Atzinums

Projekta ID
24-TA-2467
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
3. Lai informētu transportlīdzekļu vadītājus par vietām, kur uzstādīti tehniskie līdzekļi, konkrētā ceļa vai ceļa posma pārvaldītājs minētās vietas apzīmē ar attiecīgām ceļa zīmēm, apzīmējumiem un citiem ceļu satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem.
Iebildums
No projekta 3. punkta redakcijas izriet, ka tajā ietvertais regulējums nākotnē būs attiecināms arī uz vietām, kur tiks uzstādīti pārvietojamie tehniskie līdzekļi. Saskaņā ar projekta 3.punktu ar attiecīgām ceļa zīmēm, apzīmējumiem un citiem ceļu satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem attiecīgās vietas apzīmē konkrētā ceļa vai ceļa posma pārvaldītājs. Ņemot vērā, ka institūcijas, kas veic ceļu satiksmes uzraudzību ar pārvietojamiem tehniskajiem līdzekļiem, tostarp, Valsts policija, nav konkrēto ceļu vai ceļa posmu, uz kuriem tā uzstāda pārvietojamos tehniskos līdzekļus, pārvaldītājs, tiesiskās noteiktības un tiesiskā regulējuma skaidrībai, būtu nepieciešams papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju), sniedzot skaidrojumu visupirms par tiesiskā regulējuma maiņas nepieciešamību, kā arī par attiecīgās projektā ietvertās tiesību normas izpildes kārtību attiecībā uz pārvietojamiem tehniskajiem līdzekļiem.

Vienlaikus norādām, ka Iekšlietu ministrijas ieskatā nav pietiekami izvērtēta lietderība apzīmēt ar ceļa zīmēm, ceļa apzīmējumiem un citiem ceļu satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem visas vietas, kur tiek uzstādīti tehniskie līdzekļi, tostarp īslaicīgi tiek uzstādīti pārvietojamie tehniskie līdzekļi.
Vēršam uzmanību, ka Valsts policijas tīmekļvienē (https://www.vp.gov.lv/lv/celu-satiksme) ir publicēts saraksts ar Valsts policijas Pārvietojamo fotoradaru iespējamām atrašanās vietām. Šajā sarakstā ir ietvertas vairāk nekā 170 vietas valstī, kurās Valsts policija izmanto pārvietojamos fotoradarus pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekļus. Saskaņā ar Valsts policijas sniegto informāciju pārvietojamie fotoradari tiek uzstādīti īslaicīgi (līdz 12 stundām) un vienlaikus ātruma kontrole tiek veikta 4-6 vietās.
Pēc projekta stāšanās spēkā visās šajā sarakstā norādītajās vietās attiecīgā ceļa posma pārvaldītājam būs jānodrošina attiecīgu ceļa zīmju uzstādīšanu un demontāžu (pēc nepieciešamības). Šo vietu aprīkošana ar patstāvīgām ceļa zīmēm nav pamatota, jo nenodrošinot tehniskā līdzekļa darbību pārkāpumu fiksēšanā, izvietotās ceļa zīmes maldinātu autovadītājus. Savukārt,  uzstādīt pagaidu ceļa zīmes (vienlaikus ar tehniskā līdzekļa izvietošanu) policija nav pilnvarota. 
Šobrīd prasība par vietu apzīmēšanu attiecas tikai uz vietām, kurās uzstādīti "stacionārie" tehniskie līdzekļi, t.i. tehniskie līdzekļi, kuru darbība tiek nodrošināta pastāvīgi (ilgtermiņā). Jāatzīmē, ka Tieslietu ministrija 2024.gada 2.decembra atzinumā aicināja skaidrot termina "stacionārais tehniskais līdzeklis" tvērumu, nevis paplašināt regulējumu.
Ņemot vērā minēto, ierosinām precizēt normu, paredzot izņēmumu, kad vietas nav attiecīgi jāapzīmē, proti, "izņemot gadījumus, kad tehniskais līdzeklis tiek uzstādīts īslaicīgi (līdz 12 stundām)".

Tāpat ņemot vērā, ka projekta 3. punkts noteic, ka vietas apzīmēšanai var izmantot ne tikai attiecīgas ceļa zīmes un apzīmējumus, bet arī citus ceļu satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, lai nodrošinātu projektā ietvertā tiesiskā regulējuma skaidru un viennozīmīgu piemērošanu, nepieciešams papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot, kādi citi ceļu satiksmes organizācijas tehniskie līdzekļi, izņemot zīmes un apzīmējumus, var tikt izmantoti.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
8. Gadījumos, kad tehniskā līdzekļa fiksētās informācijas apstrādē transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, tiek konstatēts iespējamais pārkāpums — tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, — transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā automātiskā datu apstrādes režīmā tiek sagatavots informatīvais paziņojums par fiksēto gadījumu (turpmāk – paziņojums).
Iebildums
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta 1.1 daļai policijai vai Ceļu satiksmes drošības direkcijai (pamatojoties uz deleģēšanas līgumu) informācija par pārkāpumu (tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana), kas fiksēts ar tehnisku līdzekli, neapturot transportlīdzekli, Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai elektroniski (ja adresāta dati elektroniskai saziņai ir zināmi) jānosūta nekavējoties. 
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar projekta 7.punktu informācija no tehniskajiem līdzekļiem transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā tiek iesniegta tiešsaistes režīmā, proti, uzreiz pēc iespējamā pārkāpuma fiksēšanas tehniskajā līdzeklī, saskaņā ar projekta 11.punktu informatīvais paziņojums par fiksēto gadījumu nosūtāms nekavējoties, bet projekta 8. punktā termiņš informācijas apstrādei un informatīvā paziņojuma sagatavošanai transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā netiek noteikts. Tā rezultātā  veidojas situācija, ka starp informācijas saņemšanu un paziņojuma nosūtīšanu ir nereglamentēts laika periods un tādējādi var netikt sasniegts Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta 1.1 pantā ietvertā regulējuma mērķis. 
Ievērojot minēto, Iekšlietu ministrijas ieskatā nepieciešams precizēt projekta 8.punktu vai papildināt projektu ar jaunu punktu, nosakot termiņu, kādā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā tiek apstrādāta šo noteikumu 7.punktā paredzētajā kārtībā saņemtā informācija un tiek sagatavots informatīvais paziņojums par fiksēto gadījumu (piemēram - vienas darba dienas laikā). 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam svītrot no anotācijas 3.sadaļas punkta "Cita informācija" otro un trešo rindkopu, jo projekta izpilde attiecībā uz Iekšlietu ministrijas Informācijas centra tehnoloģiskās platformas izmantošanu informācijas nodošanai transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā plānota esošo finanšu līdzkļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
4. Valsts policija, valsts akciju sabiedrība “Ceļu satiksmes drošības direkcija”, valsts ceļa pārvaldītājs vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs to tīmekļvietnēs, bet pašvaldības policija un pašvaldības ceļa pārvaldītājs - pašvaldības tīmekļvietnē publicē informāciju par vietām, kur tie uzstādījuši stacionāros tehniskos līdzekļus, norādot tehniskā līdzekļa veidu un atrašanās vietu. Informāciju par vietām, kur uzstādīti vai noņemti stacionārie tehniskie līdzekļi, tīmekļvietnēs aktualizē reizi nedēļā.
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu aizstāt vārdus "vai dzelzceļa" ar vārdiem "un dzelzceļa", tādā veidā nodrošinot to, ka jebkuram punktā minētajam subjektam ir pienākums publicēt informāciju par vietām, kur tie uzstādījuši stacionāros tehniskos līdzekļus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
5. Valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija", pašvaldības policija un valsts vai pašvaldības ceļa, vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs informē Valsts policiju par šo noteikumu 4. punktā minēto tīmekļvietņu adresēm, un Valsts policija nodrošina to vienotu publicēšanu Valsts policijas tīmekļvietnē.
Priekšlikums
 Aizstāt vārdus "vai dzelzceļa" ar vārdiem "un dzelzceļa".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
6. Policija, valsts akciju sabiedrība “Ceļu satiksmes drošības direkcija” un valsts vai pašvaldības ceļa, vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību, iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā šādu informāciju par fiksēto pārkāpumu:
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "vai dzelzceļa" ar vārdiem "un dzelzceļa", lai nodrošinātu to, ka informācijas iesniegšana transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, ja tiek nodrošināta tehnisko līdzekļu darbība, ir pienākums, nevis izvēles iespēja.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
7. Policija, valsts vai pašvaldības ceļa, vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību, šo noteikumu 6. punktā minēto informāciju tiešsaistes režīmā iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, izmantojot valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" nodrošināto risinājumu automatizētai informācijas apmaiņai (WEB servisu) vai Iekšlietu ministrijas Informācijas centra nodrošināto koplietošanas tehnoloģisko platformu.
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "vai dzelzceļa" ar vārdiem "un dzelzceļa".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
9.2. pārkāpuma fiksēšanas vieta, datums un laiks;
Priekšlikums
Saskaņā ar projekta 9.1. apakšpunktu paziņojumā ietver informāciju par fiksēto iespējamo pārkāpumu. Ņemot vērā minēto, papildināt projekta 9.2. apakšpunktu pirms vārda “pārkāpuma” ar vārdu “iespējamā”.
Piedāvātā redakcija
-