apstiprināšanas MK jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka līdz šim brīdim šāda veida darbība un izmaksas ir radušās, iekļautas progresa pārskatos, lūdzam anotācijā skaidri norādīt no kura brīža šāda veida izmaksas izslēdzamas, t.sk. papildināt ar izvērtējumu kādu ietekmi tas radīs attiecībā uz Eiropas digitālās inovācijas centru jau veiktajiem procesiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulu Nr. 2023/2831 var piemērot no 2024.gada 1.janvāra, lūdzam precizēt 34.2. punkta pēdējo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam dzēst atsauci uz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu un 3. panta 2. punktu, jo tajā netiek noteiktas neatbalstāmās nozares un darbības, bet izmaksu nošķiršana un de minimis limits.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums

Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 "Trīs gadu laikposms šīs regulas vajadzībām būtu jāvērtē kā slīdošs periods. Attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados." (preambulas 11.apsvērums). Attiecīgi lūdzam lietot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā lietoto formulējumu, piemēram, de minimis kopsummu ir jāpārbauda trīs gadu periodā skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas dienas.
Pēc analoģijas lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 61.1 punktu.
Vienlaikus aicinām nosacījumus par Komisijas regulas Nr. 2023/2831 un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 nosacījumiem neapvienot vienā teikumā, bet izdalīt atsevišķi, jo attiecīgajām regulām atbalsta limita noteikšanai ir jāpiemēro dažādi trīs gadu periodi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam norādīt korektu Komisijas regulas Nr. 2023/2831 darbības termiņu atbilstoši  Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktam un 8. pantam. Vienlaikus, ja tas, ka atbalstu nevar piešķirt vēlāk kā 2024.gada 30.jūnijā, ir programmas nosacījums, tad lūdzam atbilstoši precizēt punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
7.sadaļā "Veikti precizējumi sakarā ar attiecināmo darbību, izmaksu pārskatīšanu programmas “Digitālā Eiropa” un Atveseļošanas fonda ietvaros" noteiktajam jaunajam mērķis - līdz 2026. gada 30. jūnijam pabeigtas darba pakas, [...] - lūdzam anotāciju papildināt norādot, mērķa pamatojošo dokumentu. Papildus vēršam uzmanību, ka šobrīd esošajos projektos darbības nav sadalītas pēc darba pakām, līdz ar to nav skaidri saprotams kādā veidā gūstama pārliecība par mērķa sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai ir uzturams nacionālais rādītājs – ceļa kartes 3500 apjomā. Ņemot vērā šā brīža rādītāju sasniegšanas progresu projektos, CFLA saskata risku šāda rādītāja sasniegšanai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 49.4. apakšpunktā noteiktos izslēgšanas kritērijus atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 22. pantam, ņemot vērā, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Finanšu regula), 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji ir nacionāli pārņemti Vadības likuma 22. pantā, un Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros izslēgšanas kritēriji tiek piemēroti analoģiski kā Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 49.4. apakšpunktu, lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju visiem gala labuma guvējiem. Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas nosacījumiem, lai aizsargātu Eiropas Savienības finanšu intereses, no atlases tiek izslēgti gala labuma guvēji, ja tie atbilst kādam no Finanšu regulas 136. pantā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem. Lai nodrošinātu attiecīgā nosacījuma ievērošanu, Ministru kabineta noteikumos par investīcijas īstenošanu ir jāiekļauj nosacījums, ka gala labuma guvējs tiek pārbaudīts atbilstoši Finanšu regulā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem. Attiecīgi, nosacījums ir obligāts. Finanšu regulā ietvertie izslēgšanas kritēriji attiecas uz visām personām neatkarīgi no juridiskās formas. Uz publisko tiesību subjektiem attiecīgie kritēriji pēc būtības nevarētu tikt attiecināti, ņemot vērā objektīvi pamatotu risku neesamību šajā jomā, kā arī mērķtiecīgi īstenojot minētās pārbaudes attiecībā uz tiem subjektiem un to kopu, kur šie riski ir padziļināti pārbaudāmi (privātais sektors). Lai izsekojami pierādītu Eiropas Komisijas prasību izpildi, aicinām, vērtējot publiskā sektora gala labuma guvējus, piemēram, protokolā ietvert piezīmi, ka, ņemot vērā personas juridisko statusu, Finanšu regulā noteiktos izslēgšanas kritērijus nav nepieciešams pārbaudīt.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka de minimis atbalsts saskaņā ar regulu Nr.1407/2013 šīs investīcijas ietvaros tika sniegts 2023.gadā, kā arī atbilstoši regulas 1407/2013 7.panta 4.punktam tās darbība turpinās līdz 30.06.2024., lūdzam nodrošināt, ka no šīs investīcijas netiek dzēsta regula Nr.1407/2023, realizējot to vienā no viediem:
1) atstāt regulu Nr.1407/2023 šīs investīcijas noteikumos, tik paralēli ievietot jauno de minimis regulu Nr.2023/2831 vai
2) pievienot Pārejas noteikumu punktu, kurā tiek norādīts, ka šīs investīcijas ietvaros tiek pieškirts de minimis atbalsts atbilstoši regulai Nr.1407/2013 tās piemērošanas periodā, kas noteikts regulas Nr.1407/2013 8.pantā un 7.panta 4.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punkts paredz glabāt 10 gadus tikai reģistrēto informāciju, kas noteikta Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 1. punktā, kā arī neparedz atbalsta sniedzējam un atbalsta saņēmējam glabāt informāciju 10 gadus no pēdējā komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīža. Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai tiek plānots noteikumos atstāt stingrākas prasības attiecībā uz de minimis atbalstu, nekā to prasa Komisijas regulas Nr. 2023/2831, un nepieciešamības gadījumā papildināt ar informāciju anotācijas 5.tabulu par stingrāku prasību piemērošanu.
Pēc analoģijas lūdzam pārskatīt arī noteikumu 73.4.punktu.
Piedāvātā redakcija
-