Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
Projekta ID
24-TA-2236
Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
03.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija iebilst par akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanu naftas produktiem par visu šo naftas produktu apjomu, neņemot vērā biodegvielas piejaukumus, kuriem CO2 komponente nav piemērojama, jo to tiešās CO2 emisijas ir "0" un emisijas kvotas par šo apjomu ETS2 ietvaros nebūs jānodod.
Skaidrojam, ka, piemēram, benzīnam tiek paaugstinātas akcīzes nodokļa likmes par 10 eiro par tonnu CO2 jeb 23,1 eiro par 1000 l vai par 20 eiro par tonnu CO2 jeb 46,2 eiro par 1000 l, kas atbilst 100% fosilā benzīna radītajam CO2 apjomam. Tomēr benzīnam šobrīd tiek pievienota biodegviela līdz 10%, kā rezultātā CO2 komponente būtu jāpiemēro tikai 90% apjomā.
Vienaldzīgi aicinām Finanšu ministriju izvērtēt likumprojekta 15. prim panta ietekmi uz sabiedrības maksātspēju un enerģētiskai nabadzībai pakļauto mājsaimniecību spēju norēķināties par sniegtajiem siltumapgādes pakalpojumiem.
Tāpat Klimata un enerģētikas ministrija atgādina, ka Aktualizētajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030.gadam ir iekļauts pasākums Finanšu ministrijai "Izvērtēt akcīzes nodokļa piemērošanas nosacījumus degvielu un biodegvielu maisījumam" (pasākuma Nr. 3.1.1.31.), kas noteic pienākumu izvērtēt iespēju noteikt iespējami zemākās akcīzes nodokļa likmes biometānam un biodegvielām, t.i. gan biodegvielai, kas tiek realizēta atsevišķi, gan biodegvielai, kas tiek piejaukta fosilajai degvielai, tādējādi mainot sistēmu, kur akcīzes nodoklis tiek piemērots visam degvielas apjomam neatkarīgi no piejauktā biodegvielas apjoma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija iebilst akcīzes nodokļa neterminētam paaugstinājumam, to pamatojot ar oglekļa dioksīda komponentes iekļaušanu akcīzes nodoklī, lai mazinātu ietekmi pārejai uz Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmu transportam un ēkām (ETS2).
Ņemot vērā Direktīvu 2003/87/EK, Finanšu ministrijas ekspertu sniegto informāciju un publiski pieejamo informāciju, ETS2 ietekme, t.i. emisijas kvotu iegādes izmaksu iekļaušana degvielas un kurināmā cenā, notiks jau sākot ar 2027.gadu, kad degvielas un kurināmā piegādātāji sāks iegādāties emisijas kvotas (tiks uzsākta šo emisijas kvotu izsole), lai tās varētu nodot 2028.gadā. Līdz ar to ir skaidri secināms, ka jau 2027.gada degvielas un kurināmā cenā degvielas un kurināmā piegādātāji iekļaus emisijas kvotu iegādes izmaksas, t.i. cenā tiks ņemta vērā oglekļa dioksīda komponente.
Ņemot vērā iepriekšminēto, Klimata un enerģētikas ministrija uzskata, ka CO2 emisijas komponente var tikt iekļauta akcīzes nodoklī tikai no 2025.gada 1.janvāra līdz 2026.gada 31.decembrim. 
Līdz ar to lūgums Finanšu ministrijai precizēt likumprojekta 9.pantā paredzētos likuma "Par akcīzes nodokli" Pārejas noteikumu jaunos 173., 175., 177., 179., 181., 183., 185., 187. uc punktus.

Vienlaikus, ja Finanšu ministrija uzskata, ka arī no 2027.gada 1.janvāra ir jāsaglabā piedāvātā paaugstinātā akcīzes nodokļa likme, tad lūgums likumprojekta anotācijā skaidri noteikt, ka akcīzes nodoklis no 2027.gada tiek paaugstināts akcīzes nodokļa ieņēmumu paaugstināšanai valsts budžetā nevis CO2 komponentes dēļ vai pārejai uz ETS2, lai novērstu to, ka viena produkta cenā CO2 komponente tiek iekļauta 2 reizes.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija norāda, ka ETS2 neietver vairākas nozares, kurās izmantotajai degvielai vai kurināmajam likumprojektā tiek piedāvāts paaugstināt akcīzes nodokļa likmes, tāpēc atsauce uz ETS2 akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanai nav korekta.
Tāpat norādām, ka, ja atsaucoties uz ETS2 tiek uzlikts CO2 nodoklis (iekļauta CO2 komponente esošajā nodoklī), tas neatbilst klimata politikas instrumentiem, kur CO2 nodoklis tiek investēts atpakaļ nozarēs, lai palīdzētu uzņēmumiem pārkārtoties klimatneitralitātes mērķu sasniegšanai.
Tāpēc Klimata un enerģētikas ministrija lūdz precizēt anotāciju precizējot atsauces uz ETS2.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vienlaikus, ja Finanšu ministrija uzskata, ka arī no 2027.gada 1.janvāra ir jāsaglabā piedāvātā paaugstinātā akcīzes nodokļa likme, tad lūgums likumprojekta anotācijā skaidri noteikt, ka akcīzes nodoklis no 2027.gada tiek paaugstināts akcīzes nodokļa ieņēmumu paaugstināšanai valsts budžetā nevis CO2 komponentes dēļ vai pārejai uz ETS2, lai novērstu to, ka viena produkta cenā CO2 komponente tiek iekļauta 2 reizes.
Piedāvātā redakcija
-