Atzinums

Projekta ID
23-TA-2364
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" pirmo punktu, ņemot vērā, ka šajā skaidrojumā ir sniegta maldinoša informācija, ka EDIC pirmās kārtas ietvaros nodrošina arī digitālo prasmju apmācību procesu, nekonkretizējot apmācību veidu. Vēršam uzmanību, ka spēkā esošie noteikumi nosaka, ka pirmās kārtas ietvaros var tikt sniegti tikai tiešsaistes apmācību kursi. Tāpat lūdzam precizēt, nenorādot, ka tie ir tehniski precizējumi, jo šie grozījumi būtiski maina līdzšinējo atbalsta sniegšanas procesu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.sadaļas 1.3.apakšsadaļu ar skaidrojumu, kādā veidā grozījumi ietekmēs noslēgtos līgumus, uzsāktos projektus, tostarp finansējuma saņēmēju un projekta izpildi, kā arī, vai grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem attiecībā uz projektu īstenošanu, t.i, ietekmē projektu, tā mērķi vai darbības u.tml., ņemot vērā, ka tiek paplašināts kursu pasniegšanas veids un izmaksu pozīcijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
6. Lai sasniegtu šo noteikumu 3. punktā minēto mērķi, investīcijas pirmajā kārtā gala labuma guvējiem tiek nodrošināti klātienes, hibrīda un tiešsaistes apmācību kursu formātā, lai nodrošinātu digitālo prasmju apmācības šo noteikumu 30. punktā minētajās jomās. Investīcijas otrajā kārtā tiek īstenotas gala labuma guvēju digitālo prasmju apmācības.
Iebildums
2.3.1.2.i investīcijas īstenošanas noteikumu izstrādes laikā Ekonomikas ministrija ir skaidrojusi, ka demarkācija starp pirmo un otro kārtu tiks nodrošināta ņemot vērā, ka pirmajā kārtā tiks sniegti tikai tiešsaistes kursi, bet otrajā kārtā - klātienes kursi. Ņemot vērā, ka noteikumu 30. un 40.punktā noteiktās apmācību jomas pārklājas, piemēram, programmēšana, kiberdrošības apmācības, tad līguma slēdzējam ir jābūt mehānismam, kā tas pārbauda un novērš dubulto finansējumu (gala labuma guvēja apliecinājums nevar kalpot kā pierādījums dubultfinansējuma neesamībai). Ja šāda mehānisma nav, tad tas ir jānodrošina jau plānošanas fāzē. Attiecīgi lūdzam pārskatīt plānoto atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
38.1.4. apmācību kursu izmaksas, kas ir tieši saistītas ar apmācību projektu, atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 31. panta 3. punktam: 
Iebildums
No noteikumu teksta un anotācijas ir skaidrs, ka EDIC pats ir de minimis atbalsta saņēmējs, kā arī EDIC ir atbalsta sniedzējs gala labuma guvējam vai nu ar Komisijas regulu Nr.1407/2013, vai nu ar Komisijas regulu Nr.651/2014. Attiecīgi nav skaidrs, kas ir domāts ar 38.1.4.apakšpunktā noteikto: "apmācību kursu izmaksas, kas ir tieši saistītas ar apmācību projektu, atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 31. panta 3. punktam", t.i., vai ir plānots, ka EDIC pats būs atbalsta saņēmējs saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 31.panta mērķi? Ja šis ir tas gadījums, šis būtu skaidri jānosaka noteikumos, kā arī uz EDIC būtu jāattiecina visi atbilstošie Komisijas regulas Nr.651/2014 I sadaļas un 31.panta nosacījumi. Lūdzam attiecīgi precizēt normu un sniegt skaidrojumu anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
45. Finansējuma saņēmējam izmaksas attiecināmas no brīža, kad finansējuma saņēmējs iesniedzis projekta pieteikumu Kohēzijas sistēmā. Gala labuma guvējam izmaksas attiecināmas no brīža, kad gala labuma guvējs  iesniedzis iesniegumu finansējuma saņēmējam atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktam, izņemot aktivitātes, kas nav uzskatāmas par darbu sākumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā minētajai definīcijai. Ja uz pieteikuma iesniegšanas brīdi tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkta pārkāpums, gala labuma guvēja projekta ietvaros radušās izmaksas ir neattiecināmas un tās jāsedz no privātajiem līdzekļiem. Ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts no Komisijas regulu Nr. 1407/2013, tad izmaksas tiek attiecināmas no brīža, kad gala labuma guvējs  iesniedzis iesniegumu finansējuma saņēmējam, ievērojot atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2.punkta prasības.
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regula Nr.1407/2013 neparedz stimulējošās ietekmes prasību, lūdzam papildināt anotācijas V sadaļu ar šī punkta izvērtējumu pret Komisijas regulu Nr.1407/2013, ka konkrētajā punktā tiek ietvertas stingrākas prasības. Vienlaikus, ja ir plānots paredzēt, ka arī de minimis atbalsta gadījumā izmaksas tiek attiecinātas no brīža, kad gala labuma guvējs  iesniedzis iesniegumu finansējuma saņēmējam, lūdzam to nesasaistīt ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
84. Atbalsts šo noteikumu 44.1.1. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, ja finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību, piemērojot šo noteikumu 67. punktā minēto procedūru. Ja finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību, tad šo noteikumu 53. punktā minēto izmaksu segšana ir uzskatāma par komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam, ko sniedz atbilstoši šo noteikumu 78. punktam.
Iebildums
Nav saprotama 84.punkta redakcija, tā praktiskais pielietojums, kā arī izmantotās atsauces uz MKN punktiem nešķiet korektas, jo CFLA ieskatā šajā punktā ir sajaukts regulējums attiecībā uz apmācību kursu izmaksām un FS projekta vadības izmaksām. Papildus konstatēts, ka nav saprotams, kādā veidā 2.kārtas ietvaros tiks attiecinātas finansējuma saņēmēja projekta vadības izmaksas, ja projekta vadība tiks nodrošināta kā ārpakalpojums (saskaņā ar MKN 53.panta 2.apakšpunktu), t.sk., vai projekta vadības izmaksas, kas radīsies ārpakalpojuma veidā, tiks uzskatītas kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar 78.punktu vai nē. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam veikt atbilstošas korekcijas 84.punkta redakcijā. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta 4. punktā ir norādīta nekorekta atsauce uz noteikumu projekta punktu.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt no "Grozījumi MK Noteikumu Nr.529 29.1 apakšpunktā paredz" uz "Grozījumi MK Noteikumu Nr.529 34.1 punktā paredz";
 
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.apakšsadaļu ar skaidrojumu par grozījumiem Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumu Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi" 9.1.1. un 9.1.2. apakšpunktā.
Vienlaikus lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, ka grozījumi mērķrādītājos ir ietverti Atveseļošanas fonda plāna grozījumu priekšlikumos, kas 2023.gada 26.septembrī ir iesniegti Eiropas Komisijai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
2.8.2 hibrīdformāta apmācību kursi – apmācību pieeja, kas apvieno gan tradicionālās klātienes nodarbības, gan digitālās tehnoloģijas un attālinātās mācīšanās komponentes. Šis pieejas veids ļauj komersantu nodarbinātajiem apgūt zināšanas un prasmes, izmantojot dažādus apmācību veidus un resursus.
Priekšlikums
Lūdzam 2.8.2 (prim) punkta otro teikumu pārcelt uz anotācijas 1.3.sadaļu. Vēršam uzmanību, ka šis teikums paskaidro minētā punkta pirmo teikumu, līdz ar to ši informācija ir iekļaujama anotācijā.
Vienlaikus lūdzam vārdu "attālinātās" aizstāt ar vārdu "tiešsaistes".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
38.1.4.2. kopējā pasniedzēju darba samaksa par darba stundām, kas nepārsniedz apmācību kursu ilgumu (tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);
Priekšlikums
Lūdzam dzēst 38.1.4.2.apakšpunktu, ņemot vērā, ka tas pārklājas ar 38.1.4.1.apakšpunktu. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
38.2. attiecībā uz gala labuma guvēju:
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt 38.2.6. un 38.2.7. apakšpunktos norādītās izmaksas (sertifikācijas un eksaminācijas, tulkošanas pakalpojumu izmaksas), ņemot vērā to, ka tās jau ir ietvertas noteikumu 38.2.1. un 38.2.3.apakšpunktos. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
47.2. apmācības pirmās un otrās kārtas ietvaros apmācības var nodrošināt gan klātienē, gan attālināti, tai skaitā izmantojot hibrīdmodeli.
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktos precizējumus 47.2.apakšpunktā, šai normai vairs nav regulējuma funkcijas, jo pirmās un otrās kārtas ietvaros varēs sniegt vienāda formāta apmācības. Lūdzam izvērtēt iespēju svītrot 47.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
83. Finansējumu šo noteikumu 53. punktā minēto izmaksu segšanai sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, un tas ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam. Aģentūra un ministrija atbilstoši šo noteikumu 78. punktam vērtē finansējuma saņēmēja atbilstību de minimis atbalsta nosacījumiem uz komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi. Par komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad aģentūra  un ministrija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam. Pirmās kārtas ietvaros Eiropas digitālās inovācijas centrs veic darbību kā inovāciju kopa atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 92. apakšpunkta definīcijai, un de minimis atbalsts tiek uzskaitīts katram Eiropas digitālās inovācijas centra dalībniekam atsevišķi.
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā MK noteikumu 84.punktā izteikto iebildumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
90. Ja finansējuma saņēmējs ir de minimis atbalsta saņēmējs un tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, lūdzam  noteikumu 90.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā: “Ja finansējuma saņēmējs ir de minimis atbalsta saņēmējs un tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."


 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
92. Ja gala labuma guvējs ir pārkāpis Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, finansējuma saņēmējs uzliek par pienākumu gala labuma guvējam atmaksāt finansējuma saņēmējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu. Finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu. Atbalstu atmaksā kopā ar procentiem, kurus aprēķina no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts gala labuma guvējam, līdz tā atgūšanas dienai,  no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, lūdzam  noteikumu 92.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā: “Ja gala labuma guvējs ir pārkāpis Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, finansējuma saņēmējs uzliek par pienākumu gala labuma guvējam atmaksāt finansējuma saņēmējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu. Finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu. Atbalstu atmaksā kopā ar procentiem, kurus aprēķina no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts gala labuma guvējam, līdz tā atgūšanas dienai,  no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
Piedāvātā redakcija
-