Atzinums

Projekta ID
23-TA-2256
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam novērst pretrunas anotācijā sniegtajā informācijā, jo 1.3.sadaļā sākotnēji tiek sniegta informācija, ka šādai vērienīgai pārbūvei kapitālsabiedrībai ir iespējams piesaistīt līdzekļus no valsts budžeta, pamatojot to ar ekonomiskiem ieguvumiem nākotnē un konkrētu biznesa plānu, savukārt turpinājumā norādīts, ka kapitālsabiedrība (atšķirībā no VNĪ) ir valsts sektoram nepieklasificēta kapitālsabiedrība, tās plānotie ieguldījumi neradīs ietekmi uz valsts budžeta fiskālo telpu, attiecīgi ieguldījumus Mazās zāles rekonstrukcijā var plānot atbilstoši teātra vajadzībām, nevis valsts budžeta iespējām.
Norādām, ka, ja Dailes teātra ēku rekonstrukcijai būs nepieciešams finansējums no valsts budžeta līdzekļiem, tad jautājums ir izskatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā, izvērtējot visu nozaru ministriju iesniegtos prioritāro pasākumu pieteikumus un ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas.
Piedāvātā redakcija
Kapitālsabiedrība (atšķirībā no VNĪ) šobrīd nav klasificēta vispārējās valdības sektorā un attiecīgi ar savu saimniecisko darbību neietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu. Tas neliedz piesaistīt valsts budžeta līdzekļus dotāciju veidā, tomēr jautājums par to nodrošināšanu ir izskatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā, izvērtējot visu nozaru ministriju iesniegtos prioritāro pasākumu pieteikumus un ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas.  Taču vēršam uzmanību, ka valsts kapitālsabiedrību klasifikācija institucionālajos sektoros atbilstoši Eiropas kontu sistēmas metodoloģijai var tikt mainītā, t.sk. ņemot vērā valsts budžeta dotācijas apmēru (gadījumā ja valsts budžeta dotācijas nosedz vairāk kā 50% no kapitālsabiedrības saimnieciskās darbības izdevumiem, tad tā var tikt pārklasificēta vispārējās valdības sektorā).
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka arī šobrīd, lai gan teātra ēka ir VNĪ valdījumā, ēkas ekspluatācijas nodrošināšanu, remontdarbus un skatuves tehnoloģiju apsaimniekošanu kapitālsabiedrība nodrošina par saviem vai teātra piesaistītiem līdzekļiem, nodarbinot teātra saimnieciskā sektora personālsastāvu, kā arī piesaistot ārpakalpojuma sniedzējus.
Lūdzam precizēt minēto tekstu, ka minētās darbības nodrošina teātris, jo nekustamais īpašums ir nodots Dailes teātrim bezatlīdzības lietošanā un atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta trīs prim daļai tiesību subjekts, kuram nodota manta bezatlīdzības lietošanā, nodrošina attiecīgās mantas uzturēšanu, arī sedz ar to saistītos izdevumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ir iekļauta informācija, ka "Ņemot vērā to, ka 2023.gada pirmā pusgada ieņēmumi pārsniedz 50% robežvērtību, secīgi tika vērtēts plānotais valsts atbalsts pēc Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm, secinot, ka neizpildās ceturtā komercdarbības atbalsta kontroles pazīme – finansiālā palīdzība neietekmē tirdzniecību un neizkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū." Taču nav pamatojuma, kādēļ Kultūras ministrija ir secinājusi, ka finansiālā palīdzība sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Dailes teātris" darbībai neietekmē tirdzniecību un neizkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Attiecīgi ar pamatojumu lūdzam papildināt anotāciju, lai viennozīmīgi būtu skaidrs, kādēļ attiecībā uz šo pasākumu nav piemērojami komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-