Atzinums

Projekta ID
23-TA-262
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka šobrīd anotācijā nav sniegta skaidrojoša informācija par 4.2.2.9.pasākumā 2.kārtā plānotajām izmaksām, lūdzam anotācijā skaidrot, kāda veida vienkāršotās izmaksas tiks piemērotas projekta vadības un īstenošanas personālā atlīdzības izmaksām un kad tiek plānots izstrādāt un apstiprināt metodiku. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka, iztrūkstot skaidrojumam, šobrīd nav iespējams izvērtēt noteikumu projekta 15.2.7. un 15.2.8. apakšpunktā minēto izmaksu, kam ir paredzēta saistība ar projekta vadības un īstenošanas personāla procentuālo noslodzi projektā, piemērošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā norādīt, vai noteikumu projekta 15.1.apakšpunktā norādītā vienkāršoto izmaksu metodika tiks apstiprināta līdz atlases izsludināšanai. Attiecīgi lūdzam norādīt, ka gadījumā, ja līdz atlases izsludināšanai vienkāršoto izmaksu metodika nebūs apstiprināta, projekta iesniegumu atlasē netiks veikta vadības personāla atlīdzības izmaksu apmēra pamatotības analīze.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 15.2.1.apakšpunktā norādīt vai  iekšzemes komandējumu  un dienesta braucienu izmaksas ir attiecināmas uz projekta vadības un/vai īstenošanas personālu 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Finanšu ministrijas Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 62.atsauci, ārvalstu komandējumu izmaksas attiecināmas tikai projekta īstenošanas personālam un projekta vadītājam. Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka transporta izmaksām ir piemērojama vadošās iestādes izstrādātā metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai" un vienlaikus ar vienkāršotām izmaksām nav attiecināmas faktiskās izmaksas, lūdzam svītrot tekstu "(ja attiecināma vienas vienības metodika)".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 15.2.3.apakšpunktā norādīt vai  trasporta izmaksas ir attiecināmas uz projekta vadības un/vai īstenošanas personālu 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 15.2.3.apakšpuntā  skaidrot transportlīdzekļu nomas izmaksu iekļaušanu, ņemot vērā  "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai" šādu pozīciju neparedz.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Finanšu ministrijas Vadlīniju Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 33.punktam, daļlaika izmaksu attiecināšanas principa gadījumā jāņem vērā darbinieka iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu un daļlaika proporcija darbam projektā.
Līdz ar to lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu attiecīgo apakšpunktu, kā arī vienlaikus lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka tiks vērtēts aprīkojuma iegādes samērīgums attiecībā uz darbiniekiem, kuriem tiek piemērots daļlaika noslodzes princips.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot vai precizēt, ka 16.punktā minētais attiecināms uz gadījumiem, kad vienkāršoto izmaksu metodika tiek izstrādāta projekta īstenošanas laikā. Papildus lūdzam ietvert arī atsauci uz atbildīgo iestādi.
Piedāvātā redakcija
Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde vai vadošā iestāde ir izstrādājusi vienkāršoto izmaksu metodiku kādām no šo noteikumu 15. punktā minētajām izmaksām, tām piemēro atbildīgās iestādes vai vadošās iestādes izstrādāto metodiku.
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu projektā noteikts, ka projektu izmaksas ir attiecināms pirms vienošanās noslēgšanas, t.i., no 2023.gada 2.janvāra, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par atbildīgās iestādes pienākumiem un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem, kā arī lūdzam papildināt ar nosacījumu, ka nav attiecināmas jau pabeigtas darbības.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs nodrošina nepārklāšanās principus ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām izvērtēt un papildināt noteikumu projekta IV sadaļu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt noteikumu projekta 24.punktā uz kādā pamata tiks aicināti iestāžu pārstāvji un kādā statusā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas izveido Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomi. Ar attiecīgo informāciju lūdzam papildināt noteikumu projektu vai anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 29.2.apakšpunktā minēto, lūdzam skaidrot, vai personas dati tiks uzkrāti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES)  Nr. 2021/1057, ar  ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I un II pielikumam. Gadījumā, ja dati tiek uzkrāti, lai izpildītu minētās regulas prasības, lūdzam papildināt noteikumus ar apstrādes mērķi, ietverot atsauci uz minēto regulu un Ministru kabineta 2023.gada 21.marta noteikumiem Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" un to 1.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, norādot kārtību, kādā finansējuma saņēmējs ziņo par noteikumu projekta 5.punktā norādītajiem nacionālajiem rādītājiem Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk- KPVIS) (skat. piedāvāto redakciju). Ja informāciju par nacionālajiem rādītājiem nav paredzēts uzkrāt KPVIS rādītāju sadaļā, lūgums to definēt kā papildus uzkrājamos datus/ informāciju nevis kā nacionālos rādītājus. 
Piedāvātā redakcija
Nacionālos rādītājus finansējuma saņēmējs ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, iesniedzot maksājuma pieprasījumu.
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā detalizēti skaidrot 4.2.2.9.pasākuma 2.kārtas plānotās izmaksas un to nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 1.3.sadaļā ietverto informāciju, lūdzu skaidrot uz kāda pamata finansējuma saņēmējs informēs Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomi par projekta īstenošanas progresu. Vēršam uzmanību, ka minētais pienākums nav noteikts ES fondus regulējošos normatīvos aktos, kā arī vienošanos par projekta īstenošanu finansējuma saņēmējs ir noslēdzis ar sadarbības iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.apakšsadaļu ar informāciju par fizisko personu datu aizsardzības pasākumu ievērošanu, ņemot vērā noteikumu projektā 29.punktā minēto - "Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par: nacionālo un starptautisko jauno profesionāļu meistarības konkursu ietvaros atbalstu saņēmušo personu skaitu, dzimumu, vecumu, profesionālās izglītības iestādi un profesionālo kvalifikāciju;".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar informāciju par Valsts izglītības attīstības aģentūru (VIAA), ņemot vērā, ka VIAA izvēlēts kā projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmējs.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13.apakšsadaļu ar informāciju par fizisko personu datu aizsardzības pasākumu ievērošanu, ņemot vērā noteikumu projektā 29.punktā minēto - "Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par: nacionālo un starptautisko jauno profesionāļu meistarības konkursu ietvaros atbalstu saņēmušo personu skaitu, dzimumu, vecumu, profesionālās izglītības iestādi un profesionālo kvalifikāciju;".
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.3.apakšpunktu ar frāzi "plānoto un" pirms vārda "pieejamo".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikuma projekta 1.4.apakšpunktu ar frāzi "un finansējuma saņēmējam" pēc vārda "iesniedzējam", ņemot vērā, ka noteikumu projektā ir ietvertas prasības arī Finansējuma saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot norādīto mērķa grupas vecumu, ievērojot anotācijā norādīto - dalībnieku vecums konkursa gadā nedrīkst pārsniegt 22 gadus.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām precizēt rādītāju veidus atbilstoši saskaņošanā esošajās vadlīnijās "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" norādītajam, kas paredz, ka Programmā ietvertie rādītāji ir programmas iznākuma rādītājs un programmas rezultāta rādītājs.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 12.punktā vārdus "Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā kā", ņemot vērā, ka iestāde, kas pilda sadarbības iestādes funkcijas ir noteikta ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likumu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt uz "transporta pakalpojumu izmaksas"
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai arī šeit nav piemērojamas vadošās iestādes izstrādātās horizontālās metodikas.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz Finanšu ministrijas Vadlīniju Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 19.1.apakšpunktā noteikto, proti, ka saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas 64.panta 1.punkta c) apakšpunktu PVN ir attiecināmas šādos gadījumos:
- Projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN). Savukārt gadījumos, kad finansējuma saņēmējs ir valsts atbalsta (t.sk. de minimis) saņēmējs PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām var tikt attiecināms tikai tādā gadījumā, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā;
- Projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 milj. EUR (ieskaitot PVN), ja tas nav atgūstams saskaņā ar attiecīgās valsts tiesību aktiem PVN jomā;
- Gala saņēmēju veiktas investīcijas Finanšu instrumentu kontekstā.

Ņemot vērā augstāk minēto, lūdzam izvērtēt, vai attiecīgā punkta redakcija nebūtu precizējama. Vienlaikus, ja gadījumā tiek izmantots vienkāršots PVN līdzekļu attiecināšanas princips projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN), tad lūdzam anotācijā sniegt informāciju, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 21.punktu ar vārdiem "Finansējuma saņēmējs" pirms vārda "Projektu", lai akcentētu, kuram attiecīgais pienākums ir noteikts.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst noteikumu projekta 23.punktu, kas dublē noteikumu projekta 22.punktā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdz skaidrot, vai IZM, VISC, darba devēju/nozaru profesionālās organizācijas un profesionālās izglītības iestādes projektā plānots piesaistīt kā sadarbības partnerus vai šī partnerības īstenošana paredzēta citādākā formātā.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai noteikumu projekta 26.punktā minētā atsauce uz Izglītības un zinātnes ministriju ir kā nozares ministriju vai atbildīgo iestādi, ja nepieciešams, lūdzu precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību  MK noteikumos paredzēt izmaksas par MK noteikumu projekta 28.punktā  horizontālā principa "Vienlīdzīgas iespējas" darbību nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tiks apstrādāti personas dati, lūdzam noteikumu projektu saskaņot arī ar Datu valsts inspekciju, atsaucoties uz viņu 2023.gada 3.februāra vēstuli Nr.7-4.2/19-N "Par tiesību aktu projektu saskaņošanu".
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt vārdu "pirmās" ar vārdu "otrās".
Piedāvātā redakcija
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
38.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sadaļā "Risinājuma apraksts" papildināt 7.lpp. 2. rindkopu, skaidrojot, kuram citam 4.2.prioritātes SAM/pasākumam tiek paredzēts 4.2.2.9. pasākuma 2. kārtas elastības finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, kā pasākuma ietvaros īstenotais projekts un minētās atbalstāmās darbības veicinās Eiropas Savienības stratēģijā Baltijas jūras reģionam (ESSBJR) noteikto mērķu sasniegšanu, ja attiecināms. Vēršam uzmanību, ka Programmā norādīts, ka 4.2.2.SAM paredzētās darbības var sniegt ieguldījumu ESSBJR politikas virziena “Izglītība” īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam dzēst anotācijas 1.3.sadaļas otrajā rindkopā vārdu "Latvijas" pie frāzes "Latvijas Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam", ņemot vērā nostiprināto darbības programmas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijas 1.3.apakšsadaļā pilnos ESF un ESF+ nosaukumus, ņemot vērā, ka saīsinājumi netika atrunāts.
Piedāvātā redakcija
-